Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Isets kaketråd (med bilder)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-08, 15:23   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Isets kaketråd (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

SJOKOLADE-OSTETERTE

Denne var vanvittig god, jeg har aldri i hele mitt liv sett min lille tynne mormor spise så mye kake.

Bunnen:
300 gram grove sjokoladekjeks (jeg brukte Maryland Cookies da jeg ikke fant Bixit med sjokolade, men det var nydelig det og).
150 gram smeltet smør

Fyll:
200 gram Cottage Cheese
75 gram sukker (pluss 25 gram ekstra til den mørke røra - 100 gram tilsammen)
250 gram tykk yoghyrt (bruk Tine matyoghurt, den er genial!)
300 gram Creme Fraiche (1 helt beger)
200 gram hvit kokesjokolade
200 gram mørk kokesjokolade

Kjør kjeks og smør i food prosessoren til det blir en jevn masse. Trykk den ut i en rund form, 24 cm i diameter. Det beste er om du kan sette ringen direkte på et fat, så er det bare å ta av ringen og servere når kaken er ferdig.

Ha cottage cheese, sukker, yoghurt og creme fraiche i food prosessoren og kjør det til massen er helt jevn. Del massen i to. Smelt den lyse og den mørke sjokoladen i hvert sitt vannbad og ha dem i hver sin røre. Tilsett det siste sukkeret i den mørke røra og rør godt.

Hell den lyse røra over kjeksbunnen. Hell så den lyse røra over den mørke røra. Rør litt forsiktig med en gaffel i kaka for å få marmorert effekt.

La kaken stå i kjøleskapet i et par timer. Pynt med pisket krem og evt revet sjokolade.

Denne skal jeg lage i dag!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 12:05   #2
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

KAFFEKAKE

Denne var knallgod, mannen forspiste seg og ble helt vill.

125 gram smør
5 dl kefir
300 gram sukker
1 ss kaffepulver
1 ss kokende vann
1 ss natron
1 ss kakao
400 gram hvetemel

Glasur:
50 gram smør
50 gram kokesjokolade, mørk
200 gram melis
2 ss vaniljesukker
4 ss kald STERK kaffe

Smelt smøret, rør inn kefir og sukker. Løs opp kaffepulveret i det kokende vannet og tilsett. Sikt inn det tørre og bland godt sammen røren.

Ha deigen i en liten papirkledd langpanne og stek den midt i ovnen på 175 grader i 30 minutter. La den avkjøle helt før den tas ut av formen.

Smelt smøret til glasuren. Knekk opp sjokoladen og smelt den i det varme smøret. Rør inn resten av ingrediensene til du får en glatt og fin glasur. Reguler evt konsistensen med mer/mindre kaffe og melis. Jeg laget ekstra mye glasur og hadde mye mer kaffe i. Ble kjempegodt.

Romdråper kan også tilsettes. Pynt evt. med kokos eller finhakkede mandler.

Kva type kaffepulver er det snakk om?

Gammel 26-09-06, 20:28   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pasjonsfruktmousseostekake:

Nøttebunn
2 eggehviter
100 g sukker
130 g malte hasselnøtter

Still stekeovnen på 180 grader.Pisk eggehviter og sukker
til marengs.Vend inn malte hasselnøtter.
Ha massen i en springform,ca 24 cm i diameter.
Stek nøttebunnen i 10 min og avkjøl.

Pasjonsfrukt krem
500 g naturell kremost
325 g sukker
1 1/2 dl pasjonsfrukt juice (skrap ut innholdet av rfuktene i en sil, gni med baksiden av en sleiv el. for å skille saft fra steiner)
Saften fra 1 lime
5 pl. gelatin
6 dl kremfløte

Ha kremosten og sukker i en kjøkkenmaskin.Visp det sammen.
Bløtlegg gelatin i kaldt vann. Varm opp limesaften. Tilsett gelatin og fruktjuice, bland sammen. Bland det inn i ostemassen. Pisk fløten til en bløt krem og bland den forsiktig inn. Ha kremen over nøttebunnen i formen.
Frys kaken.

