Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-06, 21:28   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Flott, Hønni! Dette hadde ikke jeg heller funnet meg i. Vi har jo også underskrevet papirer på at vi godtar at barna sitter på i de ansattes biler såfremt de er sikret ordentlig etter Trygg Trafikks regler. Foreløpig stoler jeg på at de gjør det, men jeg blir jo litt nervøs når jeg leser dette.

Jeg jobber selv i barnehage, og der må foreldrene ha med egne bilseter om ungene skal på tur i en av våre biler.

Gammel 15-11-06, 21:35   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående hva som er lov: Når de er såpass store så er det vel lov å kjøre med bare puter? Man MÅ ikke ha seter, ikke sant? Setene gir jo først og fremst en komforteffekt, samt noe sidebeskyttelse.

Jeg hadde syns det var ok om barn over 4 år satt på puter og i 3-punktssele på barnehageturer. Og det koster jo ikke barnehagen mange kronene å ha en bunke puter liggende.

Gammel 15-11-06, 21:45   #3
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må si at jeg skjønner ikke helt hvorfor de reiste med bil i det hele tatt. Det aller morsomste for ungene er jo ofte en enkel og grei tur med trikken, det å komme seg ut hvor det nå måtte være.

Og en ped.leder i en barnehage må jo kjenne til lovverket! Skjønner veldig godt at du reagerer på dette, det ville jeg også gjort.

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 22:14   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg må si at jeg skjønner ikke helt hvorfor de reiste med bil i det hele tatt. Det aller morsomste for ungene er jo ofte en enkel og grei tur med trikken, det å komme seg ut hvor det nå måtte være.

Og en ped.leder i en barnehage må jo kjenne til lovverket! Skjønner veldig godt at du reagerer på dette, det ville jeg også gjort.

Det kommer jo an på avstanden og tidsbruken. Skjønner godt at på litt lengre turer så er det mest praktisk med privatbiler fra dør til dør.
Men man er jo ikke sikret på buss, t-bane og tog, så det burde vel vært greit med pute og sele dersom de er over 4 år. Til og med min hypertynne fireåring veier 15 kg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 22:10   #5
Butterfly
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Butterfly er litt kul
Standard

Ja dette bør du ta opp. Vi er på lite turer med vår barnehage, men er vi på tur leier vi enten en buss med belter, eller tar vanlig buss for det er lovlig uten å "sikre" barna. Liker det ikke så vi er sjelden på tur hvor vi må ta slik transport.Og er utrolig dårlig at ikke ped.leder visste det, de som skal være så opplyst om alt, og det vet vel de fleste, det står jo stadig vekk skrevet så det var sløvt.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 23:32   #6
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Hadde så absolutt tatt det opp i barnehagen, ja.

Men for å kommentere et par andre innlegg i tråden her, så har jeg tatt med meg hvert fall to andre barn med fra barnehagen, med kun trepunktselen i bilen (for meg er den bedre enn ingenting på en tur som med masse somling tar maks tre minutter). Jeg vet også at min datter har sittet i de selene i andres biler. Har ikke tenkt på det i det hele tatt når foreldrene spør om hun skal være med hjem til de.

Javisst kan vi gå, men skal barnet da gå alene eller setter du fra deg bilen i barnehagen og går sammen med det?

Til sist kan jeg være ærlig nok til å innrømme at jeg har gjort det samme som Miss Norway. Stresset hverdag kan gjøre at jeg slurver litt. Jeg har litt dårlig samvittighet, men...

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:55   #7
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Angående hva som er lov: Når de er såpass store så er det vel lov å kjøre med bare puter? Man MÅ ikke ha seter, ikke sant? Setene gir jo først og fremst en komforteffekt, samt noe sidebeskyttelse.

