Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mongo - mongostemme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-08, 17:57   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mongo - mongostemme

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Å bruke et sånn uttrykk sier mer om den som bruker det, enn om de med Down syndrom. I negativ forstand.

Det synes jeg er å dra det litt langt (dessuten synes jeg det er en rar ting å si, hva skal det liksom si om de med Downs?). Mange tenker ikke over at et slikt uttrykk kan tolkes på den måten, man skriver det mer for å understreke et poeng og har ikke Downs syndrom i tankene i det hele tatt. Jeg tror ikke jeg har brukt det selv, men jeg har heller aldri reagert negativt på det og kunne sikkert brukt det uten å tenke meg om og HELT uten å ha sykdommen i tankene overhodet. Jeg forbinder rett og slett ikke ordet mongo med noen form for sykdom (ja, jeg vet opprinnelsen til ordet).
Nå kommer jeg jo ikke til å gjøre det siden jeg vet at ordet er negativt ladet. Man lærer så lenge man lever.

Gammel 14-12-08, 17:58   #22
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, er det det det betyr?

Jeg har ikke koblet i det hele tatt og har trodd det (uvisst av hvilken grunn) betød pipestemme. Jeg har ikke brukt brukt begrepet "mongo" på så lenge jeg kan huske, så jeg koblet ikke i det hele tatt.

Ikke at jeg tror jeg har brukt det uansett da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 19:51   #23
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da er jeg også sær,jeg leste det samme i dag(husker ikke hvilken tråd)og reagerte også.

Gammel 14-12-08, 19:53   #24
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Melder meg inn i gjengen med særinger!

Gammel 14-12-08, 19:55   #25
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har jeg også lest noen ganger. (Og tenkt mitt om.) Det blir jo nesten litt morsomt at det i det veeeldig PK Foreldreportalen, er helt OK å bruke uttrykket "mongo."

Sist redigert av rine : 14-12-08 kl 23:55.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 19:56   #26
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var nesten litt skummelt... Jeg reagerte nemlig på akkurat det samme i dag, uten at jeg har lest tråden din. Kommuniserer vi via andre kanaler?

For meg er mongo et nedlatende uttrykk og et gufs fra fortiden. Jeg blir helt himmelfallen når jeg fra tid til annen opplever at et slikt ord blir brukt. Jeg har vært spesielt oppmerksom på det etter at en kjær venninne mistet sin lille jente med Downs, hun har fått mange kommentarer som ikke har vært spesielt hyggelige. Blant annet sa kirkevergen: "Men var ikke hun mongo, da?"

Gammel 14-12-08, 19:56   #27
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig med deg, jeg reagerer også når jeg hører det uttrykket.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 20:03   #28
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må si jeg tenker på linje med Iset her. Jeg synes ikke respektløshet ovenfor personer med Downs syndrom er noe morsomt, men jeg forbinder ikke dette uttrykket med Downs. Jeg vet fortiden og opprinnelsen til ordet "mongo", men når jeg hører ordet "mongostemme" assosierer jeg det med en rar stemme, ikke med Downs.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 20:10   #29
Left
Passiv

Standard

Synes ikke du er det minste sær
Mongo er pr. min definisjon et negativt ladet ord, og ikke noe man går rundt og kaller folk uansett hvordan de er.

Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 20:31   #30
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg må si jeg tenker på linje med Iset her. Jeg synes ikke respektløshet ovenfor personer med Downs syndrom er noe morsomt, men jeg forbinder ikke dette uttrykket med Downs. Jeg vet fortiden og opprinnelsen til ordet "mongo", men når jeg hører ordet "mongostemme" assosierer jeg det med en rar stemme, ikke med Downs.

Dette tenker jeg også. At man fjoller, tuller eller gjør seg til.

Gammel 14-12-08, 20:39   #31
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemme fikk vi streng beskjed om at mongo = mongloid, og at det var det ikke lov å si. Uansett.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 20:49   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra at du tok det opp. Jeg trodde ikke mine egne øyne første gang jeg så det brukt, og har til min overraskelse sett det flere ganger.

Gammel 14-12-08, 20:51   #33
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det er sagt, har jeg aldri trodd at de som har brukt det har brukt det nedlatende overfor svake grupper, bare tankeløst.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 21:05   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samme her. Er det en dialektgreie også? Bruker folk fra Stavangerområdet dette uttrykket mye, mon tro?

Gammel 14-12-08, 21:10   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig tror jeg man mener zombiestemme eller noe sånt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 21:11   #36
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner deg godt.. tok meg i dette da jeg ble gjort oppmerksom på det av en venninne som sa det samme som deg. Det er ikke noe man skal tulle med..

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 21:11   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Samme her. Er det en dialektgreie også? Bruker folk fra Stavangerområdet dette uttrykket mye, mon tro?

Ja, både mongo og ånnas går mye igjen her. Spesielt sistnevnte. Mongo brukes helst av fjortiser og er heldigvis litt mer på vei ut nå.

Gammel 14-12-08, 21:12   #38
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mongo er ikke utbredt i min Stvgrverden, i hvert fall. Mongostemme hadde jeg aldri hørt før jeg leste det her inne.

Gammel 14-12-08, 21:13   #39
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, både mongo og ånnas går mye igjen her. Spesielt sistnevnte. Mongo brukes helst av fjortiser og er heldigvis litt mer på vei ut nå.

Konkluderer med at det er en del fjortiser her inne da.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 21:15   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei, jeg synes det er litt forskjell på å bruke det skriftlig og muntlig, og man blir kanskje også påvirket av å se det skrevet andre steder. Jeg har sett ordet "mongo-stemme" bli brukt veldig mye på NM, og har aldri tenkt noe særlig over betydningen av det, annet enn at det er ment som en slags tullestemme. Muntlig blir det litt mer sånn "fjortis-opprør", "åh, du er så mongo"!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:13.