Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort eller ikke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 17:23   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort eller ikke

Jeg har samme syn nå som før jeg fikk barn. Jeg syns abort burde være en nødløsning, som ideelt sett bare bør brukes ved fare for mors liv, når det ikke er forenelig med liv hos barnet, eller når graviditeten er resultat av incest og voldtekt.

Men, jeg er for selvbestemt abort inntil 12. svangerskapsuke.

Gammel 25-08-08, 17:35   #2
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror ikke jeg har forandret mening, men det er mulig at det for meg personlig ville være enda vanskeligere/umulig å skulle gjennomføre en eventuell abort etter at jeg vet hva det innebærer å få barn. Men min personlige oppfatning av dette fører ikke til at jeg stiller meg annerledes til prinsippet om selvbestemt abort, som jeg altså er for. Jeg kjenner flere som har gått fra å være enig i dette til å bli fullstendig motstander av abort etter at de har født (og forsåvidt mistet) barn, og selv om jeg godt kan forstå bakgrunnen for denne personlige endringen, kan jeg ikke helt forstå at de mener at deres personlige erfaringer/oppfatninger skal påvirke og endre lovgivningen. For meg personlig ville en abort være den ytterste nødløsning, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg synes det skal gjelde for alle andre og nedfelles i loven.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:24   #3
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, hadde jeg blitt gravid utenfor forhold så hadde jeg glatt tatt abort. I forhold.. nei.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:26   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte jo egentlig ikke helt på spørsmålet..... Jeg har alltid vært for selvbestemt abort, og er det fremdeles.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:45   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var mot abort før jeg fikk egne barn. Nå derimot har jeg endret standpunkt, og er for selvbestemt abort.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:48   #6
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tok en kirurgisk abort som attenåring, etter å ha blitt gravid mens jeg gikk på p-piller. Etter dette har jeg hatt et utall SA både før jeg fikk eldstemann, og før jeg fikk minsten. Jeg kommer aldri i verden til å ta abort igjen med mindre graviditeten er et resultat av en voldtekt, eller fosteret viser seg å ha skader som er uforenlig med liv.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:32   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte ikke så mye på abort før jeg fikk barn, men syntes det hørtes fælt ut og hadde nok aldri klart å gjennomføre det selv. Jeg ble enda mer "imot" da jeg fikk egne barn og innså verdien av et lite menneskeliv også mens det er i magen. Hele meg skriker etter å være imot abort, jeg vil være imot. Men jeg skjønner jo at de ikke bare kan kutte ut fri abort uten videre, uten å ha alternativer.
Men jeg hadde aldri tatt abort selv. Ja, så bombastisk er jeg.

Gammel 25-08-08, 18:35   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for selvbestemt abort.

Nå har jeg ingen planer om å finne det ut, men jeg tror ikke jeg hadde hatt problemer med å ta en abort om jeg hadde blitt gravid nå.

Hadde jeg blitt det hadde det skjedd til tross for prevansjonsbruk og forsiktighet, og jeg er ikke klar for enda et barn.

Gammel 25-08-08, 19:47   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1274
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har faktisk lempa på kravene med årene. Litt mer forståelse for andres situasjoner, og sånt noe. Dog, måten det blir brukt som prevensjon på synes jeg er forkastelig, og jeg mener at man skal ha veldig tungtveiende grunner.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 19:55   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid vært for selvbestemt abort, og har alltid vært temmelig sikker på at jeg ikke ville komme til å ta abort selv. Jeg har en mer nyansert oppfatning av hvorfor og på hvilken måte jeg mener disse tingene nå enn for tyve år siden, og har tenkt mye mer rundt det problematiske ved abort, men jeg har ikke endret mening.

Gammel 25-08-08, 19:57   #11
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Som 16 åring så var jeg nok motstander av abort, hvis det ikke var en veldig god grunn. (voldtekt, incest og sånt)
I dag er jeg for selvbestemt abort, vet hva alternativet kan være. Og selv om jeg ikke anser det som en god grunn, så kan det være gode grunner for andre. Men synes nok det er trist at mange bruker abort som prevansjonsmiddel.

Har alltid sakt at jeg kom aldri til å ta abort, sikkert fordi vi har strevd i over 20 år for å få våres barn, men i dag vet jeg ikke, skulle jeg blitt gravid nå, så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, er 41 år, har 4 barn, og har hormonspiral, så det er nok mulig vi hadde diskutert abort da, men vet ikke om jeg hadde klart å gjennomføre det.

