|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Privat skolematfirmaJeg er veldig for at unger skal få sunn og variert mat i løpet av skoledagen, jeg synes den maten det er snakk om høres bra ut, og ville antagelig valgt å betale dette i stedet for å sende med matpakker (selv om det blir en god del dyrere). Men vi har tross alt bare ett barn. Det er klart 6000 i året per barn er en vesentlig utgift for mange, og jeg ville mye heller foretrukket en mindre ordning som var så rimelig (eller så subsidiert) at alle kunne være med på den. En av ulempene med en såpass omfattende ordnig kan jo være at de som ikke er med på den ikke får "noe", og jeg kan tenke meg at i alle fall en del av de barna som kommer fra mest økonomisk ressurssvake hjem også er blant dem som mest kunne trenge et tilskudd til kostholdet. Så heller to biter frukt og grønnsaker til alle enn flott, fullverdig lunsj til bare dem som betaler.
|
|
|
#2 |
|
Fortynnet
|
Sv: Privat skolematfirmaEnig med Skilpadda. Det vil alltid være en forskjell på hvor heldig man er både med oppvekstvilkår og matpakker. Forskjellen er der jo allerede, i og med at noen har med seg loff med nugatti hver dag, og andre har et variert og næringsrikt måltid oppi boksen sin. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Sv: Privat skolematfirmaGodt poeng med svinnet, Fnatten, og sikkert en av grunnene til at det blir såpass dyrt. Når Poden ikke har spist opp alt han har med seg, hender det ofte han spiser en resteskive på vei hjem, eller resten av eplebåtene etter middag, eller at de urørte kavringene blir med dagen etter. Men en kantine kan jo ikke resirkulere maten på den måten.
|
|
|
#4 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Privat skolematfirmaLitt på siden av diskusjonen, men er det virkelig noen som spiser servelat? Frivillig?
|
|
|
#6 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Privat skolematfirma
Yes, vi.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Ja, gutta mine og mannen min.... Helt frivillig. Faktsik er det favorittpålegget til minsten. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Fortynnet
|
Sv: Privat skolematfirmaJeg syns det er to helt forskjellige ting at foreldrene har ansvar for matpakker, og at det blir forskjellig kvalitet der - og at det blir skjevt på grunn av en ordning som tilbys gjennom skolen. Ellers er jeg selvfølgelig helt enig i at man skal kunne sende med barnet den maten man selv synes er bra, uten tanke på at andre kan bli misunnelige. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Privat skolematfirmaJeg synes det er litt sammenlignbart. Hadde varm-mat vært noe annet enn et tilbud, skal jeg være enig med deg, men jeg synes det er dumt at mitt skolebarn ikke kan få benytte seg av dette fordi det finnes andre som ikke benytter seg av det. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Privat skolematfirmaaC: Alt blir veldig synlig i skolen, gjør det ikke? Alt fra hvilke klær ungene går med til hvilken bil de blir hentet i? Det er jo forskjell på folk og det har det alltid vært. At det er trist og dumt, ja, det er sikkert og visst. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Det er så mange andre som har svart det jeg mener, så jeg bare henviser til deres innlegg. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ringskrømt
|
Nei, men det er med på å synliggjøre klasseforskjellene. Og det er ikke til å unngå, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Selvfølgelig, og selvfølgelig ikke, men jeg synes ikke det er heldig at skolen som organisasjon, gratis og klasseløs, skal være med på å bygge opp under det. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Borte
|
Det kan unngås at det finnes tilbud gjennom skolen som bidrar til å synliggjøre klasseforskjeller. På individnivå syns jeg også det er kjekt, lettvint og greit at det tilbys mat på skolen, på samfunnsnivå syns jeg det er problematisk siden det bidrar til ytterlig økte forskjeller på fattig og rik. Det at den forskjellen ekstisterer uavhengig av skolematen syns jeg ikke er noe argument. Målet må være at skolen ikke bidrar til å synliggjøre dette ytterligere, og det har jo også blitt streng regulering i forhold til hva skolen kan arrangere som krever foreldrebetaling. Hva foreldre gjør med klær og biler og fritidsinteresser og whatsnot kan ikke skolen styre, men hva som tilbys gjennom skolen kan de styre.
|
|
|
#16 |
|
Fortynnet
|
Sv: Privat skolematfirmaDet er ellers ofte et tema på foreldremøter at skolen ikke har lov å arrangere turer eller andre ting som koster penger. Nå gjelder det tydeligvis ikke ordningen med skolemelk, og dermed sikkert ikke maten heller. (Nå er jo melken veldig rimelig i forhold til dette). Men problemet med ulikhet er jo akkurat det samme. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Det er likevel forskjell på om noe tilbys gjennom skolen eller ikke, synes jeg. Hvis f.eks. skolen tilbød hjemkjøringstjeneste i fine biler til dem som betalte for det, ville jeg synes det var mye verre enn slik det er nå, som er at noen blir hentet i dyre biler mens andre trasker av gårde til trikken.
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Jeg synes ikke det blir helt det samme - det er ikke her snakk om å være motstander av at noen foreldre legger mer penger og arbeid i matpakkene enn andre, men at man ikke liker at skolen skal organisere et tilbud som er såpass dyrt at det nødvendigvis vil utelukke en del av elevene. For min egen del er det mest det at et sånt tilbud antagelig vil sperre helt for et eventuelt billigere/gratis tilbud, som mange kunne hatt godt av å få.
|
|
|
#19 |
|
Ringskrømt
|
Det blir feil i denne sammenhengen, synes jeg. Jeg nekter ikke for at det er klasseforskjeller, men jeg tror de kommer til syne utenom måltidene også. Jeg vet ikke, altså. Jeg er ikke helt 100 % sikker på hva jeg mener om dette. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Jeg er absolutt ikke blant dem som mener man skal prøve å skjule alle økonomiske forskjeller ved å uniformere barn eller matpakkene deres eller noe sånt, altså. Også fordi jeg er helt sikker på at samme hva man gjør, vil forskjellene alltid vises likevel. Men jeg synes at de tingene som tilbys gjennom skolen, og særlig ting som er så åpenbart nyttige og viktige som skolemat, bør være tilgjengelige for alle i så stor grad som mulig. Om cateringfirmaer skulle begynne å spesialisere seg på å levere skolemat ved inngangen til skolegården, eller skolen tillater at noen av elevene går og spiser i en privat "kantine" i nærheten, ville jeg ha mye mindre "kvaler" ved det.
|
![]() |
|
|