Barn under 15 kilo skal sikres med godkjent barnesikringsutstyr tilpasset barnets vekt, dvs med bilstol. Har de barnehageansatte kontrollert barnas vekt? Neppe. Dessuten har ikke bilsetene for større barn først og fremst med komfort å gjøre, men med sikkerhet. De gir en betydelig økt sikkerhet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 22:22   #8
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes bilpute er helt greit da det er godkjent bilsikring for gutta, som veier 17 kg. Ikke greit i den bilen de kjører i til daglig, for da vil jeg ha rygg og sidebeskyttelse, men i den bilen de kjører i av og til. De koster 100 kr på Biltema, og jeg kjøper gjerne to som mine gutter kan bruke i barnehagen.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 22:53   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Barn under 15 kilo skal sikres med godkjent barnesikringsutstyr tilpasset barnets vekt, dvs med bilstol. Har de barnehageansatte kontrollert barnas vekt? Neppe. Dessuten har ikke bilsetene for større barn først og fremst med komfort å gjøre, men med sikkerhet. De gir en betydelig økt sikkerhet.

Jeg tok bare for gitt at alle snart-5-åringer veier mer enn 15 kilo.

BETDYDELIG økt sikkerhet? Virkelig? Det kunnen jeg godt tenkt meg å se dokumentert. Det eneste jeg har hørt, utover argumentet om komfort er han fra Trygg Trafikk som sa noe om "noe" økt sidebeskyttelse ved sidekollisjoner.

(Men jeg har ikke noen bedre kildehenvisning enn "har jeg hørt" altså, så jeg skal ikke stille deg til veggs på kildehenvisning på "betydelig". Jeg kunne bare tenke meg å se det. )

Gammel 15-11-06, 22:56   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, gjør ikke de fleste det? Min treårige jente veier nesten 15 og hun er prematur.

Gammel 15-11-06, 23:44   #11
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

BETDYDELIG økt sikkerhet? Virkelig? Det kunnen jeg godt tenkt meg å se dokumentert. Det eneste jeg har hørt, utover argumentet om komfort er han fra Trygg Trafikk som sa noe om "noe" økt sidebeskyttelse ved sidekollisjoner.

(Men jeg har ikke noen bedre kildehenvisning enn "har jeg hørt" altså, så jeg skal ikke stille deg til veggs på kildehenvisning på "betydelig". Jeg kunne bare tenke meg å se det. )

De fleste snart-5-åringer er antakelig over 15 kilo. Jeg har muligens oversett at det stod et sted i tråden at disse barna snart var 5 år. For alt jeg visste kunne det være snakk om 3-åringer.

Trygg Trafikk, politiet og Statens vegvesen sier iallefall at bilstol er betydelig sikrere enn pute. Jeg stoler på disse instansene. Det er sikkert utført tester på dette. Skal se om jeg kjapt greier å finne noe.

http://www.tryggtrafikk.no/barnibil-...barn_i_bil.pdf :

Sitat:

Vi anbefaler at barnet bruker en barnestol som har rygg og beskyttelse rundt hodet helt til barnet ikke lenger trenger spesielt utstyr, men kan sikres som voksne. Barnestolen gir betydelig bedre sikkerhet enn kun bilpute, spesielt ved sidekollisjoner.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 00:16   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hei vennen! Jeg er sjokkert, men dessverre ikke overraska. Utrolig mye elendig bilsikring ute og går. Dette må dere ta opp.

I de kommunale barnehagene her er det forresten ikke lov for de ansatte å ta med ungene i bilene sine. Det har noe med forsikringer og ansvar å gjøre.

Gammel 17-11-06, 01:19   #13
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I de kommunale barnehagene her er det forresten ikke lov for de ansatte å ta med ungene i bilene sine. Det har noe med forsikringer og ansvar å gjøre.

Er det sant? Det må jeg sjekke opp!

Kos å se deg her, vennen!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 08:56   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Er du sikker på det? Sønnen min er med en av de ansatte i barnehagen til et sansehus én gang i uken og da kjører de som regel i hennes private bil.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 15:02   #15
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg bruker bilen min i jobben, så vil jeg jo ha betalt for det, ikke sant? Det er nok noe med det, når det gjelder ansvar og forsikringer.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 10:25   #16
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er du sikker på det? Sønnen min er med en av de ansatte i barnehagen til et sansehus én gang i uken og da kjører de som regel i hennes private bil.

Vet ikke hvordan det er i deres kommune, men ja, helt sikker i vår kommune. Dette er nok noe som hver enkelt kommune kan avgjøre, så det er helt sikkert forskjeller ute og går.

