Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste rabarbraoppskrift

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-10, 21:24   #1
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Din beste rabarbraoppskrift

Jeg kan ikke fordra rabarbra, bortsett fra rabarbrasmuldrepai (jeg husker ikke hvor jeg har oppskriften fra - det kan godt være det var herfra). Limer inn oppskriften under. Men jeg har så utrolig mye rabarbra og føler jeg bør gjøre noe ut av det. Sambo elsker rabarbrasuppe, men sist jeg lagde det, syntes han den ble for fancy med for mye krydder i. Derfor ønsker jeg meg andre gode rabarbrasuppeoppskrifter eller annet som er godt å bruke rabarbra til.

Her er smuldrepaioppskriften:

Sitat:

Smuldredeig:
2 dl hvetemel
1 dl små havregryn (lettkokt type)
1 ts vaniljesukker
150 g smør, kjøleskapkaldt

Fyll:
6 – 8 stilker
1 dl sukker
2 ss potetmel

Ildfast form, 1 stor eller 6 små
I stekeovnen: 225 °C, ca. 20 minutter

Ha mel, sukker og havregryn i bolle, bruk gjerne food processor.
Skjær smøret i terninger. La maskinen gå slik at alt blir en grynet masse, eller bruk fingertuppene og smuldre smøret raskt i det tørre.
Rens og skjær rabarbra i biter og bland med sukker og potetmel. Fordel dette i en stor eller 6 små former. Fordel smuldredeigen over rabarbrablandingen i formen/e. Stekes midt i ovnen til deigen er gyllen og fruktsaften bobler opp langs kanten av formen. Serveres lunken med kald vaniljesaus eller vispet krem til

(Jeg har ikke søkt i forumet på rabarbra - beklager hvis det finnes en haug slike tråder fra før... *lat*)

Sist redigert av Tangina : 26-05-10 kl 22:24.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 21:58   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste rabarbraoppskrift

Mamma lager god rabarbrasuppe. Men jeg har ikke oppskriften, ettersom jeg blir kvalm etter mer enn en halv tallerken. Men der er ikke krydder, bare rabarbra, vann, sukker og potetmel. Mer potetmel om det blir rabarbrakompott.

Min beste, og eneste, gode måte å bruke rabarbra på er å ta en rabarbrabit, og et glass med sukker... og gi det til en unge. Gode minner. ikke like godt prøvd i voksen alder, men fortsatt god.

Gammel 26-05-10, 22:06   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lagde god og veldig enkelt rabarbrasuppe for en ukes tid siden.

150 g sukker
250 g rabarbra
1 l vann
1,5 ss potetmel
1 ts kanel

Kok rabarbra, sukker og vann i 5-10 minutter til det er mykt og begynner å løse seg opp. Tilsett potetmel blandet ut med litt vann. Kok opp. Tilsett kanel til slutt.

Jeg elsker rabarbra, og kan godt tenke meg å teste ut smuldrepaien din. Den serveres da med vaniljesaus.

Gammel 26-05-10, 22:26   #4
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Min beste, og eneste, gode måte å bruke rabarbra på er å ta en rabarbrabit, og et glass med sukker... og gi det til en unge. Gode minner. ikke like godt prøvd i voksen alder, men fortsatt god.

Samme her.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg lagde god og veldig enkelt rabarbrasuppe for en ukes tid siden.

150 g sukker
250 g rabarbra
1 l vann
1,5 ss potetmel
1 ts kanel

Kok rabarbra, sukker og vann i 5-10 minutter til det er mykt og begynner å løse seg opp. Tilsett potetmel blandet ut med litt vann. Kok opp. Tilsett kanel til slutt.

Den skal jeg prøve - takk, Tjorven.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.