|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Lovlige" fordommerJeg har ikke fordommer mot sånne. Vil bo i fint hus og ha god råd selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: "Lovlige" fordommer
Det gjelder så utrolig mange nordlendinger! (gift med en). Det er utrolig plagsomt at de behandler oss som om vi skulle tro alt mulig rart om dem. Har aldri hatt en fordom mot folk nordfra, jeg, før de begynte å prakke dem på meg i alle familiesammenhenger |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerHandling teller mer en ord? Tja. I miljøregnskapet gjør det selvsagt det. Planeten (i den grad den er besjelet) bryr seg lite om hvem og hvorfor.
![]() |
#8 |
Epikur
|
Det er et fag som heter sosiologi, som dreier seg om beskrivelse og klassifisering av sosiale prosesser og grupper. Jeg føler meg ikke særlig selvtilfreds av å kunne plassere meg selv og andre i ulike sosiologiske skjema, for det handler ikke om bra eller dårlig, det handler om gruppering og sortering. Mener du at det er galt, slemt eller selvtilfreds å kartlegge utdanningsnivå, kanskje sammenholde det med størrelse på bolig, røykevaner, arbeidstimer, matvaner, treningsvaner eller avstnad mellom bolig og nærmeste forurensningskilde?
Hehe, jeg synes nordlendinger som gruppe er utrolig vulgære, rett fra torskelevra og mellom beina i rorbua og what you see is what you get og kulturell rett til å kalle damer for kjerringfitte og sånn.
![]() |
#10 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: "Lovlige" fordommerScarlett: Vet du mye om Oslo øst? Det er vel relativt poengløst å sammenligne en med god økonomi i øst med en lignende i vest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Prettiest mess ever seen
|
Seff. Og det finnes mange som velger å bo et et OK rekkehus eller leilighet, som tilfeldigvis er på vestkanten, og som også velger bort SUV og høttah. Er man da bedre eller dårligere eller mer eller mindre bevisst enn en som bor på Grorud og som ikke har SUV fordi h*n ikke har råd? Eller er det rett og slett en dårlig markør.
Det blir temmelig meningsløst å sammenligne en med en mill i inntekt med en som lever på fattigdomsgrensen ang. forbruk. Selv om vi opplever forskjellene som store, så er de aller, aller fleste i en form for middelklasse her i landet. Og parantesen min var ikke en gang poenget. Poenget er, og nå skal jeg se om jeg klarer å si det på en bedre måte enn etter 5 øl i går: det er ikke sikkert at ytre enkeltfaktorer sier så mye om personer som man forestiller seg. Jeg er enig i at det er vanskelig å påstå at man har et veldig høyt miljøfokus hvis man kjører SUV, men det er ikke sikkert at det at man ikke har det beviser noe som helst. F.eks. kunne det ikke falt meg inn å bruke så mye penger på bil, det er ikke verdt det for meg.
![]() |
#12 |
Epikur
|
Neida, det er helt riktig. Det er fordi 1) alle trendsettere bor der vi bor og resten av landet følger etter i ulike bølger de tingene vi gjør, 2) vi har råd til å prøve de ulike produktene, 3) vi har grunnlagskunnskap til å tilegne oss ny kunnskap om forskjellige produkter og 4) vi har ressurser til å endre vaner.
![]() |
#13 |
This is normal!
|
Du tuller nå, ikke sant?
![]() |
![]() |
#14 |
kamerat
|
Selvsagt. Men grunnen til at jeg ikke velger vestkanten, er at jeg ikke har lyst til at ungene mine skal vokse opp med omgivelser der villa/SUV/høtteh er normalen. Jeg vil at de skal vokse opp med en breiere normal.
![]() |
#15 |
intro
|
Helt enig. Jeg er dessuten så barnslig sta at jeg regelrett nekter å bosette meg vest for elva.
![]() |
![]() |
#16 |
Peppy!
|
Jeg må bare forte meg og skyte inn at villa/SUV/hytte ikke er normalen her vest heller. Det er kanskje visse gater med høyere forekomst av denslags enn ellers, men folk flest på vestkanten er middelklasse med leiligheter/rekkehus/tomannsboliger og ordinære biler. Høttah man reiser til er også gjerne foreldrenes. Men at normalen er bredere på østkanten betviler jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Søsteren min bor i en del av Oslo der det ikke er så mange som skiller seg ut utseendemessig. Da datteren hennes var 5 år og så en mørkhudet person før første gang (i alle fall bevisst) var hun så målløs at hun kommenterte det høyt og tydelig....
![]() |
#18 |
Princess Skids and Scars
|
Men da lurer jeg litt, er det virkelig noe sted i Oslo man ikke ser svarte hver dag? Eller var det kanskje at hun da for første gang tenkte over det? Ellers kan hun ihvertfall aldri vært i sentrum før, og det er jo litt rart om man bor i Oslo eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerKamp om FAU vervene må iallefall være et byfenomen..
![]() |
#20 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerMen det vil jo alltid være noen fordommer som stemmer, og noen som ikke gjør det. Det gjelder jo bygda også. Selv om jeg bor i ei bygd, har jeg jo selv noen fordommer mot type folk som bor her. Det har jo noe med alderen på mange som bor her og, men heldigivs skiftes jo det ut.
![]() |
|
|