Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk korrekt FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-08, 11:56   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Halla P.K., forresten!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 12:08   #2
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Om noe er det kanskje litt stikk av dårlig samvittighet noen ganger. Ikke dårlgi selvbilde.

Gammel 24-08-08, 12:26   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at man får dårlig samvittighet av to grunner:
1. Man har ikke lyst til å forbedre seg.
2. Man har ikke et avklart forhold til hvorfor man gjør som man gjør selv.

Jeg tror også at flesteparten av dem med dårlig samvittighet befinner seg i kategori 2.

Eksempel: Vi gir mye pølser til middag (og karbonader og fiskekaker, slikt som glir lett ned). Jeg vet det ikke er bra, men jeg får ikke så veldig dårlig samvittighet når jeg leser om folk som lager økologisk middag fra bunn av, fordi jeg vet at det var sånn det måtte bli når storebror slet sånn med spisingen. For meg var det avklart i hodet mitt at det var viktigere at han fikk mat i seg og faktisk spiste, enn at han fikk servert noe fancy som han ikke spiste og satt og gråt med matbordet. Klart jeg synes det er dumt at lillebror spiste så mye pølser også, all den tid han spiser det meste og trenger å læres opp til å spise alt. Men, jeg synes det var lurt at han spiste sammen med storebror iblandt også, og når de spiste sammen, så ville han ha det storebror ville ha. Så fylte vi på med grønnsaker til lillebror også, så var det greit nok, og lot ham spise maten min innimellom også. I tillegg så har vi totalen som en del av vurderingen. Han spiser hjemmelaget havregrøt og grovbrød med pålegg til andre måltider, så totalen blir ikke så ille heller.

Når jeg leser om økologiske middager fra bunnen av, så kjenner jeg gjerne et stikk av vemod, for jeg skulle så gjerne latt ungene spise den samme gode maten som jeg, og hatt fancy middager hele tiden. Men jeg får ikke dårlig samvittighet, for jeg vet at vi gjør så godt vi kan ut fra de forutsetninger som vi har, og jeg har et avklart forhold til det, det viktigste for oss er at barna får mat i seg. (Nå har forresten storebror operert mandlene sine, og er advart om at middagsmenyen kommer til å endre seg drastisk nå når han kan svelge uhindret. )

Gammel 24-08-08, 13:07   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å være sikker på sin rolle, enten det er sin foreldrerolle, sin rolle på jobben, sin rolle som kvinne eller mann eller helt andre roller, er noe som for ganske mange kan ta ganske lang tid å bli. Og usikkerhet i forhold til dette tror jeg veldig ofte ligger bak det som av andre kan oppfattes som nærtagenhet og overfølsomhet. Det hjelper også veldig sjelden å få slik mulig usikkerhet påpekt av andre, det fører gjerne bare til mer usikkerhet og aggressivitet, noe som ikke akkurat øker sjansen for en nyttig dialog.

Jeg føler at det veldig ofte (sammenlignet med andre steder og andre sammenhenger) skjer på FP at noen tør å la seg utfordre og åpne seg for andre mulige måter å se ting på, og det er en av de tingene jeg setter veldig stor pris på her. At det ikke alltid, og kanskje ikke engang vanligvis, er slik, er ikke noe noen burde se på som noe negativt, synes jeg - det er såpass sjelden at det skjer i det hele tatt, sånn ellers i verden.

Gammel 24-08-08, 15:44   #5
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Næsj.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 15:45   #6
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jo. Dette "jeg har sett deg i aksjon før" har tydeligvis ingenting med FP å gjøre. Ergo kan du holde deg for god til å dra frem ting fra andre tider. (selv om jeg ikke helt ser hva du sikter til)

Gammel 24-08-08, 15:51   #7
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skulle det ikke ha noe med FP å gjøre?
Men jeg kan jo godt plastre håret ditt med å si at jeg ikke ser det helt gale i å være noe annet enn en som ankommer ubemerket. Du har det med å dra i gang en skikkelig diskusjon når du kommer. Man merker at du er tilbake, noe flere her har vist at de setter pris på.

Du er søt, rar, morsom og man merker at du kommer inn døra her. Og jeg tenker altså "Det er Vimsen i et nøtteskall".

Sånn. Videre hårsårhet får andre ta seg av.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 24-08-08, 15:52   #8
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Jaja. Du får ta deg ut.

PS. Hårsår er det ungene mine som er. Jeg har plukket døde lus i hodet på dem i en uke.
Kanskje derfor jeg er litt hissig.

Gammel 24-08-08, 15:55   #9
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Du Vimsen: Jeg vet ikke om det er på NM eller andre steder du har vært i det siste, men ting er som regel ikke så innmari vondt ment her på FP og det er sjelden dritt mellom linjene. Remember?

Gammel 24-08-08, 15:56   #10
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

JEg har vært på ferie. Kanskje det er der det ligger. IKKE på NM ihvertfall.

Gammel 24-08-08, 15:57   #11
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Jo, forresten. Jeg er fremdeles røykeslutthissig. Håper det gir seg snart.

Gammel 24-08-08, 16:03   #12
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Aha!
*rygger stille bakover*

Gammel 24-08-08, 16:04   #13
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Lurt. : lader hagla:

Gammel 24-08-08, 18:01   #14
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Det er vel like mange forskjellige folk her som ellers andre plasser i forumverden. Hvor PK alle disse som er her aner jeg ikke. Men jeg tror kanskje Vimsen har begynt å bli hormonell, PMS eller noe søte Vimsen?

Gammel 24-08-08, 18:08   #15
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Men jeg tror kanskje Vimsen har begynt å bli hormonell, PMS eller noe søte Vimsen?

Denne syns eg er unødvendig. Vimsen drar opp og i gang en diskusjon, og eg syns ho fortjene meir enn "Du er søt når du er sint, Vimsen".

Gammel 24-08-08, 18:12   #16
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nykommer og greier, men jeg tenker at kanskje handler ikke det å være PK på FP nødvendigvis om å være politisk korrekt i forhold til gjeldende politikk på ulike områder, men om å være seg bevisst de valg man tar og vite hvorfor man tar dem, og ikke minst om å kunne begrunne og forsvare de valgene man tar.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 18:15   #17
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Denne syns eg er unødvendig. Vimsen drar opp og i gang en diskusjon, og eg syns ho fortjene meir enn "Du er søt når du er sint, Vimsen".

Jeg syns i grunnen Vimsen la opp til det selv, og har gjort det i tidligere tråder. Det er sånn hun svarer selv, såe …

Gammel 24-08-08, 18:21   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er her feks Tussa og jeg har veldig ulik tilnærming. Når hun leser om feks Holle eller hva som helst og ikke vet hva det er, så tenker hun jaja, det er vel ikke SÅ nøye å vite hva det er. Mens hver gang jeg leser om noe jeg ikke vet hva er, så prøver jeg å finne ut hva det er. Jeg er ikke i stand til å avfinne meg med å ikke vite ting. Det er veldig annerledes og fremmed for meg å akseptere å ikke vite.

Gammel 24-08-08, 18:23   #19
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det vel ikke nødvendigvis være en av delene?
Det kan selvfølgelig være det - men om det man reagerer negativt på er en uutalt "holier than though" holdning, så kan det jo hende at man rett og slett bare blir litt matt - og at verken dårlig selvbilde eller samvittighet har noe med saken å gjøre..

Selvsagt er det også et alternativ, jeg skulle bare nyansere de to andre. ( Men man får ikke dårlig samvittighet av at andre hever seg på sin høye hest. )

Gammel 24-08-08, 18:15   #20
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.