|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Bacon? Med mann på kolesteroldiett er nok bacon og baconfett temmelig ut, og det meste med mye mettet fett. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Her er mora mer kresen enn ungene.
|
|
|
#3 |
|
Quiet, please
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg er egentlig velsignet med barn som er ganske greie i matveien. De spiser det meste, og det er sjelden de nekter å smake. Bortsett fra når vi har hatt bacalao har jeg aldri laget noe annet til ungene, men vi maser aldri om at de skal spise så så mye. Når middagen kommer på bordet er vi slitne og sultne alle sammen, og da skal vi slappe av og kose oss med maten, ikke krangle og mase. Jeg skal være så freidig å anta at det i hvert fall har hatt litt å si for ungenes forhold til mat. Vi hadde nylig svigers på besøk, og da var det veldig ofte snakk om hva ungene skulle spise. Da jeg sa at de alltid spiser det samme som oss, ble svigermor veldig overrasket, og uttrykte det klart og tydelig overfor ungene. Hvis det var slik hun holdt på da sønnen var liten, er det ikke rart han hatet fisk. Hver gang det var fisk fikk han pølser.
|
|
|
#4 |
|
Erfaren
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Min svigerfar pirker ut ting han ikke liker forran ungene. Han liker ikke kålrot f.eks og sier dette klart og tydelig.
|
|
|
#5 |
|
I mål
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Vi begrenser faktisk også grønnsakene. Jeg har faktisk ikke tomater nok i hus til at han kan spise BARE det til middag. Han får smake på det andre også. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
I mål
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg synes ikke det er noe problem om S en dag spiser bare det ene eller andre, men noen ganger tar det helt av i 1 ingrediens. Og når det gjør det, samme om den ingrediensen er agurk, synes jeg det er ok å lære at man spiser faktisk ikke seg mett på bare agurk. Jeg er ikke interessert i at han skal tømme hele agurkskåla når vi er borte. Andre vil også ha. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Barna må spise det de får, eller gå sulten til neste måltid. Det er viktig å lære seg å spise det man får servert, jeg ble aldri trent i det, mamma kjøpte aldri middager som ikke BÅDE jeg og broren min likte, og det ble fryktelig lite variasjon etter hvert. Jeg vil ikke at ungene skal bli like kresne og spesielle i matveien som meg.
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg kan gå en helt dag uten mat uten at jeg føler meg særlig "påvirket" av den grunn. Hannah er litt lik tror jeg. Mens ene tantebarnet mitt ble helt håpløs om hun ikke fikk mat jevnlig.
|
|
|
#9 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Dere som merker det godt om det går for lenge mellom måltidene: Merker dere stor forskjell på maten dere spiser? Altså, om dere spiser mat som sender blodsukkeret til værs, kontra mer stabil føde? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Hertuginne
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?
Ja, uten tvil. Jeg har det best når jeg ikke spiser så mye karbohydrater, da holder både kropp og humør seg mer stabilt og jeg kan gå lenger mellom hvert måltid.
|
|
|
#11 |
|
Multividunder
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() |
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg lager kun en middag. Men heldigvis har jeg ett barn som liker det aller, aller meste.
|
|
|
#12 |
|
WF: Isbjorn
Hvor: Trondheim
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Skremmern: Det virker som om du ikke stiller krav til barna dine når det gjelder maten. Forventer du at de skal få spesialmat i barnehage, skole, borte hos andre mennesker også? Klart barn nekter å spise ny mat om de vet at de får annen mat, de er da ikke dumme. Og da er da tralten i gang, mor serverer mat, barnet vil ikke ha, mor lager brød/annen mat. Hva lærer barnet? Ikke annet enn at det snurrer mor rundt lillefingeren og får den maten det vil ha. Greit, dette er jo en fin måte å unngå konflikter på, den ser jeg. Men, hva oppnår man på lang sikt? Jeg tror man får kresne barn i matveien.
|
|
|
#13 |
|
Ringskrømt
|
...
... Sist redigert av Skremmern : 11-11-08 kl 00:33. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
WF: Isbjorn
Hvor: Trondheim
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?*fjernet sitat*
Ongan 01, 04 og 07 Sist redigert av DM : 11-11-08 kl 09:04. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?
Det der er bare pisspreik.
|
|
|
#16 |
|
Lykkelig nygift.
Medlem siden: Sep 2007
|
|
|
#17 |
|
Lykkelig nygift.
Medlem siden: Sep 2007
Takk til deg, snille Skremmern for den fine røde.
|
|
|
#18 |
|
Travelt opptatt
|
Litjtausa er som faren sin. Hvis han er sulten lenge nok, så går det over. Hvis litjtausa ikke spiser til middag, er det slett ikke sikkert hun spiser til kveldsmat heller. Og da har vi en gorrsulten unge som våkner kl 02. Så er det enten å ta henne opp og gi henne mat/flaske, eller la henne ligge og gråte av sult til frokost. Noe hun forøvrig vil spise lite av, fordi hun er for trøtt. Og spiralen fortsetter.
|
|
|
#19 |
|
kamerat
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Vi lager sjelden mer enn en middag, men siden begge ungene er skeptiske til blandet mat og liker å vite akkurat hva de spiser til enhver tid, hender det ofte at vi splitter opp ingrediensene. Mannen og jeg spiser pastasalat med mozzarella, tomater og pestoaktig dressing, ungene spiser pasta, mozzarella og tomat hver for seg, f.eks. Tacometoden.
|
|
|
#20 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Ja, innlegget ditt og spesielt denne setningen nednefor forteller meg en hel del om hvordan du er skrudd sammen:
Jeg ser at antagelsene mine stemte veldig bra. |
|
|
|
![]() |
|
|