Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-08, 23:48   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Jeg er av de som gjerne befinner meg på barrikadene i forhold til de som har dårlig råd. Når det gjelder bensinpriser mener jeg imidlertid at saken stiller seg litt annerledes, det er veldig mange andre ting som utgjør mer og er viktigere for Norges dårligst stilte enn bensinpriser. De med aller dårligst råd har som oftest ikke bil, og de som er nødt til å ha bil (bor veldig usentralt f.eks) og mottar sosialhjelp får da støtte til bilhold. Jeg mener at miljøaspektet kommer i en klasse for seg, og at det ikke bør være slik at man kjører lave priser på bensin for at de som generelt har dårlig råd skal få kjøre bil.

Gammel 29-05-08, 02:03   #2
El Sig
Nybegynner

Medlem siden: May 2008
El Sig har et hav av muligheter foran seg
Standard

Kan ikke huske å ha sett ordet klima nevnt i denne debatten, mens ordet miljø heldigvis er nevnt et par ganger. Menneskeheten står overfor alvorlige klimaendringer. FNs klimapanel IPCC peker på at hvis vi skal unngå en oppvarming på mer enn 2 grader, må klimagassutslippene kuttes med 50-85 prosent innen 2050. Skal vi la de fattige landene utvikle seg, må de rike landene kutte mer enn de fattige. Norge vil kanskje måtte kutte sine utslipp med 80-90 prosent. Veitrafikken er ansvarlig for nær 20 prosent av utslippene i Norge og omtrent det samme i alle andre i-land. I sum betyr dette at hvis vi skal la utslippene fra veitrafikken være like store som i dag må Norge fjerne alle andre utslipp. Vi må legge ned all fastlandsindustri. Vi må stenge olje- og gassproduksjonen. Vi må bygge ut vindkraft og ertstatte oljefyring med det. Vi må slutte å fly. Hva er vitsen med bil hvis vi ikke har noen jobb å kjøre den til?

Transportøkonomisk institutt sier at det eneste som vil gi merbar reduksjon i klimagassutslipp fra veitrafikk er å øke bensinprisen til det dobbelte eller mer. Da vil folk la bilen stå i stedet for å kjøre barna til skolen 1 km unna og tilsvarende til butikken. Selvsagt vil folk som bor lengre unna måtte fortsette å kjøre bil. MEN veksten i bensinprisene vil føre til at de velger seg en mer miljøvennlig bil. Hybridbilen Toyota Prius har 3-4-doblet salget i 2008 i forhold til 2007 (som også var et rekordår). Høyere bensinpriser er faktisk en forutsetning for teknologiutvikling. hvem gadd å kjøpe varmepumpe i gamle dager når strømmen var billig? Nå investerer folk i det og sparer faktisk penger.

I følge Teknisk ukeblad vil såkalte plugg-inn-hybridbiler (biler som både kan lades fra stikkontakt og ha en vanlig motor) få en drivstoffkostnad på ca. 2 kroner literen...

Høyere drivstoffpriser er altså bare en mellomstasjon mot et bedre samfunn. Olja tar snart slutt og vi forbereder oss på å bli uavhengig. Og vi kommer til å spare penger på det på sikt. Prisen vil ihvertfall være svært høy om vi ikke tar klimatrusselen på alvor. HØYERE BENSINPRISER ER EN BILLIG FORSIKRING!

El Sig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 08:37   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere vil ikke tro det, men i USA, bilenes eget land, har man nå begynt å kreve bedre kollektivtilbud (jfr utenriksnyhetene på NrK). Et månedskort i Boston koster 1/5 av bensinprisen, og selv om også transportselskapene må forholde seg til økte drivstoffpriser, har de faktisk begynt å øke tilbudet og mange mange fler bruker kollektivt. Selv om avgangen kanskje ikke passer *akkurat* eller at man må sitte litt trangt.

I USA koster nå bensinen 5 kroner literen, og passasjerene sparer masse på å ta kollektivt, et månedkort koster rundt 250 kroner. Og det begynner altså å bli interessant for transportselskapene å gi et bedre tilbud. I USA!

