Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnere

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-10, 21:04   #1
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnere

Sønnen min og jeg har bursdag mandag om 1,5 uke, dagen skal feires neste søndag og siden jeg nå er så bastant inne på kostholdsendring så vil jeg gjerne ta med det på fødselsdagen vår slik at jeg og kan "kose" meg litt.

Men, hva kan jeg lage?
Noe som er skikkelig godt, og som ikke bærer preg av å være "slankemat".

Jeg er inne på noe lavkarbo-isj, men spiser reyvita, og grovbrød inne i mellom men prøver holde meg til generell lavkarbo. litt mer lindbergs tenker jeg vi sier.

Noen som har tips?

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 21:05   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdag om 1 uke.. planlegge noe litt sunnere

Går du på lavkarbokjøret kan du lage panna cotta med sukrin. Funker fint.

Ellers så kan du jo lage fruktspyd - dyppe i mørk sjokolade f.eks?

Gammel 08-09-10, 21:16   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bursdag om 1 uke.. planlegge noe litt sunnere

Varme bær med vaniljekesam, fruktsalat med frisk frukt hvis du ikke kjører veldig strengt lavkarbo (som det ikke høres ut som at du gjør). Ellers lager jeg vafler med havre og lite mel, uten sukker eller kunstig søtning, som er veldig poppis hos store og små - bruker vanilje og kardemomme i, og så kan en ha søtt i varierende grad oppå, men vafler er jo ikke akkurat lavkarbo(ish), da.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:45   #4
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bursdag om 1 uke, planlegge noe litt sunnere

Hva med å gå for kosemat av en litt annen type? F.eks burde gode oster på tynne spelt/rug-kjeks funke, skinke, lammekjøttboller, tzatziki...

Trenger jo ikke være kake

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:47   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du ikke er så opptatt av lavkarbo, synes jeg grove vafler er et veldig godt alternativ. Nystekte vafler er nydelig. Jeg lager de grove med havregryn og kesam, og de er faktisk bedre enn andre synes jeg. Metter mer gjør de også, og ungene liker dem.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 07:36   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt fruktspyd i eldstemanns bursdager, og de går ned på høykant.

Gammel 09-09-10, 07:55   #7
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vafler kan være lavkarboish, med mye egg, litt søtt (fruktose eller sukrin, avh. av karbohydratene du tillater deg), litt grovt mel, kanel/kardemomme.

Gammel 09-09-10, 07:59   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan selvsagt lage sunne lapper, vafler eller fruktsalat, pizza med grov bunn og sånn.

Men jeg må bare si at er det fest, så er det fest. Det kjipeste i verden er sånne kalorifattige kaker og grove boller, da synes jeg heller man kan la være, altså. Skal man ha en suksessrik kostholdsendring, så bør man la de få festene som er være i fred og få ha hveteboller, kremkaker og pølse med lompe. Det skal være forskjell på hverdag og fest, og det er vel bedre å gjøre hverdagene mer hverdagslige, ikke festene mindre festlige.

Gammel 09-09-10, 08:17   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med Mim.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 08:19   #10
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Du kan selvsagt lage sunne lapper, vafler eller fruktsalat, pizza med grov bunn og sånn.

Men jeg må bare si at er det fest, så er det fest. Det kjipeste i verden er sånne kalorifattige kaker og grove boller, da synes jeg heller man kan la være, altså. Skal man ha en suksessrik kostholdsendring, så bør man la de få festene som er være i fred og få ha hveteboller, kremkaker og pølse med lompe. Det skal være forskjell på hverdag og fest, og det er vel bedre å gjøre hverdagene mer hverdagslige, ikke festene mindre festlige.

Halleluja. Min svigerinnes sunne boller er det kjipeste jeg vet!

Gammel 09-09-10, 08:30   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lagde raspberry swirl cheesecake som noen la ut oppskrift på her inne. Den oppskriften var i utgangspunktet lavkarbo, med kunstige søtningsstoffer, men jeg lagde den med vanlig sukker. Deilig kake, men kalorifattig er den ihvertfall ikke. Jeg skjønner meg ikke helt på lavkarbo-greiene, men det er ihvertfall en god kake.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 09:08   #12
Moonlight

Moonlight sin avatar

Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sant det.. var inne på den tanken selv også, men vurderer faktisk lage som vanlig og heller holde meg unna i større grad selv. Jeg er og blir en kake/sjokolademons men om omstillingen går like grekt som det ser ut så kan jeg vel unne meg litt.. det er bare å huske på LITT

Gammel 09-09-10, 09:17   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man trenger ikke å spise opp hele kaken alene, og hvis du lager skikkelig gode kaker så blir det mindre rester. Vinn-vinn.

Gammel 09-09-10, 09:28   #14
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Enig!

Men å supplere kakebordet med fruktspidd er både lurt og populært. Smoothie kan også være innertier- den kan være grønn og hete 'slim' hvis det er en barnebursdag. Men ikke lag 'helsekostkaker' om du skjønner hva jeg mener.

For din egen del, så spis kake, men hold deg til små stykker.

Gammel 09-09-10, 10:03   #15
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Halleluja. Min svigerinnes sunne boller er det kjipeste jeg vet!

Eller foccacia med grovmel og havregryn, som jeg har fått servert på fest. Da kan man like godt la være.

Men for å være litt konstruktiv, du kommer kanskje langt på vei med fruktspyd og grove rundstykker med godt pålegg? Eplekake og vaniljekesam?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:16   #16
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

et annet poeng er også at å få til en vellykket kostholdsomlegging innebærer å kunne forholde seg til kakebord andre steder. Dermed er litt selvkontroll i slike situasjoner en Fin Ting å øve seg på. Og det er umåtelig viktig å huske på at du faktisk er i øvesituasjon. Skulle det gå skeis ved et kakebord betyr ikke det at alt håp er ute. Neste gang går det sikkert bedre.

Gammel 09-09-10, 11:18   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dette også er bursdag for sønnen din så syns jeg det er helt feil at din diett skal legge begrensninger på hans fest.

Jeg er helt med Mim på denne. Skal man bedrive vellykket kostholdsendring må man kunne forholde seg til fester, og heller lære seg til å spise mindre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:34   #18
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kake hører til bursdag og jeg synes ikke en skal bake "sunne" kaker som kanskje mange ikke liker. Da får en heller spise mindre kake, også synes jeg godt en kan supplere med ting som fruktspyd og "sunnere" ting. Det er jo en god ting å ha et valg.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 17:08   #19
Moonlight

Moonlight sin avatar

Standard

Nå var det snakk om EN kake, til familieselskapet da.. og sunne alternativer fordi vi har lagt om kosten i huset, ikke bare for meg jeg har iallefall ett barn m adhd, en samboer og svigerinnen min.. så litt mindre sukker kan vi venne oss til.
Han får vanlige tradisjonelle ting i sitt barneselskap, og selvsagt også i familieselskap.

Gammel 09-09-10, 17:13   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

I valget mellom en sunn kake og ingen kake vet jeg hva jeg ville valgt. Det er hverdagskosten man skal endre, hvis man vil ha suksess. Men dsjees, kjør på.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.