|
Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2008
![]() |
![]() Barnesete: Bakover eller framover?Hei. Vi skal kjøpe nytt bilsete til jenta vår på 14 mnd. Er det ikkje vanskeleg å få ungar til å sitte bakovervendt til dei er 4 år? Kan eg få nokre råd og tips frå nokon med erfaring? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Jeg tror de SKAL sitte bakover til de er 4 nå, at reglene er sånn? Uansett, minsten her skal sitte bakover til han er 4, jeg ser ikke noe poeng i å snu ham når han allikevel ikke vet om noe annet og han sitter godt sånn. Når de er så små som 14 mndr er det galskap å snu dem, synes jeg. Dersom det ikke er gode grunner til det da, som feks. oppkast.
![]() |
#4 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Det er ingen steder det står at unger skal sitte bakover, men så lenge du har muligheten til det, så synes jeg absolutt du skal velge det. Man trenger ikke lansere alternativet, som rajraj sier.
![]() |
#5 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?OK, takk for svar, men veit de om ein god nettbutikk for kjøp av barneseter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Dette er det rette forumet å spørre på.
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Jeg kjøpte et sete som går til 25 kg, men da jeg hadde kjøpt og installert det så jeg at det kun kan brukes bakovervendt til 18 kg og så fremovervendt til 25.
![]() |
#8 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Skikkeleg irriterande, Iset! Tenkte meg vel eigentleg kva svaret ville verte på det med framover eller bakover, men ville berre skjekke. Eg vil jo at ho skal vere sikrast muleg, men er litt usikker på kvar eg skal gå for å få kjøpt setet. Bur ikkje akkurat midt i Oslo sentrum, for å seie det mildt:-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Har de ingen barneutstyrsbutikk en liten kjøretur unna? Eller kanskje du kan ta en dagstur et sted, feks. Sverige? Jeg aner jo ikke hvor du bor da.
![]() |
#10 |
...
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Bakovervendt er anbefalt ja, så lenge som mulig. Her sitter den ferske femåringen fortsatt bakovervendt.
Du kan bruke det bakovervendt i forsetet til 25kg. Så hvis du ikke har airbag, eller kan koble den ut, så er det jo en mulighet å flytte ham dit når han passerer 18kg.
![]() |
#11 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Sverige blir nokre timar ja:-) Trur vi får ta oss ein biltur,,,men ønskar meg fortsatt tips om nettbutikkar:-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?
Åja, det stemmer jo! Vi har airbag men det må da være mulig å koble den ut. Jeg skal sjekke. Takk.
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Bakovervendt, selvsagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Bakovervendt så lenge som mulig. Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe via nettet, men prøve ulike typer i bilen din. Det er ikke alle som passer like godt i alle biler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Takk for gode tips. Eg er rimeleg grønn på emnet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
I mål
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?De MÅ ikke sitte bakovervendt til de er 4 nei, men det er anbefalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Det kan være vanskelig å få en unge til å sitte både fremover og bakover. Min toåring protesterer vilt av og til når jeg setter henne i setet; hun vil sitte i storesøsters sete, må vite. Poenget er selvsagt at akkurat bilsikring, sammen med for eksempel bruk av lue i ti minusgrader, ikke er noe barnet får lov til å ha en mening om. Ja, det vil si, meninger må de gjerne ha, men i slike saker skal og må det råde fullstendig diktatur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?
Poden er passert 3 år, sitter bakovervendt, og det byr ikke på problemer i det hele tatt. Det er lite som tyder på at han blir snudd når han er 4 år, han sitter bakovervendt så lenge setet er stort nok og han har plass.
![]() |
![]() |
#19 |
I mål
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Jeg tar ikke opp igjen denne diskusjonen, men vi hadde altså ikke kjørt bil dersom vår hadde sittet bakovervendt ennå. Så da mener sikkert mange at vi burde latt bilen stå, men det har vi valgt ikke å gjøre. Dette handler ikke om å la barnet velge, men om hva som faktisk lar seg gjennomføre i familien. Det betyr ikke at jeg mener små barn bør sitte forovervendt, jeg synes det er galskap å snu en ettåring. Men det er faktisk ikke helt det samme å snu en som nærmer seg 3. Skulle kanskje ønske at denne diskusjonen av og til ble nyansert litt selv om anbefalingen er klar nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
bilsete |
|
|