Gelé
1, 5 dl g pasjonsfrukt juice
1,2 dl vann
75 g sukker
1 ts maizena
4 1/2 plater gelatin

Kok opp fruktjuice og sukker. Bløtlegg gelatin i kaldt vann. Rør ut maizena i litt kaldt vann, ha det i det varme og la alt koke videre i 2 minutter.

Tilsett gelatin og rør sammen. Sett geleen kaldt til den begynner og stivne. Ta ostekaken ut av fryseren, legg på geleen mens kaken er kald.

Smelt hvir sjokolade, og smør sjokoladen ut over et bakepapir, ha i frysen og ta ut igjen når kaken skal pyntes.

Fjern kakeformen. Sett kaken over på et serveringsfat og la den tine i kjøleskapet i ca 3 timer. Pynt kaken med friske bringebær som drysses med melis, og ha sjokoladeflak langs kanten av kaken.

Gammel 26-09-06, 21:54   #4
rakka
Aktiv

rakka er litt kul
Standard

Denne skal jeg prøve meg på!

Er jo en perfekt kake til bryllup og andre romantiske anledninger, med pasjonsfrukt mener jeg ...

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 23:01   #5
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her var det mye godt!

Lite tips til den amerikanske ostekaka som er veldig lik den jeg lager. En teskje kanel og litt hakkede valnøtter i bunnen gjør den ekstra god.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 09:51   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nøttebunn
2 eggehviter
100 g sukker
130 g malte hasselnøtter

Pasjonsfrukt krem
500 g naturell kremost
325 g sukker
1 1/2 dl pasjonsfrukt juice (skrap ut innholdet av rfuktene i en sil, gni med baksiden av en sleiv el. for å skille saft fra steiner)
Saften fra 1 lime
5 pl. gelatin
6 dl kremfløte

Bløtlegg gelatin i kaldt vann. Varm opp limesaften. Tilsett gelatin og fruktjuice, bland sammen. Bland det inn i ostemassen. Pisk fløten til en bløt krem og bland den forsiktig inn. Ha kremen over nøttebunnen i formen.
Frys kaken.

Gelé
1,2 dl vann
75 g sukker
1 ts maizena
4 1/2 plater gelatin

Kok opp fruktjuice og sukker. Bløtlegg gelatin i kaldt vann. Rør ut maizena i litt kaldt vann, ha det i det varme og la alt koke videre i 2 minutter.

Tilsett gelatin og rør sammen. Sett geleen kaldt til den begynner og stivne. Ta ostekaken ut av fryseren, legg på geleen mens kaken er kald.

Smelt hvir sjokolade, og smør sjokoladen ut over et bakepapir, ha i frysen og ta ut igjen når kaken skal pyntes.

Fjern kakeformen. Sett kaken over på et serveringsfat og la den tine i kjøleskapet i ca 3 timer. Pynt kaken med friske bringebær som drysses med melis, og ha sjokoladeflak langs kanten av kaken.

Ooh denne hørtes snadder ut!! Dere som legger ut oppskrifter her i tråden, prøv å få med bilde også.

Gammel 27-09-06, 09:52   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nenne: det skal jeg prøve, TUSEN takk for tips. Jeg elsker både kanel og valnøtter.

Gammel 27-09-06, 11:51   #8
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Oj . Her så det ut til å være mye godt. Må nok prøve meg på noen av disse etterhver. Tusen takk for mange flotte oppskrifter.

Gammel 29-09-06, 18:34   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne kaken lagde jeg idag. Jeg lagde en liten prøveporsjon, så jeg har allerede smakt den og konstaterer at den var veldig god! Andreas Viestad lover også at hvis man spiser denne hver dag blir man slank og vakker, jeg er ikke sikker på om jeg vil gå god for den, men. Her er ihvertfall oppskriften. Jeg brukte Oreokjeks til bunnen.

MØRK SJOKOLADEKAKE

Dette er ei mørk og tung sjokoladekake som ikke inneholder noe mel, og som ikke skal stekes.
Spiser du denne hver dag, blir du slank og vakker - det lover jeg.
Kaka skal lages i en lav paiform. Litt chili er ikke dumt her heller.

