Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vis fram pepperkakehusene deres!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 22:58   #1
Kneazle
Passiv

Standard

Sv: Vis fram pepperkakehusene deres!

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Hva slags drops brukte du inn i stjernen? Vi prøvde med noen hjemmelaga som broren min lagde til oss, men de smeltet ikke, ble bare varme og litt myke...

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Kjempeflott!! Hvordan laget du den stjernen? Med bringebærdrops? Hvor lenge og hvor mange minutter hadde du det inne?

Bringebærdrops. Knuses litt før de legges i. Jeg steker pepperkaken litt før jeg tar den ut og legger oppi drops. Det fikk vel steke med en fem minutters tid, tenker jeg. Hvis det steker det lenger, karamelliserer det seg og blir brunt.

Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:59   #2
Kneazle
Passiv

Standard

@FoF:
Det er 2. søndag i advent i dag! :gnir det inn:

Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 23:00   #3
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Bringebærdrops. Knuses litt før det legges i. Jeg steker pepperkaken litt før jeg tar den ut og legger oppi drops. Det fikk vel steke med en fem minutters tid, tenker jeg. Hvis det steker det lenger, karamelliserer det seg og blir brunt.

knuse de, det hørtes lurt ut ja... Skal prøve å huske det til neste år (eller finne igjen denne tråden)

Sist redigert av Svanen : 07-12-08 kl 23:08. Årsak: trykkleif
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:59   #4
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har litt deig igjen, så da skal jeg prøve å lage sånt hjerte i morgen. :herme:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 09:22   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjerter har jeg laget da...

Kaneldrops kjøpt i uniten. Smaker høgg, men gir en flott farge.

Gammel 07-12-08, 23:04   #6
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har laget mitt aller første pepperkakehus i dag! Jeg gikk for Mummi-huset. Jeg har ikke fått pyntet det enda, så bilder får komme i morgen!

Gammel 07-12-08, 23:22   #7
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Det er leeeenge til jul ennå. Hvorfor begynner dere så tidlig?

:i fornektelse:

Og så er jeg helt impånert over Teofelias!

Gammel 07-12-08, 23:32   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har laget pepperkakehus i dag.

Den unge mannen laget et hus ...

... og de voksne laget operaen:

Gammel 07-12-08, 23:36   #9
Kneazle
Passiv

Standard

Fint hus og snasen opera, Veronal!

Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 23:36   #10
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi har laget pepperkakehus i dag.

Den unge mannen laget et hus ...

... og de voksne laget operaen:

begge to

Gammel 07-12-08, 23:53   #11
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Her er årets pepperkakehus, jeg tenkte å sette inn vinduer (gelatinplater) og ha lys inni, men er ikke kommet riktig så langt. Det ble skikkelig rosa og søtt og klissete.

Ungene har også laget pepperkakehus, men det er ikke ferdigpyntet ennå.

Sånn sukkerguffe man bruker til å lime sammen med er djevelens verk, så her er det brukt kun melis. Mannen som var ansvarlig for å lime sammen ungene sitt hus sverget til sukkerguffe, men han måtte ty til limpistolen etterhvert gitt. (Til ungenes fortvilelse, huset er jo uspiselig nå, men jeg har lovet at de skal få mitt).

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 12:10   #12
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Her er årets pepperkakehus, jeg tenkte å sette inn vinduer (gelatinplater) og ha lys inni, men er ikke kommet riktig så langt. Det ble skikkelig rosa og søtt og klissete.

Ungene har også laget pepperkakehus, men det er ikke ferdigpyntet ennå.

Sånn sukkerguffe man bruker til å lime sammen med er djevelens verk, så her er det brukt kun melis. Mannen som var ansvarlig for å lime sammen ungene sitt hus sverget til sukkerguffe, men han måtte ty til limpistolen etterhvert gitt. (Til ungenes fortvilelse, huset er jo uspiselig nå, men jeg har lovet at de skal få mitt).

Hvordan er det å spise etter x antall telys?
Fint hus forresten, kanskje jeg skal lage et selv også. :ungenes ser ikke ut:

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 13:05   #13
Muskat

Muskat sin avatar

Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Hvordan er det å spise etter x antall telys?

Neida, ikke telys inni, jeg tenkte lys fra en lysslynge eller ett lite lys som går på batteri. Vi kommer nok ikke til å spise det uansett, det er jo bare ekkelt når det har stått i to måneder og blitt støvete og mykt og gammelt. Men det vet ikke ungene ennå.

Salt: mummihuset ble helt fantastisk!

Gammel 08-12-08, 13:52   #14
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Så mye fine hus.
Jeg gjorde et mislykket forsøk her på lørdag. Kjøpte ferdigdeig til huset, gadd ikke å røre sammen.
Og hva skjer? Joda, deigen er jo full av bakepulver, eser som bare det inni ovnen og blir ikke helt stiv etter endt steking. Mykt pepperkakehus, herlig.

Jeg har rørt ihop ny deig i dag som ligger til kjøling i kjøleskapet. Min egen deig, da bør det bli greie på det.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 23:44   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pepperkakeopera!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 23:58   #16
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke så vanskelig med sukkerguffe da? Man må bare bruke NOK.. hehe. Og ikke ha den på når den er helt flytende, evt man må dyppe flere ganger så det blir et seig lag før man klistrer sammen.

Gammel 08-12-08, 00:05   #17
Muskat

Muskat sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Er ikke så vanskelig med sukkerguffe da?

Melis er enklere, det lager man jo uansett så man slipper å lage to ting, man slipper å brenne seg, man risikerer ikke at den stivner for raskt, man trenger ikke ty til limpistolen, og det ser bedre ut.

Gammel 08-12-08, 00:12   #18
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Melis er enklere, det lager man jo uansett så man slipper å lage to ting, man slipper å brenne seg, man risikerer ikke at den stivner for raskt, man trenger ikke ty til limpistolen, og det ser bedre ut.

Poenget mitt var vel at jeg ikke skjønte behovet for limpistolen.
Satte sammen to hus og en borg i går, og det var ikke noe problem. Jeg har ikke limpistol heller da, så kan hende det var derfor.. *iherdig*

Innbiller meg vel at melis ikke er like "solid".. men kan jo hende.

Gammel 08-12-08, 00:15   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Innbiller meg vel at melis ikke er like "solid".. men kan jo hende.

Melis er på ingen måte like solid. Du vil ha store problemer med å lime sammen noe som har tyngde med melis, for eksempel å lime noe stort på en vegg. Da er det bare sukkerkliss som holder (eller limpistol eventuelt, hvis man synes det er akseptabelt).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 00:18   #20
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Melis er på ingen måte like solid. Du vil ha store problemer med å lime sammen noe som har tyngde med melis, for eksempel å lime noe stort på en vegg. Da er det bare sukkerkliss som holder (eller limpistol eventuelt, hvis man synes det er akseptabelt).

Nei det er det ikke. :nahai:

Tror jeg får perfeksjonere sukker-kliss-limingen ytterligere. Har mange år på meg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:36.