|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Flott, Hønni! Dette hadde ikke jeg heller funnet meg i. Vi har jo også underskrevet papirer på at vi godtar at barna sitter på i de ansattes biler såfremt de er sikret ordentlig etter Trygg Trafikks regler. Foreløpig stoler jeg på at de gjør det, men jeg blir jo litt nervøs når jeg leser dette.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Angående hva som er lov: Når de er såpass store så er det vel lov å kjøre med bare puter? Man MÅ ikke ha seter, ikke sant? Setene gir jo først og fremst en komforteffekt, samt noe sidebeskyttelse.
|
|
|
#3 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Jeg må si at jeg skjønner ikke helt hvorfor de reiste med bil i det hele tatt. Det aller morsomste for ungene er jo ofte en enkel og grei tur med trikken, det å komme seg ut hvor det nå måtte være. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)
Det kommer jo an på avstanden og tidsbruken. Skjønner godt at på litt lengre turer så er det mest praktisk med privatbiler fra dør til dør.
|
|
|
#5 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
![]() |
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Ja dette bør du ta opp. Vi er på lite turer med vår barnehage, men er vi på tur leier vi enten en buss med belter, eller tar vanlig buss for det er lovlig uten å "sikre" barna. Liker det ikke så vi er sjelden på tur hvor vi må ta slik transport.Og er utrolig dårlig at ikke ped.leder visste det, de som skal være så opplyst om alt, og det vet vel de fleste, det står jo stadig vekk skrevet så det var sløvt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Skummelt distré...
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Hadde så absolutt tatt det opp i barnehagen, ja.
|
|
|
#7 |
|
På vei
Barn under 15 kilo skal sikres med godkjent barnesikringsutstyr tilpasset barnets vekt, dvs med bilstol. Har de barnehageansatte kontrollert barnas vekt? Neppe. Dessuten har ikke bilsetene for større barn først og fremst med komfort å gjøre, men med sikkerhet. De gir en betydelig økt sikkerhet. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
♡
|
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Jeg synes bilpute er helt greit da det er godkjent bilsikring for gutta, som veier 17 kg. Ikke greit i den bilen de kjører i til daglig, for da vil jeg ha rygg og sidebeskyttelse, men i den bilen de kjører i av og til. De koster 100 kr på Biltema, og jeg kjøper gjerne to som mine gutter kan bruke i barnehagen.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg tok bare for gitt at alle snart-5-åringer veier mer enn 15 kilo.
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Ja, gjør ikke de fleste det? Min treårige jente veier nesten 15 og hun er prematur.
|
|
|
#11 |
|
På vei
De fleste snart-5-åringer er antakelig over 15 kilo. Jeg har muligens oversett at det stod et sted i tråden at disse barna snart var 5 år. For alt jeg visste kunne det være snakk om 3-åringer. Trygg Trafikk, politiet og Statens vegvesen sier iallefall at bilstol er betydelig sikrere enn pute. Jeg stoler på disse instansene. Det er sikkert utført tester på dette. Skal se om jeg kjapt greier å finne noe. http://www.tryggtrafikk.no/barnibil-...barn_i_bil.pdf :
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
50 & somewhat fab
Hvor: Nordpå
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Hei vennen! Jeg er sjokkert, men dessverre ikke overraska.
|
|
|
#13 |
|
♡
|
Er det sant? Det må jeg sjekke opp!
|
|
|
#14 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#16 |
|
50 & somewhat fab
Hvor: Nordpå
Vet ikke hvordan det er i deres kommune, men ja, helt sikker i vår kommune. Dette er nok noe som hver enkelt kommune kan avgjøre, så det er helt sikkert forskjeller ute og går.
|
|
|
#17 |
|
Prøver så godt jeg kan :)
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() |
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Nå vet ikke jeg hva en trepunkt sele er, men dette er da en i grunn ekkel situasjon. Jeg forstår deres side kjempe mye og ville nok hatt noen ordentlige tiltak gjort i bhg. Er SUA selv (ikke at det har skjedd noe spesiellt etter jeg ble det, vet ikke helt hva stillingen står i). Men hadde det vært meg hadde jeg utnyttet posisjonen min til det fulle, og evt satt i gang kurs om sikkerhet. Vet ikke hva man skulle gjort egentlig. Men aldri om jeg ville latt dama ta hånd om tarnsport igjen når det kom til gutten min. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Sikring av barn i bil ER viktig! Vi har og skrevet under på papirer i bh der vi tillater bh å ta med barna hvis de er sikret i bilen. Jeg har alltid regnet med at de da følger norsk lov og tenker høyde/vekt når de skal sikre ungene i bilen. Jeg har lært hos trygg trafikk at på et trepunktsbelte, skal "skrå"- beltet gå over skulderen(ikke over halsen!) og "mage"-beltet skal gå over hofter (ikke over mage!) Ved å bruke pute eller bilstol får barna den høyden de trenger for ikke å få belte galt på kroppen. Hvis man kolliderer og beltet ligger feil kan barnet få større skader enn om det ligger riktig.
|
|
|
|
#19 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Jeg må nesten si at jeg er enig med alle her!
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Nå føler jeg veldig for å påpeke at jeg aldri har brutt loven angående bilsikring selv, altså.
|
![]() |
|
|