Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Laks til baby?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-08, 15:08   #21
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Laks til baby?

Hva er forskjellen mellom Eskimo (eller tran) og fisk i forhold til allergier? Eskimo er olje laget av fisk. Tran av fiskelever (og fiskeavfall). Er det noe som er tatt bort i slike oljer?

Lurer oppriktig, da jeg også må vurdere å gi fisk (i tillegg til kylling og kalkun). Gla'gutten (8 mnd) må få i seg mer jern og proteiner og jeg vil gjerne at han spiser det samme som oss snart. Er det ikke lurt å innføre så mange potensielle "allergifremkallere" som mulig mens jeg enda ammer? Eller er dette med morsmelk som allergibeskytter en myte? Og hvor lenge anbefales det å vente med fisk? Hvis man er disponibel for allergier, blir man mindre disponibel over tid?

Prøvde forøvrig en kjøpemiddag (glass merket med 6 mnd) med laks på ferie i sommer og det var ikke populært, så har ikke forsøkt med det siden.

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 20:48   #22
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Laks til baby?

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Hva er forskjellen mellom Eskimo (eller tran) og fisk i forhold til allergier? Eskimo er olje laget av fisk. Tran av fiskelever (og fiskeavfall). Er det noe som er tatt bort i slike oljer?

I følge Annemede er proteinene fjernet. Jeg stoler ikke på dem, når vi tenker på de avsløringene som var om hvordan tranen ble produsert :yuk:

Rent teoretisk er tran ren olje, mens proteiner er muskler o.a. Så teoretisk sett skulle det gått an å ha tran uten proteiner.

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Lurer oppriktig, da jeg også må vurdere å gi fisk (i tillegg til kylling og kalkun). Gla'gutten (8 mnd) må få i seg mer jern og proteiner og jeg vil gjerne at han spiser det samme som oss snart. Er det ikke lurt å innføre så mange potensielle "allergifremkallere" som mulig mens jeg enda ammer? Eller er dette med morsmelk som allergibeskytter en myte? Og hvor lenge anbefales det å vente med fisk? Hvis man er disponibel for allergier, blir man mindre disponibel over tid?
.

Det har vel vært en liten omdirigering av kostholdsrådene etter at de fant ut at svenske unger som ikke ble utsatt for gluten mens det ble ammet, hadde lettere for å bli glutenintolerante. Før skulle man unngå alt som var allergifremkallende så lenge som mulig. Nå er det vel først og fremst for å unngå at unger som sannsynligvis er allergiske skal få sjokk mens de er bittesmå?

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Prøvde forøvrig en kjøpemiddag (glass merket med 6 mnd) med laks på ferie i sommer og det var ikke populært, så har ikke forsøkt med det siden.

De glassene liker ikke litjtausa heller, og hun kan spise ei hel flyndre alene. Unger er veldig kresne på at fisken er være fersk.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 20:52   #23
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.568
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Laks til baby?

Kan de ikke få fisk? Vi ga snuppa fisk i dag (fra fiskepinner - blanda med potet og MM) og hun elsket det. Satt og sa "Naaaaam, naaaam, naaaam" hele middagen.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 20:53   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laks til baby?

Det er så delte meninger om dette at man vel bare får gjøre det man selv mener er best. Jeg kommer nok til å prøve ut litt fisk snart og se hvordan han reagerer. Vesla tålte absolutt ALT, forhåpentligvis tåler han også alt. Men han er bittelitt atopisk da, så jeg må være forsiktig. Eskimoen har han ikke reagert noe på.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 20:59   #25
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.654
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Laks til baby?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

I følge Annemede er proteinene fjernet. Jeg stoler ikke på dem, når vi tenker på de avsløringene som var om hvordan tranen ble produsert :yuk:

Rent teoretisk er tran ren olje, mens proteiner er muskler o.a. Så teoretisk sett skulle det gått an å ha tran uten proteiner.

Bare for å presisere, vi gir ikke barna våre tran da det ikke er garantert at de er frie for proteiner. Men i teorien skal det som sagt ikke være proteiner i tran.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 21:07   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.048
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laks til baby?

Vi har ingen allergier i familien, og knerten har spist laks siden han var omtrentlig 10 måneder. Han liker det veldig godt, og vi har ikke sett noen mer reaksjoner på fisk enn på annen mat. Han har noe prikker, men verken vi eller legen skjønner hva det kommer av.

Helsesøsteren vår er også av typen som sier at vi tidlig kan introdusere fisk, og jeg må innrømme at jeg ikke var helt klar over at det kunne være farlig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 22:46   #27
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Laks til baby?

For vår del er fisk en stor del av kostholdet vårt; jeg spiser ikke storfe, sau, svin, vilt mm. og poden må jo ha proteiner. Det er nok mer naturlig for oss å være forsiktig med matvarer som er tungt fordøyelig (som kjøtt) enn å vente med fisk. Han skal få smake f.eks lam også, vi skal ikke nekte han kjøtt, men jeg er nok mer bekymret for at han skal få en reaksjon på svin enn fisk faktisk.

