Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Jeg lar meg irritere …

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-06, 20:28   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Tissnok, kromprins, posskasse o.l. er resultat av helt naturlige prosesser i norsk uttale. Assimilasjon, heter det. Lydene er forskjellige alt etter hvilket miljø de står i. [dsn] forenkles til [tsn] eller helst [sn], [np] blir [mp], [stk] blir lett [sk]. Prøv å høre nøye etter hva du faktisk sier en gang, og skriv det ned. Dæ mysåm ikke uttals ideletatt eluttals helt anleds ende skrives.

Fast trykk på første stavelse er klassisk østnorsk.

Krype for krympe er lov!

:klapper:

Jeg sier forøvrig sævv og jeg går tur i skævven. Det er dialekten der jeg kommer fra.

Og enig med Guniss, det er maange ord barna må lære at skrives annerledes enn de uttalet.

En ting jeg synes er teit, er å uttale g'en i OG, OG ha å/og-feil! For meg høres det ut som man prøver å forfine språket sitt.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 20:32   #2
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

En ting jeg synes er teit, er å uttale g'en i OG, OG ha å/og-feil! For meg høres det ut som man prøver å forfine språket sitt.

Enig! Hvis man skal uttale g'en i og så bør man helst ikke slite med å/og-feil....

Gammel 22-09-06, 22:22   #3
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Hvilket er veldig utbredt blant politikere, kanskje særlig lengst mot høyre.

Gammel 24-09-06, 16:25   #4
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det beste er når man uttaler g'en i 'og' der hvor det skulle vært å!

Gammel 24-09-06, 16:27   #5
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter at vi flyttet tjue minutter nordøst for sivilisasjonen kom min ellers veltalende datter hjem og sa tellefon. Da skvatt jeg litt. Og måtte gå noen runder med meg selv og minne meg på akseptabelt uttalemønster på østlandet.

Gammel 22-09-06, 14:34   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Punktum må man jo ha.

Gammel 22-09-06, 14:41   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 14:51   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Siri Lanka er en klassiker.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 14:53   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Tinetoff, kan du med det samme forklare hvorfor vi synes det er så vanskelig å uttale 'S' og 'R' etter hverandre, at vi synes vi må ha en 'I' mellom der? (Går det an å bruke enkle anførselstegn på den måten? Bruker det egentlig aldri, for jeg skjønner ikke når man kan bruke det)

Gammel 14-10-06, 14:55   #10
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere …

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Finnes ikke vanskelig å si Sri Lanka...

Gammel 22-09-06, 14:56   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier vel også bannan tror jeg...

Er jo dialekt Og jeg vil tro det er MANGE ord Hannah må skrive annerledes enn hun prater når hun skal lære seg det... Så det hører jo med?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 15:11   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som eneste bergenser i trønderklassen min fikk jeg enerett på å kalle den ene medstudenten for Margrete og ikke Marrrgrete

Tinetoff: du har sånn utdannelse som jeg har øsket meg etter jeg ble voksen. Jeg er mest glad i fonetikk jeg da og veldig opphengt i dialekter *hobbydialketforsker*

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 16:28   #13
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

.....når folk sier at klær kryper i vask.
Klær kryper ikke, men krymper i vask.

Og, mens jeg er i gang, når folk sier tissnok.
Det heter tidsnok.
Det er tiden , ikke urin vi snakker om .

Min samboer som kommer fra Mjøndalen, snakker slurvete Drammens dialekt, og jeg må korrigere noen ganger.
Feks sier han bannan. Hvordan blir da det når Oliver skal lære seg å skrive etterhvert?

Jeg hadde en nokså heftig diskusjon med hans far for et års tid siden.
Jeg heter Kristin til fornavn, men her på bygda sier alle Krissttin.
Jeg heter Kristin uten doble konsontanter noen steder.
Når man sier Anne Kristin e.l. da klarer man å uttale navnet riktig, men ikke når det står alene.
Akkurat som Anita, mange sier Annita. Ikke mye pent syntes jeg da.
Det har ikke noe med at man er "fin på det" men det er viktig å uttale ord og navn korrekt.

Det var noe mer også jeg skulle skrive om, men distre som jeg er har jeg glemt det.

Men trykk på første stavelse er vel en godkjent, tradisjonell, gammel, norsk måte å uttale ordene. At det liksom ikke passer helt på nymotens ord som bannan, mopped, (et) appelsin, jagguar og slikt er jo bare litt sjarrmerendes. Og det er da dialekt og sosiolekt like bra som andre talemål i Norge.

Prøver å være litt snill med gamle kjente fra bygdene langs Drammenselva.

Oi, så rart. Jeg fikk ikke opp alle svarene på hovedinnlegget før etter at jeg hadde svart selv.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 18:23   #14
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Et annet irriterende ord er sævv. Det heter jo sau! Eller fengschell for fengsel.

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 18:32   #15
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg er forundret over at så mange her inne skriver, og da regner jeg med også sier, jeans. Altså, djins.

Hva med dongeribukse?

Gammel 22-09-06, 18:37   #16
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Og jeg er forundret over at så mange her inne skriver, og da regner jeg med også sier, jeans. Altså, djins.

Hva med dongeribukse?

Olabukse er vel greit nok det også, eller er jeg håpløst gammeldags?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 18:39   #17
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Det er sikkert greit.
Hvis ikke, kan vi være gammeldagse i lag.

Gammel 22-09-06, 18:49   #18
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Det sier jeg, men så er jeg da også en gammel dame.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 18:59   #19
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva med dongeribukse?

Jeg skrev jeans i en annen tråd her, men jeg sier jo dongeribukse. Hm, det tenkte jeg ikke over en gang, sikkert påvirket av de andre som skrev jeans før meg i tråden.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 20:19   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med dongeribukse?

Er jeg forresten den eneste som både sier og skriver fjernsyn?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:51.