Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Enkelte folk har lite vett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-08, 17:44   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkelte folk har lite vett

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Få det med meg? Jeg er da ikke dum. Jeg svarer på dette med å ha forståelse for at folk kan la barna sitte usikret i bilen fordi de er stressa eller barnet er grinete. Jeg mener det bør være en nulltoleranse for dette og at det faktisk er et lovbrudd som er potensielt farlig for barnet.

Nei, det er du sikkert ikke. (Ikke sarkastisk ment.) Jeg bør kanskje presisere: Jeg har forståelse for at man av og til kan slurve med bilsikring. Det jeg mener med nyanser er at det kan skje at man gjør det. Fordi det er en veeldig høy sjanse for at det går bra. De tilfellene jeg har slurvet, er det snakk om å la et relativt stort barn (5+) sitte foran/bak uten sete en kort strekning. Dette fordi noen andre har brukt setet/det ligger i en annen bil etc. Jeg synes også det er rart at man i det minste ikke kan slenge på barna bilbeltet. (Det har man vel alltid i bilen?) Ikke "leserbrev-verdig" rart, men dog. For meg er det en forskjell på de eksemplene jeg har beskrevet og å slenge barna inn i bilen uten noen form for sikring, dag ut og dag inn. Dere har et helt svart/hvitt syn på dette. Jeg leser det, men jeg skjønner det ikke. Det aner meg også at du og Skremmern har relativt små barn? Kan ikke huske at jeg noen gang har latt en to/tre- åring sitte uten sete? Jeg ville altså ikke blitt altfor forbauset om dere ikke ble nødt til å svelge noen kameler i løpet av de neste 18 årene dere også.

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Stress og grining er i hvertfall IKKE noe jeg har forståelse for som unnskyldninger.

Enig med den.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:44   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en venninne som ikke visste at man skulle ha bøylen på babysetet oppe når hun kjørte. Hun hadde ikke lest bruksanvisningen fordi setet var arvet og det falt henne ikke inn at det skulle være sånn. Hun trodde det var bærehåndtak.
Dårlig mor uten vett?

Tror ikke det altså.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 23:38   #3
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg har en venninne som ikke visste at man skulle ha bøylen på babysetet oppe når hun kjørte. Hun hadde ikke lest bruksanvisningen fordi setet var arvet og det falt henne ikke inn at det skulle være sånn. Hun trodde det var bærehåndtak.
Dårlig mor uten vett?

Tror ikke det altså.

Dette har jeg gjort. Og jeg trodde jeg var ganske oppdatert på bilsikring. Tror faktisk ikke det sto spesifisert i bruksanvisningen heller.
Så ja, sikkert så innlysende for alle at det ikke trenger å nevnes, men som førstegangsmor (og far) skjønte vi det faktisk ikke.
Heldigvis har jeg en søster som så oss sette ungene i bilen, og spurte på en veldig fin måte. Ble kjempeglad for det (og fikk en stein av dårlig samvittighet i magen), så det kan være lurt å bry seg av og til også.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 23:54   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Nei, men nå er det jo ikke akkurat barnemishandling vi snakker om heller da.

Nei, det er det jo ikke. Og når datteren min sitter der i rullestolen sin på 20 året, så vil det sikkert være en stor trøst for henne å vite at mamma var stresset den dagen vi ble påkjørt og hun satt uten sikring.

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Samme må jeg si. Jeg blir helt matt av dere

Og hjertlig velkommen som aktiv bruker på dette forumet til deg også.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er man besserwisser fordi man mener at folk bør følge reglene når det gjelder bilsikring?

You say that like it's a bad thing!?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 22:11   #5
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg konfronterte dem direkte. Og opplevde å få kjeft.

Gammel 12-12-08, 22:17   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg konfronterte dem direkte. Og opplevde å få kjeft.

Kjeft av svigermor? Ikke bra.... Jeg håper du ikke kalte henne/han "svigerdritten" to her face, da kan jeg jo på en måte forstå at du fikk kjeft.

Gammel 12-12-08, 22:19   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kjeft av svigermor? Ikke bra.... Jeg håper du ikke kalte henne/han "svigerdritten" to her face, da kan jeg jo på en måte forstå at du fikk kjeft.

Selvsagt gjorde jeg det. Jeg er jo bare sånn.

Gammel 12-12-08, 22:58   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes alle som bruker tid, krefter og utallige innlegg på å forsvare og forklare handlingen i hi, virker temmelig rare. Ettersom Blondie og Nora H (eller hva hun heter) er så opptatt av hylekor, skal jeg ikke nevne hvilket kor som synger falskt og burde finne seg en annen hobby.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 23:11   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes alle som bruker tid, krefter og utallige innlegg på å forsvare og forklare handlingen i hi, virker temmelig rare. Ettersom Blondie og Nora H (eller hva hun heter) er så opptatt av hylekor, skal jeg ikke nevne hvilket kor som synger falskt og burde finne seg en annen hobby.

Lite inne på korsang i grunn..:innrømmer:
Jeg er ingen forsvarer av uansvarlig oppførsel overfor barn, men jeg er en ivrig forsvarer av et litt mindre svart/hvitt samfunnssyn. For meg er ikke de to tingene det samme, for deg er det tydeligvis det. Vi kan sikkert diskutere til krampa tar oss uten at vi kommer til en konklusjon....
Tror jeg går og legger meg nå...