Gammel 25-08-08, 19:58   #12
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er for sjølvbestemt abort, men er ganske sikker på at eg ikkje hadde klart å gjennomføre ein abort sjølv. Då måtte det ha vore liv om å gjere. Tidlegare forveksla eg mitt personlege standpunkt til å gjennomføre abort med det prinsippielle synet på abort, så då var eg motstandar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 22:16   #13
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er for sjølvbestemt abort, men er ganske sikker på at eg ikkje hadde klart å gjennomføre ein abort sjølv. Då måtte det ha vore liv om å gjere. Tidlegare forveksla eg mitt personlege standpunkt til å gjennomføre abort med det prinsippielle synet på abort, så då var eg motstandar.

(Veldig enig med deg i dag altså.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 22:29   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg var mere sikker da jeg var yngre, på at selvbestemt abort var riktig, men ikke noe som jeg kunne gjøre. Nå tror jeg at jeg ville tatt abort hvis jeg hadde blitt gravid.

Jeg kan bare si meg enig med nolo, noe jeg faktisk aldri hadde trodd jeg kom til å si da jeg var yngre.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har alltid vært for selvbestemt abort, så i så måte har jeg ikke forandret meg.

For min egen del er jeg temmelig sikker på at jeg ville tatt abort hvis jeg hadde blitt gravid i tenårene eller tidlig i tyveåra. I dag hadde jeg ganske sikkert ikke kommet til å gjøre det, så i så måte har det nok skjedd en forandring, men den ligger altså i hva jeg selv ville valgt og ikke i hva jeg mener om abortlovgivingen.

Med meg er det motsatt. Jeg hadde nok ikke tatt abort som tenåring/ungdom, men i dag er situasjonen en annen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 20:13   #15
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Dersom jeg skulle bli gravid på tross av prevensjon skal det mye til før jeg eventuelt tar abort. Jeg tror det eneste som vil gjøre at jeg tar abort er at barnet jeg venter er så sykt at det mest sannsynlig ikke overlever fødselen.

Hva andre gjør er opp til dem, men jeg stusser på at man tar abort fordi det er tvillinger eller fordi barnet har en liten skavank av noe slag.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 20:20   #16
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg er for selvbestemt abort, har alltid vært i mot det helt til jeg sto i en situasjon hvor det ikke var noen annen utvei. Da endret jeg mening.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 20:23   #17
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg syns det er vanskelig å svare på om jeg er for eller imot abort.
Jeg er nok egentlig imot abort, men så skjønner jeg jo at man må ha lov om selvbestemt abort i Norge.
Jeg syns bare at det er så ufattelig trist at så mange tar så lett på det.

For min egen del så kunne jeg aldri tatt abort om det ikke var snakk om voldtekt, incest eller fare for liv og helse.
Jeg har hatt samme syn på saken siden jeg var 14-15 og la meg opp en mening.

Jeg er selv i en situasjon nå som sier at hvis jeg blir gravid igjen, kan jeg risikere å bli dødssyk. I verste fall må jeg velge mellom meg og barnet. Det er ikke engang sikkert at jeg blir syk før langt ut i svangerskapet..
Tanken på ett slikt valg gjør meg uvel.. og jeg er faktisk ikke engang sikker på om jeg kunne svart ett klingende klart ja for abort i en slik situasjon. Mulig jeg hadde tatt sjansen... hvis legene mente det var en mulighet for at det skulle gå bra.
Men, jeg er nok litt ekstrem i synet også da.. det innrømmer jeg.

Når det er sagt, så respekterer jeg de som tar abort i omgangskretsen min. Jeg dømmer dem ikke, men jeg forstår ikke valgene deres.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 20:24   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Jeg syns det er vanskelig å svare på om jeg er for eller imot abort.

Jeg er heldig, jeg synes det er lett.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 20:29   #19
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er helt klart for selvbestemt abort. Men jeg tror ikke jeg kunne tatt en selv. Da jeg var yngre trodde jeg nok det ikke var noe problem, om jeg skulle blir gravid (gikk alltid på prev) . Men etter jeg selv har fått barn....ja da blir holdningene litt forandret.

Gammel 25-08-08, 20:38   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid vært og er fremdeles for selvbestemt abort.

Allikevel må det sies at jeg synes aborttallene i Norge i dag er for høye. Jeg skulle ønske at folk var mer påpasselige med prevensjon og jeg skulle ønske at flere kunne velge å bære frem barnet selv om det ikke passet helt optimalt med "timingen".

Men så er det etter min mening mange gode grunner til å ta abort også, så jeg synes dagens lovgivning er korrekt.

Vi er egentlig veldig ferdige med barneproduksjon, men tror ikke at jeg kunne tatt abort om jeg skulle blitt gravid i dag. Jeg håper inderlig at jeg slipper den problemstillingen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.