Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Trappedilemma

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-08, 01:16   #1
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Trappedilemma

Jeg har en trapp som jeg gjerne vil gjøre noe med da den ikke passer inn i resten av huset. Kunne tenkt meg å male den og beise trinnene mørke.

Problemet er at det er en trapp i hel eik. Håndlaget av møbelsnekker.
Prisen på en slik trapp er himla høy, så ville jo være veldig dumt å "ødelegge" den.

What to do? Gjøre som jeg vil å drite i at det er en håndlaget, dyr trapp i eik - eller ta hensyn til verdien på trappen som den er å irritere meg over den i evig tid?

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 01:24   #2
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: Trappedilemma

Vet du hvordan du gjør det, så puss og beis. Jeg har ikke angret

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 02:17   #3
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trappedilemma

Jeg er veldig lite kyndig hva oppussing angår,og fikk derfor en håndverker til å pusse opp min trapp (som ikke var i nærheten av å være like fin som din sannsynligvis er). For meg ville det ha vært viktigst å like trappen (dvs drite i at den er dyr men kjip), så jeg ville ha malt og beiset hvis jeg visste hvordan, eller altså leid inn en fagmann.

Går det forresten an å leie noen som konsulent og deretter gjøre arbeidet selv?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 08:02   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trappedilemma

Å, jeg ville vært veldig forsiktig med å "ødelegge" en eiketrapp, ja. Jeg ville definitivt ikke malt eller beiset den. Hva med å pusse den ned og olje eller lakkere?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 14:58   #5
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: Trappedilemma

Er den oljet, kunne du jo f.eks hvitolje den?

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 16:34   #6
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Trappedilemma

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Å, jeg ville vært veldig forsiktig med å "ødelegge" en eiketrapp, ja. Jeg ville definitivt ikke malt eller beiset den. Hva med å pusse den ned og olje eller lakkere?

Den er allerede lakket. Gammel trapp, men ser helt ny ut den dag i dag.

Går det ikke an å gjøre noe uten å pusse vekk lakken som er der, så trappen enda er "hel" under lakken? Da kan man jo bare pusse den helt ned hvis man angrer?

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 17:17   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trappedilemma

Bilde?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 07:58   #8
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trappedilemma

Det viktigste er jo at du liker den, så om du ikke har planer om å selge synes jeg du skal male. Det er tråder her inne om å male trapp og flere som har erfaring å dele.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 09:32   #9
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trappedilemma

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Den er allerede lakket. Gammel trapp, men ser helt ny ut den dag i dag.

Går det ikke an å gjøre noe uten å pusse vekk lakken som er der, så trappen enda er "hel" under lakken? Da kan man jo bare pusse den helt ned hvis man angrer?

Du trenger ikke å pusse bort eksisterende lakk hvis du skal male over, bare matte ned med salmiakkvask og evt litt fint sandpapir. Hvis du skal beise må _all_ lakk bort.

Å pusse ned igjen for å komme tilbake til utgangspunktet blir en smule arbeid, og vanskelig å få fint.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 10:45   #10
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trappedilemma

En annen ting. Jeg tror også de svarene vi gir deg preges litt av hva slags smak vi har. Eik er jo veldig populært for tiden, og noen vil vel gråte blod med tanken på at noen maler over det. De vil kanskje ikke oppmuntre deg til å gjøre det. Om man liker malte trapper (som meg feks), vil man si go.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 13:59   #11
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Trappedilemma

Men finnes det måter å få beislignende trinn uten å ta bort all lakk?
Noe lakk med farge som bare kan lakkes over eksisterende lakk?


Jeg bryr meg ikke om eik er in. Jeg liker ikke eik. (Eller andre tresorter - gikk vel meget lei i "furuperioden" som har forfulgt meg i leiligheter siden)

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 14:07   #12
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trappedilemma

Lakkbeis, f eks? http://www.farvehusetas.no/uside_010_005.asp

Lasering er jo evt en løsning hvis du ikke vil ha heldekkende farge.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no