Gammel 12-12-08, 23:14   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lite inne på korsang i grunn..:innrømmer:
Jeg er ingen forsvarer av uansvarlig oppførsel overfor barn, men jeg er en ivrig forsvarer av et litt mindre svart/hvitt samfunnssyn. For meg er ikke de to tingene det samme, for deg er det tydeligvis det. Vi kan sikkert diskutere til krampa tar oss uten at vi kommer til en konklusjon....
Tror jeg går og legger meg nå...

Så jeg er for et svart/hvitt samfunnssyn fordi jeg sikrer barna mine og fordi jeg mener alle bør gjøre det?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 23:26   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så jeg er for et svart/hvitt samfunnssyn fordi jeg sikrer barna mine og fordi jeg mener alle bør gjøre det?

Nei, det er ikke det som er grunnen. Men du framstår helt klart som utrolig firkantet og og lite romslig når du konsekvent nekter å forholde deg til ja nettopp, nyansene. (Vet du ikke likte/skjønte det ordet, men det er det det handler om for meg.) Det hadde vært flott om verden så ut som en hvilkensomhelst Foreldre og Barn-artikkel, men den gjør dessverre ikke det.

Gammel 12-12-08, 23:12   #12
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg prøvde å fortelle en at det ikke var så lurt å ha en treåring i framsetet foran en aktiv airbag.
Hva fikk jeg til svar?

"Hva med dverger da, hva skal de gjøre liksom?!?"

Man skal høre mye...

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 23:15   #13
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Jeg prøvde å fortelle en at det ikke var så lurt å ha en treåring i framsetet foran en aktiv airbag.
Hva fikk jeg til svar?

"Hva med dverger da, hva skal de gjøre liksom?!?"

Man skal høre mye...

Øra har ikke detti av enda ser jeg, men rompa har blitt litt mer fremtredende siden sist

Godt å se deg, nissemor

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 23:18   #14
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ærre mulig...
Jeg synes det er en prestasjon hvis du kom i land med den samtalen uten å bli ufin.

Jeg ble faktisk satt ut. Det skjer ikke ofte.
Det endte med at jeg tok det opp på foreldremøtet selv.

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Øra har ikke detti av enda ser jeg, men rompa har blitt litt mer fremtredende siden sist

Godt å se deg, nissemor

Øra sitter godt. Baken er det verre med. Men det driter vi i.

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 23:15   #15
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bor "på landet" (indre Sogn) og ser barn uten belte, med voksenbelte, eller i fri dresur bak i varebiler nesten daglig. Voksne kjører også ofte uten belte her; innbringende for vegvesenet å ha beltekontroller her, synd de gjør det så sjelden (en gang i måneden, ca).

Jeg ser ikke det samme når jeg er i Bergen, så det er kanskje et bygdeproblem?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 23:29   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

[quote=HP;1356275]Vi bor "på landet" (indre Sogn) og ser barn uten belte, med voksenbelte, eller i fri dresur bak i varebiler nesten daglig. Voksne kjører også ofte uten belte her; innbringende for vegvesenet å ha beltekontroller her, synd de gjør det så sjelden (en gang i måneden, ca).

Jeg ser ikke det samme når jeg er i Bergen, så det er kanskje et bygdeproblem?[/quote]

Skulle akkurat til å si det samme. Kanskje det er Bygdedyret som er på banen igjen?

Gammel 12-12-08, 23:30   #17
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Nei, det er ikke det som er grunnen. Men du framstår helt klart som utrolig firkantet og og lite romslig når du konsekvent nekter å forholde deg til ja nettopp, nyansene. (Vet du ikke likte/skjønte det ordet, men det er det det handler om for meg.) Det hadde vært flott om verden så ut som en hvilkensomhelst Foreldre og Barn-artikkel, men den gjør dessverre ikke det.

Jeg er enig i at nyanser er viktig, men jeg tror rett og slett ikke vi ser de samme nyansene. Det er nemlig særlig i diskusjoner med deg at jeg syns du mangler nyansesynet.

Gammel 12-12-08, 23:34   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er enig i at nyanser er viktig, men jeg tror rett og slett ikke vi ser de samme nyansene. Det er nemlig særlig i diskusjoner med deg at jeg syns du mangler nyansesynet.

Synes du jeg har nyansesyn ellers? Litt usikker på hva du mente med den siste setningen.

Gammel 12-12-08, 23:50   #19
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Synes du jeg har nyansesyn ellers? Litt usikker på hva du mente med den siste setningen.

Du sier her at du er veldig opptatt av nyanser. Jeg er også det, og har opplevd at du ikke ser de samme nyansene som meg.

Gammel 13-12-08, 00:03   #20
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Vi bor "på landet" (indre Sogn) og ser barn uten belte, med voksenbelte, eller i fri dresur bak i varebiler nesten daglig. Voksne kjører også ofte uten belte her; innbringende for vegvesenet å ha beltekontroller her, synd de gjør det så sjelden (en gang i måneden, ca).

Jeg ser ikke det samme når jeg er i Bergen, så det er kanskje et bygdeproblem?

Skulle akkurat til å si det samme. Kanskje det er Bygdedyret som er på banen igjen?

Bygdedyret har fint lite med bilsikring å gjøre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:41.