Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-08, 19:01   #1
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Mellomsøster fikk hamster til bursdagen, og i dag, 1,5 uke etter at vi kjøpte hamsteren, fant vi det lille dyret død i buret. Mellomsøster er selvsagt knust, men lovnad om ny hamster på mandag hjalp litt.

Hamsteren har hatt diare fra vi fikk den, og etter at vi fant den død ringte jeg dyrebutikken for å høre om de andre hamsterungene i samme kull også hadde vært syk. Joda, flere i samme kull hadde hatt diaré, vært til veterinær og fikk nå behandling.
"Så vi har altså kjøpte et sykt dyr?", spurte jeg. "Nja...sånnt kan jo skje", så dyrebutikkdamen. "Får vi en ny hamster da, eller pengene tilbake?", ville jeg vite. Dyrebutikkdamen dro på det, skulle snakke med dagleg leder, opplyste om at dyr kan bli syke og dø og gav tydelig uttrykk for at vi verken kan forvente ny hamster eller pengene tilbake.

Jeg står i de 150 kronene hamsteren koster, men kjenner at jeg blit litt opptrekt. Vi har kjøpt et sykt dyr (=en dårlig vare), vi reklamerer og har bevis på at dyret var sykt da vi kjøpte det (i og med at søsknene også var syk), men får evt verken nytt dyr eller penger tilbake.

Er jeg urimelig her? Er det noen som vet om det finnes en kjøpslov for dyrekjøp eller om vanlig kjøpslov gjelder? Bør jeg bare gi blaffen?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 19:05   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Jeg synes du skal forfølge saken. De var klar over at dyret var sykt, og da har du rett på et nytt. Kjøpsloven gjelder da uansett hva man kjøper?

  Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 19:06   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Sitat:

I tillegg omfatter loven kjøp av dyr, vann og ting som skal lages spesielt for deg.

http://forbrukerportalen.no/Artikler...2/1025252455.2

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 19:08   #4
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Mulig et spørsmål som kan dukke opp er; burde dere skjønt at dyret var sykt og dermed kontaktet veterinær?

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 19:12   #5
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Mulig et spørsmål som kan dukke opp er; burde dere skjønt at dyret var sykt og dermed kontaktet veterinær?

Dyrebutikkdamen spurte om hvorfor vi ikke hadde kontaktet veterinær, og jeg forklarte at vi trodde den lille tassen hadde diaré pga stress med flytting og nye omgivelser. Avføringen ble normal igjen før dyret døde, og vi var derfor ikke klar over at dyret var sykt før vi fant det dødt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 19:14   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Burde ha samme rett til å reklamere som for andre ting man kjøper. Et marsvin skal leve lenger enn ei fattig uke. Når de i tillegg innrømmer at de andre marsvinungene også hadde vært syke, så er det soleklart at du bør få et nytt dyr etter mitt skjønn.

  Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 19:23   #7
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.401
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Hodet mitt sprenges av Monty Python-referanser ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 19:35   #8
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Du får kontakte Strilen
Du får sikkert førstesida og.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 19:48   #9
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Du får kontakte Strilen
Du får sikkert førstesida og.

Ja, det er jo drømmen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 20:11   #10
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Mulig et spørsmål som kan dukke opp er; burde dere skjønt at dyret var sykt og dermed kontaktet veterinær?

Det er jammen ikke lett å vite hvor vidt man skal kontakte veterinær når det er snakk om så små dyr. Sannheten er vel ofte slik at når man oppdager at et lite pelsdyr er sykt er det gjerne for sent.

Vi hadde et marsvin som ble sykt. Dette var en lørdag ettermiddag, og veterinærkonsultasjonen ble ekstra kostbar fordi det var utenom kontortid.
Vel, vi fikk resept på medisin, og startet behandling umiddelbart. Dyret døde likevel søndag morgen. Veterinæren sa for så vidt at sjansen for at det skulle gå bra var liten.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 20:19   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Jeg fikk en ukes garanti på fiskene jeg kjøpte.
Med tanke på hvor lett det er å ta knekken på dem, så er det jo egentlig superservice.

Jeg hadde forlangt nytt dyr eller pengene tilbake (og kjøpt nytt dyr en annen plass).

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 21:24   #12
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Alle dyrebutikker her i byen har en ukes garanti på fisk. Altså, dør fisken innen en uke, så får man en ny.

Er uskikker på hva de sa da vi kjøpte kaninen vår, men det burde sannelig være en viss reklamasjonsrett der også. Spesielt når det er snakk om et dyr som beviselig var sykt ved innkjøp.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 10:59   #13
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Jeg har nettopp snakket med daglig leder av dyrebutikken. Først var hun kjølig og småsur og presiserte gang på gang at slikt kan skje og at hamsteren nødvendigvis ikke var syk da jeg kjøpte den. Jeg var usedvanlig høflig og imøtekommende (noe hissige Liven ikke alltid er), og i løpet av samtalen snudde hun og gav oss til slutt en tilgodelapp på hele hamsterbeløpet.
Jeg takket og bukket, mellomsøster er glad og fornøyd, og ny hamster skal kjøpes når strandlivet er over.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 11:15   #14
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

En venninne av meg hadde en undulat som døde en uke etter innkjøp. Hun stappa føggern i frysen i en pose, og tok den med seg på butikken noen dager etter. Slengte den på bordet, viste kvitteringen og ba pent om en ny tipp. Det fikk hun uten noen spørsmål

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 13:52   #15
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Hodet mitt sprenges av Monty Python-referanser ...



Min første tanke også.

'This is an ex-parrot...'

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 20:34   #16
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

En venninne av meg hadde en undulat som døde en uke etter innkjøp. Hun stappa føggern i frysen i en pose, og tok den med seg på butikken noen dager etter. Slengte den på bordet, viste kvitteringen og ba pent om en ny tipp. Det fikk hun uten noen spørsmål

Pooooooollyyyyy ! Wakey wakey ! *tok tok tok*

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 20:59   #17
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.528
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

I denne situasjonen synes jeg dere bør få nytt dyr siden hele kullet ble syk. Noe dere også får til slutt.

Ønsker du dyr i hus før strandlivet er over så kan du få ca 10000000000 hybelkaniner av meg, helt gratis. .jupp:

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 22:36   #18
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man kjøper et kjæledyr som er syk og som dør

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Ønsker du dyr i hus før strandlivet er over så kan du få ca 10000000000 hybelkaniner av meg, helt gratis. .jupp:

Takk som byr, men vi har knapt nok plass til våre egne hybelkaniner.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no