Gla'gutten fikk forresten litt torsk i dag, da vi forsøker å innføre litt større biter og prøvesmaking av vår middag. Lagde noe mos med grønnsaker, og noe hele biter. Kan ikke akkurat si at vi kan vente en reaksjon på noe som helst, da alt ble spyttet ut igjen... Tror vi skal prøve igjen senere, men jeg forstår at familier med anlegg for slike allergier ønsker å vente.

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 22:56   #28
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Laks til baby?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Offentlige myndigheter er enig med din HS:
...


Offentlige myndigheter er mer nyanserte enn som så. Jeg siterer fra samme kilde som Veronal:

Sitat:

De fleste matvarer kan forårsake matvareallergi, men det er bare noen få matvarer som står bak de fleste reaksjonene hos små barn; melk, egg, fisk og nøtter, og i sjeldnere tilfeller soya og hvete. Det er vanskelig å forutsi hvem som vil få allergi. Et barn har høy risiko for å utvikle allergi hvis både mor og far har betydelig allergisk sykdom, eller mor og et søsken har betydelig allergisk sykdom. Ved høy risiko kan det være grunnlag for å anbefale at enkelte matvarer (egg, fisk, nøtter og erter) ikke introduseres til barnet før etter ett års alder (to års alder for nøtter). Spør om råd hos lege/på helsestasjonen.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 08:32   #29
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laks til baby?

Var det høy risiko for at HIs barn skulle utvikle allergi?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 09:17   #30
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.654
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Laks til baby?

Etter det jeg husker fra et annet innlegg er det noe allergier i familien til Fibi.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 09:21   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laks til baby?

Det var svaak skalldyrallergi hos søsteren hennes, og hun har selv bare mistanke om litt katte- og pollenallergi. Men da bør man vel uansett passe seg, jeg er usikker. Hvordan er det hos oss når ingen i familien har allergi, bortsett fra min mann som har pollenallergi?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 09:23   #32
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.654
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Laks til baby?

Takk Iset, jeg fant akkurat den andre tråden der Fibi sier hvilke allergier det er i familien,men klarte av en eller annen grunn ikke å klippe det inn.
Må springe.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 09:23   #33
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Laks til baby?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Var det høy risiko for at HIs barn skulle utvikle allergi?

Det vet jeg ikke, men det regner jeg med at hun fint kan vurdere selv. I det som SHdir skriver, gjør de rede for hva de mener med "nær familie", og ut fra det kan alle og enhver vurdere allergirisikoen for sitt barn og om de vil gi fisk eller andre allergene matvarer.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 09:27   #34
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.880
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Laks til baby?

Svigermor er allergisk mot egg, og da vi fikk barn trodde jeg at vi bare skulle holde henne unna egg til hun var året. Men vi fikk bekjed om at det ikke bare gjaldt akkurat den matvaren, men alle de klassiske tingene som mange reagerer på. (Melk, fisk, egg..) Det er sikkert gammelt nytt for mange her, men jeg skriver det nå likevel.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 10:50   #35
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Laks til baby?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Svigermor er allergisk mot egg, og da vi fikk barn trodde jeg at vi bare skulle holde henne unna egg til hun var året. Men vi fikk bekjed om at det ikke bare gjaldt akkurat den matvaren, men alle de klassiske tingene som mange reagerer på. (Melk, fisk, egg..) Det er sikkert gammelt nytt for mange her, men jeg skriver det nå likevel.

Det var nytt for meg... at bestforeldrenes allergier har noe å si. Når jeg leser "hvis både mor og far har betydelig allergisk sykdom" tenker jeg ikke litt kløing av egg etc hos besteforeldrene. Da tenker jeg kraftige allergiske reaksjoner som f.eks pustvansker/opphovnet hals ved nøtte eller skalldyrsallergi hos mor eller far.

Men hvis dette er tilfelle, er det bare den klassiske allergifremkallende maten man skal kutte ut eller også det nærmeste familie faktisk får reaksjon av? Uff, så vanskelig dette er... Det blir det jammen meg morsomt å finne mat til poden, men jeg antar uansett at dette gjelder kun til han er ett år, så da har vi bare 4 måneder vi må holde oss unna svinekjøtt, egg, skalldyr (og derfor fisk?), tomat, ost, yogurt (og melk - men det hadde vi ikke tenkt å gi på en stund uansett). Med tanke på at storfe, sau, svin og vilt allerede er fjernet fra kosten blir jo dette festlig...

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 11:23   #36
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Laks til baby?

Vi har gitt fisk til Heine siden han var syv måneder, men så er ingen i familien allergiske mot det heller. Han elsker det.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no