Gammel 29-05-08, 08:43   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært fantastisk om kollektivtilbudet ble bedre her, jeg hadde så absolutt tatt bussen mer om det gjorde det. Jeg fikk nok da bussene kuttet ut avganger her uten å skrive noe om hvilke avganger det var snakk om på hjemmesiden (de kunne ikke engang svare meg over telefonen) og jeg kom en time for sent til legen fordi jeg måtte ringe etter mannen og be ham kjøre meg. Og jeg blir forbanna når en gunstig økonomisk ordning blir tatt BORT etter mange år, slik at det å ha med seg barn over 4 år på bussen plutselig blir dyrere. Jeg skal glatt innrømme at når jeg skal til legen med vesla tar jeg heller bilen enn å betale 120,- kroner tur-retur på en busstur som tar 10 minutter en vei, samt at jeg VET at jeg faktisk kommer frem i rett tid eller frem i det hele tatt.
Synd at det skal være slik, for det å ta bussen i seg selv er bare deilig, synes jeg. Sette seg ned og bli kjørt hit og dit. Dessuten har jeg bussholdeplass 3 skritt utfor døra.

Gammel 29-05-08, 09:20   #5
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

For oss er det ikke et alternativ å pakke sammen og flytte. Vi har førstehjemslån som gjør at vi får utrolig mye høyere renteutgifter om vi selger og kjøper nytt. Vi kjøpte hus her vi bor når mannen jobbet 5km herifra. Nå jobber han 30 og jeg går på skole rundt samme lengden herifra. Barnehageplassen vi fikk i år ligger og nesten ved bygrensen til Bergen så det gjør ting mye lettere å kjøre helt inn. alternativet er at vi må kjøre 10km for å så sette bilen der og ta bussen videre alle 3. Da må vi like vel betale for å ha bilen, og bensin de 10km. Og siden bilen er kald bruker den mye mer bensin og sammen med de dyre bussprisene som er så blir det dyrere enn å bare kjøre inn i tillegg til at det tar halvparten av tiden. Og at jeg og småen slipper og stå en 28 min å vent på overgangsbuss på Nesttun bare fordi bussen til Landås går 1 min før bussen herifra kommer.

Om 1 år er jeg ferdig med å studere og jeg kan begynne å jobbe i kommunen her, vi får og sikkert barnehageplass her i kommunen. Uansett mister vi jo plassen i studentbarnehagen.

Hadde vi bod sentralt kunne vi nok solgt en bil men vi måtte hatt en bil like vel på grunn av det utrolige dårlige tilbudet og hvor langt det er mellom stedene her. Skal vi besøke mamma med buss tar det 2 timer hver vei. Det er ikke noe alternativ.

Og siden jeg er student har vi ikke rett på noe fra sosialen eller NAV så lenge mannen har litt inntekt. Han har rett men jeg har ikke. Jeg får jo de 6000 i mnd fra lånekassen. Og har ikke rett på noe mer, for jeg skal jo jobbe vedsiden av skolen. Har ikke noe å si at jeg har 30km reisevei og et barn å ta meg av.

Ja, lavere rente hadde utgjort mer for oss. Men hva kan vi gjøre med det. Hvordan kan vi tvinge bankene til å sette ned rentene. Noen har funnet en måte de kan prøve å tvinge bensinprisene ned. Kanskje nedgang i Statoil tvinger staten til å sette ned noen avgifter. Hvem vet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 09:45   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Ja, lavere rente hadde utgjort mer for oss. Men hva kan vi gjøre med det. Hvordan kan vi tvinge bankene til å sette ned rentene. Noen har funnet en måte de kan prøve å tvinge bensinprisene ned. Kanskje nedgang i Statoil tvinger staten til å sette ned noen avgifter. Hvem vet.

Det er ikkje bankane som bestemmer rentenivået, det er det Norges Bank som gjer, og dei bruker renta til å styre utviklinga i økonomien. Når økonomien kokar og forbruket er høgt går renta opp. Det vil altså fungere mot si hensikt om staten plutseleg skal pumpe pengar som "eigentleg ikkje fins i marknaden" inn i oljeindustrien gjennom å sette fiktive prisar for den norske marknaden.

Noreg har svært låge bensinprisar i forhold til dei fleste andre land. Olje-/bensinprisane er eit uttrykk for at kampen om det fossile brennstoffet vert stadig hardare, og dette er eit verdsomspennande problem - ikkje eit norsk avgiftsproblem!

Det blir som prisar på diamantar og gull: varer det berre fins begrensa mengder av stig i pris dess større interessa for varene blir.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 09:56   #7
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Det vil altså fungere mot si hensikt om staten plutseleg skal pumpe pengar som "eigentleg ikkje fins i marknaden" inn i oljeindustrien gjennom å sette fiktive prisar for den norske marknaden.

Noreg har svært låge bensinprisar i forhold til dei fleste andre land. Olje-/bensinprisane er eit uttrykk for at kampen om det fossile brennstoffet vert stadig hardare, og dette er eit verdsomspennande problem - ikkje eit norsk avgiftsproblem!