Til bunnen:
100 gram pekannøtter
100 gram sjokoladekjeks, så tung du får tak i, jeg har funnet noen brownieaktige kjeks som fungerer bra
1 spiseskje kakao
3 teskjeer brunt sukker
1 spiseskje rom, eller annen brun sprit
(gjerne litt mer)
30 gram smør
40 gram mørk sjokolade

Til fyllet:
350 gram mørk sjokolade
50-100 gram smør
1,5 dl fløte
3 eggeplommer
1 dl pisket krem

Bunnen: Knus nøtter og kjeks i kjøkkenmaskin. Smelt smør og sjokolade i vannbad. Bland alle ingrediensene i en bolle. Ha i en paiform og press blandingen langs bunnen og sidene av paiformen. Sett i kjøleskapet.

Fyllet: Smelt smør og sjokolade, rør inn kremfløte. Ta av varmen. Pisk eggeplommene og bland dem inn i sjokoladeblandingen. Vend den piskede kremen inn i fyllet. Hvis du vil ha fyllet litt marmorert, trenger du ikke å være så nøye når du rører den inn.
Ta bunnen ut av kjøleskapet og hell i sjokoladeblandingen. Sett i kjøleskapet i minst en time før du serverer.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 18:41   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden dette er en ganske voksen kake, har vi også lagd noe for barna:

Sjokoladekjeks med Nonstop.

De ble veldig gode, litt seige/myke og dekorative siden Nonstopene holdt seg fine under steking.

Ca. 36 stk.

125 g mykt smør
3 dl sukker (jeg tok ca. halvparten brunt)
2 egg
2 ts vaniljesukker
4,5 dl hvetemel
1 dl kakao
1 ts bakepulver
1 klype salt
3 dl Nonstop eller Smarties

Rør sammen smør, sukker, egg og vaniljesukker. (Jeg kjørte det i foodprocessor). Bland mel, kakao, bakepulver og salt, og rør det inn i smørkremen. Sett topper på bakepapir og dytt noen Nonstop på hver.

Stekes på 175 grader midt i ovnen i 15 min, avkjøles på rist.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 16:54   #11
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Gud så lyst jeg fikk på kake nå!!!

Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 12:30   #12
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Hvor: Skien
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sånne tråder er bare fyfy for meg. Jeg kjenner fettcellene klargjør seg til sukkermottak, kvisene begynner å boble i underhuden, og kroppen skriker etter kake!

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 23:57   #13
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nyyydelige kaker, helt overbevist!
Hva slags fint servise har du? Likte det. Er vel ikke Edme?

Abonnerer herved!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 11:53   #14
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dytter litt på denne jeg, kanskje noen får lyst til å bake litt i dag

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 22:08   #15
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Oj!!

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 19:58   #16
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nøttebunn
2 eggehviter
100 g sukker
130 g malte hasselnøtter

Pasjonsfrukt krem
500 g naturell kremost
325 g sukker
Saften fra 1 lime
5 pl. gelatin
6 dl kremfløte

Frys kaken.

Gelé
1,2 dl vann
75 g sukker
1 ts maizena
4 1/2 plater gelatin

Denne har jeg bakt og den var utrolig god

Og takk for mange gode oppsrkifter. Faller nok i smak hos mannen

Gammel 13-12-06, 20:11   #17
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

NAM!!! Denne tråden skal jeg lese igjennom en gang til. Supert med bilder til! Dere er kjempeflinke!

Gammel 26-09-06, 23:05   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor i all verden leser jeg dette når jeg er på slankern??????

Det så bare vanvittig godt ut.

Gammel 27-09-06, 05:30   #19
Siggi
håpløs

Siggi sin avatar

Siggi har et hav av muligheter foran seg
Standard

mmmm, fikk vann i munnen jeg nå. mye godt her

Siggi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 06:55   #20
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Jøye meg, her var det mye snadder.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
arne brimis sjokoladekake, kaffekake, kake, kakefyll, kaker, mouse, osteterte, topping

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:59.