Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan pepperkakedeigen fryses? ... og vare helt til neste jul?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-08, 17:52   #1
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.338
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Kan pepperkakedeigen fryses? ... og vare helt til neste jul?

Jeg har laget Mim / Hildurs pepperkaker, og de er knallgode.
Men jeg skulle laget 1/4 av oppskriften....

Hva kan jeg gjøre med de store restemengdene jeg har igjen? Kan deigen fryses helt til neste jul? Det høres fryktelig lenge ut, men jeg drister meg til å spørre likevel.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 18:02   #2
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

Min stemor serverte oss pepperkaker i dag, som var laget av deig hun hadde frosset ned i fjor, så det går visst bare fint.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 19:35   #3
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Min stemor serverte oss pepperkaker i dag, som var laget av deig hun hadde frosset ned i fjor, så det går visst bare fint.

Det går normalt bra, det kan lukte og smake litt rart av deigen når den blir tatt opp igjen men pepperkakene blir stort sett fine og gode.

__________________
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 21:19   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

Du kan fryse.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 21:23   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.491
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

Den oppskriften burde komme med en advarsel om at den er stoooor. I dag ble det bakt to pepperkakehus (relativt store) og to store kakebokser med pepperkaker. Nok til to familier, med andre ord.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 21:52   #6
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

Hvor lenge holder den seg i kjøleskap da? Restene av min deig har stått i kjøleskapet siden vi bakte forrige lørdag. Kan jeg fortsatt bruke den, eller er det bare å kaste den nå?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 21:56   #7
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

I et helt år i fryseren altså?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 22:32   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

Det kaller jeg å være tidlig ute med juleforberedelsene! :noterer:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 23:23   #9
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Hvor lenge holder den seg i kjøleskap da? Restene av min deig har stått i kjøleskapet siden vi bakte forrige lørdag. Kan jeg fortsatt bruke den, eller er det bare å kaste den nå?

Jeg har solgt med 1 måneds holdbarhet og det er ikke noe problem, den begynte å bli dårlig når den passerte 1 1/2 måned.

__________________
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 00:03   #10
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

Opprinnelig lagt inn av Dinochef, her.

Jeg har solgt med 1 måneds holdbarhet og det er ikke noe problem, den begynte å bli dårlig når den passerte 1 1/2 måned.

Takk. Da satser jeg på at vi kan bake ut resten en dag om ikke lenge.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 06:35   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.491
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ... og vare helt til neste jul?

Stikka: Min stod i kjøleskap i en uke og ble bakt ut i går, og var helt fin og veldig god.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 07:29   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Hvor lenge holder den seg i kjøleskap da? Restene av min deig har stått i kjøleskapet siden vi bakte forrige lørdag. Kan jeg fortsatt bruke den, eller er det bare å kaste den nå?

Den kan fortsatt brukes.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 07:30   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

I et helt år i fryseren altså?

Til pyntehjerter og pepperkakehus er det helt uproblematisk.

:går inn og advarer i oppskriften:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 10:01   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Til pyntehjerter og pepperkakehus er det helt uproblematisk.

:går inn og advarer i oppskriften:

Men det vil ikke smake godt eller? Har 3 kjøpedeiger igjen etter bakelag med skolevenner og foreldrene, skulle gjerne fryst ned disse til neste års baking.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 11:26   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ..og vare helt til neste jul?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Men det vil ikke smake godt eller? Har 3 kjøpedeiger igjen etter bakelag med skolevenner og foreldrene, skulle gjerne fryst ned disse til neste års baking.

Endel av kjøpedeigene har allerede vært fryst. Da kan de kanskje ikke fryses ned igjen

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 01:11   #16
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.338
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan pepperkakedeigen fryses? ... og vare helt til neste jul?

oh, her var det jo kommet en masse svar og tilleggsspørsmål.
..og jeg som trodde jeg skulle bli nedsablet som sjuske for i det hele tatt å tenke tanken

da er usannsynlige mengder pepperkakedeig godt plassert i fryseren, og skal i det minste bli til pepperkakehus og pyntehjerter til neste år.
...hvis jeg bare kommer på at pepperkakedeigen bor der da - den står vel i fare for å havne nederst og bli avglemt... *setter på alarm på mobilen*

og det beste: jeg kan krysse av ett punkt på to do lista for neste års juleforberedelser!

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no