Men man kan jo lure på hvorfor staten tar ca. 7 kroner i avgift på hver liter bensin. Det er mer enn hva utsalgspris i pumpa er i mange land.
Den norske stat tjener masse ekstra pga den høye oljeprisen. Lurer på om jeg leste 140 milliarder.
Når vi betaler 13 kroner liter istedetfor 10 kroner literen, så går 2 kroner pga av den økte oljeprisen; og 1 kroner går i økt avgift til staten.

Det er direkte misvisende å si:
"staten plutseleg skal pumpe pengar som "eigentleg ikkje fins i marknaden" inn i oljeindustrien gjennom å sette fiktive prisar for den norske marknaden."

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 10:06   #8
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men man kan jo lure på hvorfor staten tar ca. 7 kroner i avgift på hver liter bensin. Det er mer enn hva utsalgspris i pumpa er i mange land. Den norske stat tjener masse ekstra pga den høye oljeprisen. Lurer på om jeg leste 140 milliarder. Når vi betaler 13 kroner liter istedetfor 10 kroner literen, så går 2 kroner pga av den økte oljeprisen; og 1 kroner går i økt avgift til staten.

Meiner du det er rett at staten skal finansiere at vi kjøper dei fattige langa ut av marknaden fordi vi får eit par hundre kroner meir i bensinutgifter pr. månad?

Det er direkte misvisende å si:
"staten plutseleg skal pumpe pengar som "eigentleg ikkje fins i marknaden" inn i oljeindustrien gjennom å sette fiktive prisar for den norske marknaden.

Nei, no får du gi deg. Sjølvsagt skaper det ein fiktiv økonomisk situasjon dersom staten er med på å finansiere ein bensinpris som ikkje er naturleg for den norske marknaden og det norske avgiftsnivået.

Gammel 29-05-08, 10:14   #9
Nebbia
Passiv

Standard

Men man kan jo lure på hvorfor staten tar ca. 7 kroner i avgift på hver liter bensin. Det er mer enn hva utsalgspris i pumpa er i mange land.

Norge har skyhøye avgifter for å finansiere de enorme utgiftspostene som vårt velferdssamfunn krever. Norge kommer alltid ut blant de beste i undersøkelser som går på levekår. Slikt koster penger. Masse penger. Litt tabloid kan man si at om man kutter avgifter på bensin, må man kutte i velferdstilbudet. Uten å gå inn på diskusjon om offentlige besparelser, unødvendige tilbud etc., så er det ikke slik at at norske avgifter er høye fordi staten ønsker å tjene masse penger. Nivået på avgiftene reflekterer behovet for å dekke inn de utgiftene staten har.

Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 10:03   #10
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Det er ikkje bankane som bestemmer rentenivået, det er det Norges Bank som gjer, og dei bruker renta til å styre utviklinga i økonomien. Når økonomien kokar og forbruket er høgt går renta opp. Det vil altså fungere mot si hensikt om staten plutseleg skal pumpe pengar som "eigentleg ikkje fins i marknaden" inn i oljeindustrien gjennom å sette fiktive prisar for den norske marknaden.

Nei, det er bankene selv som bestemmer rentenivået. Norges Bank setter nivået på den såkalte styringsrenten, som er den renten bankene må betale når de låner penger av Norges Bank. Bankvesenet blir også stadig mer internasjonalt, og styringsrenten fra Norges Bank er ikke lenger enerådende når det gjelder fastsetting av norsk rentenivå, ettersom bankene også låner penger i utlandet. Kollapsen i det amerikanske boligmarkedet har påført mange banker enorme tap, og det har blitt langt dyrere å låne penger internasjonalt. Derfor var det mange banker som satte opp renten i april, selv om Norges Bank har holdt den i ro i flere måneder nå. Med mindre det skjer noe drastsik i det internasjonale markedet, må vi nok regne med ytterligere én renteøkning uavhengig av hva Norges Bank måtte finne på.

Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 10:09   #11
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Nei, det er bankene selv som bestemmer rentenivået. .

Sjølvsagt bestemmer bankane småjusteringar sjølv, men hovudttrekka i rentesituasjonen er det (med ein velfungerande økonomi vel å merke) Noregs bank som står for.

Gammel 29-05-08, 10:40   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skal glatt innrømme at når jeg skal til legen med vesla tar jeg heller bilen enn å betale 120,- kroner tur-retur på en busstur som tar 10 minutter en vei, samt at jeg VET at jeg faktisk kommer frem i rett tid eller frem i det hele tatt.
Synd at det skal være slik, for det å ta bussen i seg selv er bare deilig, synes jeg. Sette seg ned og bli kjørt hit og dit. Dessuten har jeg bussholdeplass 3 skritt utfor døra.

