Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gjenger i Oslo og Bergen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-10, 11:58   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Gjenger i Oslo og Bergen

Siste uken har det vært en del fokus på gjengmentaliteten i de største byene. Dere som bor der, er det noe dere legger merke til på noe vis i det daglige? Er det slik at vi kan risikere å bli slått ned og ranet på høylys dag om vi tar en bytur? Altså den risikoen er der jo alltid, men er den blitt større? Kan man fortsatt gå med handleposer og veske, eller må man snart ha magebelte der man gjemmer pengene og mobilen?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:01   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Gjenger i Oslo og Bergen

Jeg bor ikke i Oslo, men er jo der mye.

Jeg tenker ikke tanken engang på å bli ranet. Mulig jeg er naiv. Eller at jeg bare ser fattig ut. Men jeg har aldri opplevd noe utover å ha fått med meg den ikke særlig begavede raneren som forsøkte seg på Esme i fjor og såvidt slapp unna med livet i behold.

Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:04   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke risikoen for å bli ranet på åpen gate er særlig stor i Bergen. Vi har en del frekke lommetyver, så jeg ville ikke gått med lommeboka i baklomma på Torgallmenningen, liksom. Hvis man i tillegg holder seg unna Nygårdsparken, tror jeg man er rimelig trygg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:06   #4
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Hvis det er A- og B-gjengen, Young boys og den slags gjenger det er snakk om, tror jeg ikke man skal være så redd for å bli slått ned på gata. De driver ikke med veskenapping, liksom. Da er det eventuelt faren for å havne midt oppi et oppgjør de rivaliserende gjengene imellom. Men den er ikke særlig stor.

Gammel 23-05-10, 12:06   #5
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg føler jeg bor både i Bergen og Oslo for tiden, og merker ikke noe til dette. Føler meg like trygg som alltid, noe som vil si at jeg er litt på vakt på kvelden fordi jeg alltid er redd i mørket, men har aldri selv opplevd noe ubehagelig.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:06   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fniser litt av sånne innlegg, beklager. Jeg bor i Oslo indre øst og jobber i Oslo indre øst. Jeg har aldri vært redd eller opplevd noe ubehagelig i så måte. Men jeg er ikke redd for folk med brunere hudfarge enn meg selv heller. I så fall hadde jeg befunnet meg på feil sted.

Det eneste er det som skjedde med Esme i fjor, men den idioten valgte heldigvis helt feil person å kødde med.

Svigermor bor på vestkanten og er veldig flink til å poengtere skyteepisodene som finner sted i nærområdet. For det har faktisk vært to stykker siden vi flyttet hit for 7 år siden. Men dette skjer faktisk over hele landet (og i hvert fall også på vestkanten der svigermor bor).

Gammel 23-05-10, 12:11   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Tjorven. Men jeg skjønner at man kan bli bekymret gjennom bildet media tegner av det hele og man bor langt unna selv. Oslo er fremdeles en trygg by, som man bruker sunn fornuft i, som alle andre steder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:11   #8
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Dere er flinke, jeg er ganske så beroliget nå. Godt å vite at de ikke står klar på bygrensen for å overfalle meg på vei hjem med H&M posene mine.
Men er dere redd for at barna deres skal rote seg inn i dette, er det sjanse for det eller blir gjengene helst dannet ut fra oppvekstmiljøet? Blir det gjort nok for å hindre dette, eller er det ressurser evt. hvilken ressurser som mangler?
Jeg har muligens sett for mange slike filmer i mine ungdomsår, for dette er noe jeg er redd for at skal få skikklig tak i landet vårt.......

Gammel 23-05-10, 12:16   #9
amo

amo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er enig med Tjorven. Men jeg skjønner at man kan bli bekymret gjennom bildet media tegner av det hele og man bor langt unna selv. Oslo er fremdeles en trygg by, som man bruker sunn fornuft i, som alle andre steder.