Gammel 20-11-06, 00:16   #17
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)

AvivA sin avatar

Hvor: Bodø
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Nå vet ikke jeg hva en trepunkt sele er, men dette er da en i grunn ekkel situasjon. Jeg forstår deres side kjempe mye og ville nok hatt noen ordentlige tiltak gjort i bhg. Er SUA selv (ikke at det har skjedd noe spesiellt etter jeg ble det, vet ikke helt hva stillingen står i). Men hadde det vært meg hadde jeg utnyttet posisjonen min til det fulle, og evt satt i gang kurs om sikkerhet. Vet ikke hva man skulle gjort egentlig. Men aldri om jeg ville latt dama ta hånd om tarnsport igjen når det kom til gutten min.

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 00:33   #18
morlilla
Nybegynner

morlilla sin avatar

morlilla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sikring av barn i bil ER viktig! Vi har og skrevet under på papirer i bh der vi tillater bh å ta med barna hvis de er sikret i bilen. Jeg har alltid regnet med at de da følger norsk lov og tenker høyde/vekt når de skal sikre ungene i bilen. Jeg har lært hos trygg trafikk at på et trepunktsbelte, skal "skrå"- beltet gå over skulderen(ikke over halsen!) og "mage"-beltet skal gå over hofter (ikke over mage!) Ved å bruke pute eller bilstol får barna den høyden de trenger for ikke å få belte galt på kroppen. Hvis man kolliderer og beltet ligger feil kan barnet få større skader enn om det ligger riktig.
Dette med å legge skråbeltet bak ryggen til barna er direkte farlig. Men hva som er verst, belte over halsen eller bak ryggen, skal ikke jeg uttale meg så mye om.
Jeg har selv i et forhastede øyeblikk dratt avgårde med barna i bilen på en slik måte at jeg nok ville få en klekkelig bot om jeg ble stoppet og barna ville nok bli skadet i en eventuell kollisjon. Jeg gjør aldri det flere ganger, for den bil-turen var nervepirrende, selv om den bare varte i fem minutter. Vi kunne ikke gå denne strekningen for det var fryktelig uvær og vi måtte dra fra huset vårt. I ettertid tenker jeg at jeg kunne ha bestilt en taxi med barnesete, for været var ikke såå ekstremt at jeg måtte rømme i en fart. Det var bare ubehagelig, og når svigerfar kom på besøk med en bil som bare hadde to seter, tok jeg jentungen på fanget og ble med....

Det er bra at man reagerer på barnehager som slurver med sikkerheten, og det er bra at det hjelper at man reagerer. Jeg hadde ikke tenkt over dette med Maxi-taxi før nå, og jeg skal jammen meg sende de en mail å spørre hva praksisen er i forhold til frakting av barnehage-unger.

Gammel 20-11-06, 17:39   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må nesten si at jeg er enig med alle her!

Og jeg tror alle (ogs Miss N ) vet, skjønner og er enig i at det er viktig å sikre barn ..

Nå har jeg ei datter på 15 mnd, så vi bruker ikke pute i bilen, men bakovervendt stol. Litt mer "kronglete" som sagt, men ennå har hun ikke vært med på tur med bil i barnehagen.

Men, jeg har også brutt loven en gang, allerede... Mannen skulle hente Hannah, og har setet i sin bil. Jeg hadde vært borte og fått skyss med mamma, så ringer mannen og sier han ikke rekker bhg. Så da svinger mamma meg bortom bhg, og Hannah sitter i fanget mitt baki bilen med seler rundt oss..

Ikke ideelt - nei. Men hjem måtte hun. Dette var mens det var snø og kaldt. Og vi hadde ikke vogn. Det er i underkant av 1km hjem da.

Sånt kan skje. Og personlig er jeg mye mer redd for å sykle med Hannah langs veiene her

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 21:56   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nå føler jeg veldig for å påpeke at jeg aldri har brutt loven angående bilsikring selv, altså. Jeg er lovlydig inntil det latterlige.

Men jeg syns bare at den "tabben" eller hva man skal kalle det, får uproporsjonalt mye pepper i forhold til andre handlinger som faktisk er farligere. Det virker bare litt - irrasjonelt? - på meg. JEG syns det er rarere at folk tør å sykle i trafikken med disse sykkeltrallene, lovlig eller ikke lovlig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.