120 kr tur/retur?? Du bor i nabobyen min, gjør du ikke? Det koster 23 kr for voksne og 12 kr for et barn hver vei. Det blir 70 kr. Har du reisekonto (fungerer som klippekort) får du 25% rabatt.

Når det gjelder frustrasjonene mht om bussen kommer eller ei kan jeg signere. Det er IKKE et godt kollektivtilbud her mht forutsigbarhet. Det er veldig frustrerende at det snakkes om at folk må reise kollektivt, samtidig som det gjøres alt for lite mht å gjøre det lukrativt .

Gammel 29-05-08, 11:47   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

120 kr tur/retur?? Du bor i nabobyen min, gjør du ikke? Det koster 23 kr for voksne og 12 kr for et barn hver vei. Det blir 70 kr. Har du reisekonto (fungerer som klippekort) får du 25% rabatt.

.

Det koster 38 kr for voksne fra Sandnes til Hinna. 19 for barn. 3 soner.

Gammel 29-05-08, 12:32   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Synes du sier mye fornuftig, bønna! Pikk til deg.

Er ikke det litt frekt, siden Bønna er ganske ny og alt? Kanskje du skulle starte med en vanlig prikk?

"De" er ganske greie, egentlig, det er ingen nød i Norge og folk har det veldig bra. Sånn i snitt.

Gammel 29-05-08, 13:39   #15
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Er ikke det litt frekt, siden Bønna er ganske ny og alt? Kanskje du skulle starte med en vanlig prikk? .

Tar imot begge deler jeg
Har vært på matkurs hos deg, så så nye er jeg ikke

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

"De" er ganske greie, egentlig, det er ingen nød i Norge og folk har det veldig bra. Sånn i snitt.

Det er sant. Vi har det ganske bra i Norge. Men distriktspolitikken?? Der er man jo helt avhengig av bilen. Ja; hus er billigere i distriktene; men hus er en engangsinvestering, (man betaler ned over mange år, ser det), men bilen er man er avhengig av hele livet hvis man bor sånn til.

Gammel 29-05-08, 17:37   #16
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg reiste med buss i Stavanger i januar, og da betalte jeg rundt 30 kroner gjennom 1 sone. Det er 9 mil fra sentrum til der mine foreldre bor. Billigere å kjøre bilen frem og tilbake PLUSS parkeringen.

Gammel 29-05-08, 09:31   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis en vil ha bedre og billigere kollektivtilbud så får en begynne å stemme på de partiene som sier de vil bygge det ut. For det er til syvende og sist politikerene som bestemmer dette.

Jeg har forresten byttet jobb for å ha mulighet til å ta kollektivt til og fra jobb. Det var en av kravene jeg hadde ved valg av ny arbeidsgiver at jeg skulle kunne ta tog til og fra. Jeg har vært miljøuvennlig og kjørt ved et par anledninger, og kjøreturen inkludert leting etter parkeringsplass tar lenger tid enn tog pluss trikk. Og vi har gjort motsatt av Mim, vi har valgt å flytte ut av byen for å få mer plass en et lite frimerke. Men begge bruker kollektivt veldig mye, og bilen brukes stort sett bare til å kjøre til og fra tog. Men vi bruker mer penger på transport nå med månedskort enn vi sparer på drivstoff og bompenger, så det føles av og til litt som sure penger å bruke.

Gammel 29-05-08, 10:19   #18
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger i grunn ikke si mer, jeg bare lener meg på Nebbia sin argumentasjon.

Gammel 29-05-08, 10:37   #19
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Det forundrer meg stadig at folk tror at lavere priser (og dermed økt forbruk) av en eller annen vare eller tjeneste ikke vil ha påvirkning på økonomien i nasjonen.

Gammel 29-05-08, 10:43   #20
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det forundrer meg stadig at folk tror at lavere priser (og dermed økt forbruk) av en eller annen vare eller tjeneste ikke vil ha påvirkning på økonomien i nasjonen.

Det er jo ikke snakk om lavere priser; derimot høyere priser. Da håper man vel at bensinforbruket skal gå ned. At man synes bensinprisen er unaturlig lav ved 10 kroner.
Greit nok at man mener det altså, men det er jo ikke slik at bensinprisen har gått ned i det siste, det blir feil synes jeg.
Kanskje bensinprisen burde vært politisk styrt på 15 kroner literen?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:50.