Jo, men jeg har ingen anelse om dette, med unntak av det jeg leser meg frem til. Dette er jo saker som dukker opp fra tid til annen, og helt uavhengig av hudfarge. Jeg er like redd Vigrid og nynaziztiske gruperinger. Egentlig alle fanatiske grupperinger som kan ty til våpen og vold.
Nå var det i går om noen nye greier i Oslo, og i Bt i dag om en gruppering på Landås, derfor ble de byene nevnt.

Gammel 23-05-10, 12:16   #10
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fniser med Tjorven. Men altså, jeg trodde slik om Oslo jeg også før jeg flyttet hit.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:17   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Men er dere redd for at barna deres skal rote seg inn i dette, er det sjanse for det eller blir gjengene helst dannet ut fra oppvekstmiljøet? Blir det gjort nok for å hindre dette, eller er det ressurser evt. hvilken ressurser som mangler?

Selvfølgelig bekymrer man seg for sånt, men det gjør man vel uansett hvor i landet man bor?

Jeg forsøker etter beste evne å oppdra barna mine på en måte som gjør at dette ikke virker forlokkende. Så vil tiden vise om man lykkes. Jeg ser jo at miljøet ikke er skremmende langt unna hvis de ønsker å oppsøke det.

Men jeg kommer fra en liten by hvor det var 16-åringer som døde av overdose da jeg selv var på den alderen. Så jeg tror bare at det er mer åpenhet om det i Oslo/Bergen.

Gammel 23-05-10, 12:18   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke særlig redd for at Glitterbarnet skal bli med i en gjeng, oppvekstvilkår spiller en stor rolle i dette. Det er mange som jobber med forebyggende arbeid, men det trengs generelt mere ressurser til å aktivisere vanskeligstilt ungdom. I mange tilfeller fungerer gjenger som en familie, og gir tilhørighet til dem som føler at de ikke har det hjemme eller på skolen f.eks. Det finnes knapt ungdomsklubber igjen i Oslo og det gjør nok ikke jobben med å forhindre gjengene i å ekspandere lettere akkurat.

Gammel 23-05-10, 12:19   #13
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke redd i Oslo, verken på dagtid eller natterstid.

Vi har bosatt oss på landet, men jeg har inntrykk av at det er like mye dop og f*enskap her ute, og at det nesten er verre å skjerme seg her som forholdene er små.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg fniser litt av sånne innlegg, beklager. Jeg bor i Oslo indre øst og jobber i Oslo indre øst. Jeg har aldri vært redd eller opplevd noe ubehagelig i så måte. Men jeg er ikke redd for folk med brunere hudfarge enn meg selv heller. I så fall hadde jeg befunnet meg på feil sted.

Det eneste er det som skjedde med Esme i fjor, men den idioten valgte heldigvis helt feil person å kødde med.

Svigermor bor på vestkanten og er veldig flink til å poengtere skyteepisodene som finner sted i nærområdet. For det har faktisk vært to stykker siden vi flyttet hit for 7 år siden. Men dette skjer faktisk over hele landet (og i hvert fall også på vestkanten der svigermor bor).

Nå skulle jeg liksom brife med at det var farligst å bo på Majorstuen, men nå finner jeg ikke igjen statistikken. Det var oppslag om dette for noen år siden (da jeg bodde der), og det syns jeg er ganske festlig. Forestillingen om at det er tryggere på vestkanten enn i indre Oslo viste seg iallfall å være feil.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:20   #14
amo

amo sin avatar

Standard

Jeg er litt motsatt av deg Tjorven, jeg tenker at kriminelle miljøer er mer oversiktlige og åpne på mindre steder, men aner egentlig ikke.

Gammel 23-05-10, 12:21   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det var ikke meningen å fnise slemt, Amo. Gudene skal vite at det fnises over mine manglende jordbrukskunnskaper her inne.

