Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-08, 11:14   #1
Manitoba
Passiv

Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Jeg har ofte tenkt at trendsetterne er de med høy kulturell kapital og lav økonomisk kapital. De bor ikke alle på vestkanten, for det har de vel ikke råd til.

Jeg vil for øvrig vise til boken "Stuff White People Like: A Definitive Guide to the Unique Taste of Millions" som vel beskriver de trendene Mim mener har oppstått på Vestkanten i Oslo.

Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 11:45   #2
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En trendsetter er da noe annet enn massen som plukker det opp og gjør det til en trend. Trendsetteren er den som er innovativ og kreativ nok til å finne på noe nytt av seg selv, til nød den som skjønner at det er kult og setter på en dyr prislapp og markedsfører det på vestkanten.

Ja, det er ofte slik at det må bli populært i Oslo vest før resten av Norge følger etter. Det har smarte markdesføringsmennesker skjønt og bruker kanaler bevisst for å få produktene sine inn på det markedet. Det gjør ikke middelaldrende husfruer på vest til trendsettere, men til de som først blir presentert for og påvirket av nyere produkter.

Nå skal det sies at tidsperspektivet for forflytting av trender fra Oslo vest til resten av landet nok er mye kortere nå enn før. Internett og nettshopping tror jeg skal få en del av æren for det.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 11:49   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Nå skal det sies at tidsperspektivet for forflytting av trender fra Oslo vest til resten av landet nok er mye kortere nå enn før. Internett og nettshopping tror jeg skal få en del av æren for det.

Det tror jeg absolutt. Her ute i provinsen har folk vaset rundt i f.eks. Ilse Jacobsen-støvler i årevis.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 11:53   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En trendsetter er da noe annet enn massen som plukker det opp og gjør det til en trend. Trendsetteren er den som er innovativ og kreativ nok til å finne på noe nytt av seg selv, til nød den som skjønner at det er kult og setter på en dyr prislapp og markedsfører det på vestkanten.

Hvem som er en trendsetter må jo være avhengig av hvilket ståsted man ser det fra? Om jeg starter opp noe på min arbeidsplass og alle andre gjør det samme som meg, kan jo jeg være en trendsetter her, selv om jeg ikke var først? Og i Norge starter trendene i Oslo vest, så da kan man vel si at det generelt sett er folk i Oslo vest som er trendsettere for Norge?

(Og som sagt, jeg har ikke fått med meg så mange trender som starter i Norge, så vi kan sikkert enes om at ingen nordmenn er trendsettere, hvis vi får problemer med å lande denne diskusjonen. )

Gammel 19-09-08, 11:54   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvem som er en trendsetter må jo være avhengig av hvilket ståsted man ser det fra? Om jeg starter opp noe på min arbeidsplass og alle andre gjør det samme som meg, kan jo jeg være en trendsetter her, selv om jeg ikke var først? Og i Norge starter trendene i Oslo vest, så da kan man vel si at det generelt sett er folk i Oslo vest som er trendsettere for Norge?

(Og som sagt, jeg har ikke fått med meg så mange trender som starter i Norge, så vi kan sikkert enes om at ingen nordmenn er trendsettere, hvis vi får problemer med å lande denne diskusjonen. )

Poenget er at trendene som oftest ikke starter i Oslo Vest.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 11:56   #6
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Poenget er at trendene som oftest ikke starter i Oslo Vest.

Selv om mange av dem må via Oslo Vest for å få det riktige stemplet.

Jeg ser poenget ditt him.

Gammel 19-09-08, 11:58   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om mange av dem må via Oslo Vest for å få det riktige stemplet.

Jeg ser poenget ditt him.

Tja. Eller mister det riktige stempelet hvis de er innom Oslo Vest. Selvfølgelig også perspektivavhengig.

Gammel 19-09-08, 11:55   #8
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ut i fra ditt perspektiv er det nok ubestridelige sannheter, og jeg skal ikke nekte på at du har statistikken på din side.

Ja, da har hun vel rett? Jeg antar at vi diskuterer generelle trekk og ikke hvorvidt aC eller Polyanna er trendsetter? (Jeg er bakerst uansett. Har bart, skinnvest, hvite sokker og lurer på hvor dere oppbevarer spriten. )

Gammel 19-09-08, 11:57   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, da har hun vel rett? Jeg antar at vi diskuterer generelle trekk og ikke hvorvidt aC eller Polyanna er trendsetter? (Jeg er bakerst uansett. Har bart, skinnvest, hvite sokker og lurer på hvor dere oppbevarer spriten. )

Hun har rett ut i fra hennes perspektiv, ja.

