|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
prøver tilpasse seg livet
|
![]() Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereSønnen min og jeg har bursdag mandag om 1,5 uke, dagen skal feires neste søndag og siden jeg nå er så bastant inne på kostholdsendring så vil jeg gjerne ta med det på fødselsdagen vår slik at jeg og kan "kose" meg litt.
![]() |
![]() |
#2 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Bursdag om 1 uke.. planlegge noe litt sunnereGår du på lavkarbokjøret kan du lage panna cotta med sukrin. Funker fint.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bursdag om 1 uke.. planlegge noe litt sunnereVarme bær med vaniljekesam, fruktsalat med frisk frukt hvis du ikke kjører veldig strengt lavkarbo (som det ikke høres ut som at du gjør). Ellers lager jeg vafler med havre og lite mel, uten sukker eller kunstig søtning, som er veldig poppis hos store og små - bruker vanilje og kardemomme i, og så kan en ha søtt i varierende grad oppå, men vafler er jo ikke akkurat lavkarbo(ish), da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereHva med å gå for kosemat av en litt annen type? F.eks burde gode oster på tynne spelt/rug-kjeks funke, skinke, lammekjøttboller, tzatziki... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
I mål
|
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereHvis du ikke er så opptatt av lavkarbo, synes jeg grove vafler er et veldig godt alternativ. Nystekte vafler er nydelig. Jeg lager de grove med havregryn og kesam, og de er faktisk bedre enn andre synes jeg. Metter mer gjør de også, og ungene liker dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereVi har hatt fruktspyd i eldstemanns bursdager, og de går ned på høykant.
![]() |
![]() |
#7 |
Audacious
|
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereVafler kan være lavkarboish, med mye egg, litt søtt (fruktose eller sukrin, avh. av karbohydratene du tillater deg), litt grovt mel, kanel/kardemomme.
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereDu kan selvsagt lage sunne lapper, vafler eller fruktsalat, pizza med grov bunn og sånn.
![]() |
#9 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereJeg er enig med Mim. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnere
Halleluja. Min svigerinnes sunne boller er det kjipeste jeg vet!
![]() |
#11 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereJeg lagde raspberry swirl cheesecake som noen la ut oppskrift på her inne. Den oppskriften var i utgangspunktet lavkarbo, med kunstige søtningsstoffer, men jeg lagde den med vanlig sukker. Deilig kake, men kalorifattig er den ihvertfall ikke. Jeg skjønner meg ikke helt på lavkarbo-greiene, men det er ihvertfall en god kake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereSant det.. var inne på den tanken selv også, men vurderer faktisk lage som vanlig og heller holde meg unna i større grad selv. Jeg er og blir en kake/sjokolademons men om omstillingen går like grekt som det ser ut så kan jeg vel unne meg litt.. det er bare å huske på LITT
![]() |
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereMan trenger ikke å spise opp hele kaken alene, og hvis du lager skikkelig gode kaker så blir det mindre rester. Vinn-vinn.
![]() |
#14 |
Off the map.
|
Enig!
![]() |
#15 |
etterpåklokest
|
Eller foccacia med grovmel og havregryn, som jeg har fått servert på fest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereet annet poeng er også at å få til en vellykket kostholdsomlegging innebærer å kunne forholde seg til kakebord andre steder. Dermed er litt selvkontroll i slike situasjoner en Fin Ting å øve seg på. Og det er umåtelig viktig å huske på at du faktisk er i øvesituasjon. Skulle det gå skeis ved et kakebord betyr ikke det at alt håp er ute. Neste gang går det sikkert bedre.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereHvis dette også er bursdag for sønnen din så syns jeg det er helt feil at din diett skal legge begrensninger på hans fest.
![]() |
#18 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereKake hører til bursdag og jeg synes ikke en skal bake "sunne" kaker som kanskje mange ikke liker. Da får en heller spise mindre kake, også synes jeg godt en kan supplere med ting som fruktspyd og "sunnere" ting. Det er jo en god ting å ha et valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereNå var det snakk om EN kake, til familieselskapet da.. og sunne alternativer fordi vi har lagt om kosten i huset, ikke bare for meg
![]() |
![]() |
#20 |
Epikur
|
![]() Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnereI valget mellom en sunn kake og ingen kake vet jeg hva jeg ville valgt. Det er hverdagskosten man skal endre, hvis man vil ha suksess. Men dsjees, kjør på.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|