Jeg regner med at du har lest artiklene om MS-13 i Dagbladet? Dette er for det første ikke særlig mange, det jobbes aktivt med dem fra flere hold.

Nynazistgjenger har jeg inntrykk av at etablerer seg lettere utenom de store byene.

Sist redigert av Tallulah : 23-05-10 kl 12:44.
Gammel 23-05-10, 12:29   #16
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg er litt motsatt av deg Tjorven, jeg tenker at kriminelle miljøer er mer oversiktlige og åpne på mindre steder, men aner egentlig ikke.

Nå svarer jeg utfra min bygd: Ja, de kriminelle miljøene er kanskje relativt oversiktlige, man vet litt hvem som befinner seg der. Samtidig er det såpass lite å gjøre på her, og så begrenset utvalg av folk, at det blir ei salig røre av det. De fleste ungdommer her fester hardt, og på de festene forekommer det både det ene og det andre. Selv om man da ikke tilhører indre kjerne av dophuer og småkriminelle, er man altså på samme fest.

Erfaringen min etter en god del år i Oslo, og med venner oppvokst i Oslo, er at man i større grad kan velge omgangskrets selv. Her er det for eksempel rundt 3 klasser på hvert trinn på ungdomsskolen, og pøbelgjengen blir i langt større grad dominerende. Ikke er det noe å finne på heller, så det er vanskeligere å velge noe annet enn "alle andre". I byene har man, trass i manglende fritidsklubber, et visst tilbud av aktiviteter. Her er det f.eks. bare såvidt kino, ingen kafeer som er åpne på kveldstid og ingen andre aktiviteter som ikke involverer idrett.

Gammel 23-05-10, 12:47   #17
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg fniser litt av sånne innlegg, beklager. Jeg bor i Oslo indre øst og jobber i Oslo indre øst. Jeg har aldri vært redd eller opplevd noe ubehagelig i så måte.

Og jeg synes dette er så utrolig erkenorsk. Norge må vel være en av de få landene i verden hvor det er teit å bekymre seg for vold i hovedstaden. I andre land er det naturlig at man har visse strøk man ikke ønsker å bevege seg for mye rundt i, og steder i byen hvor det er legitimt å ønske å bo fordi det er avskjermet for mange problemer. I Oslo er det bygdete å være bekymret for overfall, og det er uglesett å ønske å bo på vestkanten. Go figure.

Jeg er enig med mange her i at det ikke er skummelt å bevege seg rundt i byen med handleposer og veske. På kveldstid synes jeg dog det er å være street smart å ikke gå rundt alene i visse strøk. Oslo har vært veldig plaget av overfallsvoldtekter et par år tilbake, og det er mye som foregår i byen. Det så jeg senest i går, da jeg beveget meg rundt Operaen rundt midnatt. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med å gå der alene, vi så veldig mye rart.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:51   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Godt poeng, Monsoon. Jeg tenkte ikke på det med nattestid så jeg vil moderere. Jeg går ikke langs Akershus festning, Akerselva eller en del andre steder på natta nei.

Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:53   #19
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Jeg får vel også moderere: Årsaken til at jeg ikke er redd om natta, er at jeg styrer unna en del områder.

(Og nei, det gjør jeg ikke i sentrum av den lille bygda mi. Ikke at jeg hadde hatt noen årsak til å vandre omkring på natta her, for da er det jo ingenting som skjer.)

Gammel 23-05-10, 13:00   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Monsoon, det er ikke spesielt farlig i Oslo. Det betyr selvfølgelig ikke at man skal være naiv. Jeg går ikke hjem fra byen langs Akerselva på natterstid f.eks. Man må mer enn gjerne bo på vestkanten for min del, men så veldig mye tryggere for vold og dop er det ikke, Oslo er tross alt en liten by. Det er for øvrig ikke et spesielt særnorsk fenomen at folk i byer ikke syns det et så skummelt der de bor altså.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:36.