|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gjenger i Oslo og BergenSiste uken har det vært en del fokus på gjengmentaliteten i de største byene. Dere som bor der, er det noe dere legger merke til på noe vis i det daglige? Er det slik at vi kan risikere å bli slått ned og ranet på høylys dag om vi tar en bytur? Altså den risikoen er der jo alltid, men er den blitt større? Kan man fortsatt gå med handleposer og veske, eller må man snart ha magebelte der man gjemmer pengene og mobilen?
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg bor ikke i Oslo, men er jo der mye. |
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg tror ikke risikoen for å bli ranet på åpen gate er særlig stor i Bergen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gjenger i Oslo og BergenHvis det er A- og B-gjengen, Young boys og den slags gjenger det er snakk om, tror jeg ikke man skal være så redd for å bli slått ned på gata. De driver ikke med veskenapping, liksom. Da er det eventuelt faren for å havne midt oppi et oppgjør de rivaliserende gjengene imellom. Men den er ikke særlig stor.
|
|
|
#5 |
|
Fjott
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg føler jeg bor både i Bergen og Oslo for tiden, og merker ikke noe til dette. Føler meg like trygg som alltid, noe som vil si at jeg er litt på vakt på kvelden fordi jeg alltid er redd i mørket, men har aldri selv opplevd noe ubehagelig.
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg fniser litt av sånne innlegg, beklager. Jeg bor i Oslo indre øst og jobber i Oslo indre øst. Jeg har aldri vært redd eller opplevd noe ubehagelig i så måte. Men jeg er ikke redd for folk med brunere hudfarge enn meg selv heller. I så fall hadde jeg befunnet meg på feil sted.
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg er enig med Tjorven. Men jeg skjønner at man kan bli bekymret gjennom bildet media tegner av det hele og man bor langt unna selv. Oslo er fremdeles en trygg by, som man bruker sunn fornuft i, som alle andre steder.
|
|
|
#8 |
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenDere er flinke, jeg er ganske så beroliget nå. Godt å vite at de ikke står klar på bygrensen for å overfalle meg på vei hjem med H&M posene mine.
|
|
|
|
#9 |
|
Sv: Gjenger i Oslo og Bergen
Jo, men jeg har ingen anelse om dette, med unntak av det jeg leser meg frem til. Dette er jo saker som dukker opp fra tid til annen, og helt uavhengig av hudfarge.
|
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Selvfølgelig bekymrer man seg for sånt, men det gjør man vel uansett hvor i landet man bor?
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg er ikke særlig redd for at Glitterbarnet skal bli med i en gjeng, oppvekstvilkår spiller en stor rolle i dette. Det er mange som jobber med forebyggende arbeid, men det trengs generelt mere ressurser til å aktivisere vanskeligstilt ungdom. I mange tilfeller fungerer gjenger som en familie, og gir tilhørighet til dem som føler at de ikke har det hjemme eller på skolen f.eks. Det finnes knapt ungdomsklubber igjen i Oslo og det gjør nok ikke jobben med å forhindre gjengene i å ekspandere lettere akkurat.
|
|
|
#13 |
|
geskjeftig
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg er ikke redd i Oslo, verken på dagtid eller natterstid.
Nå skulle jeg liksom brife med at det var farligst å bo på Majorstuen, men nå finner jeg ikke igjen statistikken.
|
|
|
#14 |
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg er litt motsatt av deg Tjorven, jeg tenker at kriminelle miljøer er mer oversiktlige og åpne på mindre steder, men aner egentlig ikke.
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenDet var ikke meningen å fnise slemt, Amo. Gudene skal vite at det fnises over mine manglende jordbrukskunnskaper her inne.
Sist redigert av Tallulah : 23-05-10 kl 12:44. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
geskjeftig
|
Nå svarer jeg utfra min bygd: Ja, de kriminelle miljøene er kanskje relativt oversiktlige, man vet litt hvem som befinner seg der. Samtidig er det såpass lite å gjøre på her, og så begrenset utvalg av folk, at det blir ei salig røre av det. De fleste ungdommer her fester hardt, og på de festene forekommer det både det ene og det andre. Selv om man da ikke tilhører indre kjerne av dophuer og småkriminelle, er man altså på samme fest.
|
|
|
#17 |
|
Peppy!
|
Og jeg synes dette er så utrolig erkenorsk. Norge må vel være en av de få landene i verden hvor det er teit å bekymre seg for vold i hovedstaden. I andre land er det naturlig at man har visse strøk man ikke ønsker å bevege seg for mye rundt i, og steder i byen hvor det er legitimt å ønske å bo fordi det er avskjermet for mange problemer. I Oslo er det bygdete å være bekymret for overfall, og det er uglesett å ønske å bo på vestkanten. Go figure. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenGodt poeng, Monsoon. Jeg tenkte ikke på det med nattestid så jeg vil moderere. Jeg går ikke langs Akershus festning, Akerselva eller en del andre steder på natta nei. |
|
|
|
#19 |
|
geskjeftig
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg får vel også moderere: Årsaken til at jeg ikke er redd om natta, er at jeg styrer unna en del områder.
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenMonsoon, det er ikke spesielt farlig i Oslo. Det betyr selvfølgelig ikke at man skal være naiv. Jeg går ikke hjem fra byen langs Akerselva på natterstid f.eks. Man må mer enn gjerne bo på vestkanten for min del, men så veldig mye tryggere for vold og dop er det ikke, Oslo er tross alt en liten by. Det er for øvrig ikke et spesielt særnorsk fenomen at folk i byer ikke syns det et så skummelt der de bor altså.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|