Sv: Kunnskapsløftet
Opprinnelig lagt inn av annemede, her.
Det var helt feil valg av ord, beklager. 
Jeg mente utdannelsen. Noe bra må det jo være i den. Faglig, og ikke bare pedagogisk?
Eller fokuseres det mest på det pedagogiske og didaktiske og dernest på det faglige.
Jeg er nesten ferdigutdannet lærer. I enkelte fag som matematikk hadde vi nesten ikke didaktikk. Vi hadde et knalltøft løp hvor vi skulle i gjennom mest mulig på minst mulig tid. Vi var frustrerte over mangelen på didaktikk og metodikk.
I norsken hadde vi noe didaktikk, men lite metodikk.
I naturfag og heimkunnskap f.eks. fikk vi derimot masse metodikk.
Så det har vært stor forskjell fra det ene faget til det andre. Jeg syns at man burde ha fordypning i matematikk for å undervise i matematikk fra 5. -6. klasse. Dette for at de flinkeste elevene skal få det de trenger. Matematikk er et fag der det er viktig at læreren sitter med god kunnskap. Samtidig har jeg av egen erfaring fra min skoletid i grunnskolen opplevd at matematikklærere har vanskelig for å sette seg ned på elevens nivå. Da hjelper det ikke hvor dyktig man er i matematikk om man ikke klarer å sette seg ned på elevens nivå.....
|