Gammel 19-09-08, 12:02   #10
him
Leser

him sin avatar

Standard

Utgangspunktet var hva som skapte trender i Norge, forsto jeg det som?

Gammel 19-09-08, 12:19   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå mistet du meg helt her. Mener du at det IKKE har med bevissthet og kunnskap å gjøre at man på østkanten røyker mer, bruker marka mindre og spiser mer junk? Bare tid og overskudd og penger? For da syns jeg du er helt på jordet.

(En helt annen ting er selvsagt hva som ligger bak at folk mangler kunnskap og bevissthet)

Gammel 19-09-08, 12:27   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg føler meg mobbet. Mooodder!

Gammel 19-09-08, 12:30   #13
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 13:02   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, vestkantdamer er definitivt ikke trendsettere, etter mitt begrep. Trendsettere vil alltid være i motkultur og være innovative, det kan man pr. def. ikke være når man går i Vinderenuniform.

Trendsettere er i stor grad i undergrunnskulturen, det vil nesten alltid være unge mennesker med relativ lav økonomisk kapasitet; i hvert fall hvis vi snakker mote, kunst og kultur. Og bolig/kaféområder.

Selv om jeg ikke følger Vinderenuniformprinisippet er jeg, med mine, i beste fall early adopters. Men det er nok helt sant at damene der føler seg som trendsettere, fordi de er de første i den kommersialiserte trenden. Og det er den som smitter til den generelle populajonen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 14:12   #15
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Scarlett: PLS

Det er mange som ror Mim kraftig til lands her.
Jeg er ikke så medgjørlig som Scarlett og vil heller sette vestkantsfruer i early majority båsen, men det er allikevel ganske tidlig i et markedsføringsperspektiv altså. Men det er selvfølgelig tonnevis av produkter som ikke segmenterer seg mot vestkantsfruer. Og tonnevis av velutdannete kvinner fra vestkanten som på ingen måte identifiserer seg med disse Mim snakker om. Som meg selv og min vennegjeng. *Unge og trendy*

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 13:05   #16
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Thank you, Scarlett!

For en vidunderlig figur.

Gammel 19-09-08, 13:32   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Middelalderfrue. Hmfp.

- No. 4 -
Gammel 19-09-08, 13:35   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Middelalderfrue. Hmfp.

Gammel 19-09-08, 13:47   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

En grovere fornærmelse skal du lete lenge etter!

Nettopp!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 13:49   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Hva som er årsaken til at man som gruppe røyker mer, spiser dårligere, er mer overvektig og beveger seg mindre i Oslo øst enn i Oslo vest er utrolig komplekst. For det første er det i hvert fall en klar interfaktorell sammenheng. Hvis man røyker, så får man gjerne dårligere form, man går opp i vekt, da er det enda vanskeligere å bevege seg osv. Røyking er rett og slett utrolig ukult i store deler av befolkningen etter hvert, men de stedene det gjerne henger igjen og er akseptert er i de klassiske arbeideryrkene (ja, også i motkulturene, aC ).

Dårlig kosthold er både knyttet til bevissthet og økonomi. Det er rett og slett spinndyrt å leve på økologiske grønnsaker og rent kjøtt og fisk, og styre unna tomme karbohydrater. Dessuten er det veldig familiært betinget. Er man vant til å kose seg med grønnsaker og dipp, er det mye lettere å plukke frem den vanen når man selv blir etablert (har det blitt meg fortalt ).

I tillegg har man innvandrerfaktoren. Særlig kvinner fra Pakistan og India har en enormt mye større risiko for overvekt og diabetes enn sine etnisk norske medsøstre. Dette er sannsynligvis både genetisk og kulturelt betinget. Jeg hørte forresten en som hadde møtt to voksne jenter på joggetur langs Akerselva med sjal og drakt og joggesko. Heia dem! (men at det ble lagt sånn merke til, viser jo også at det er temmelig uvanlig)

Det har vært gjort noen fantastiske prosjekter på Romsås i Oslo øst (MoRo - Mosjon i Romsås) styrt av en ildsjel, der man har screenet alle i befolkningen på hjerte-/karsykdom og diabetes. Der har bydelen lagt til rette for økt aktivitet gjennom turstier, felles treningsgrupper, kostholdsveiledning og noe medisinsk oppfølging. Det ga store, og ganske varige resultater.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.