Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-09, 13:28   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

----


Sist redigert av Guava : 28-11-12 kl 19:49.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 13:34   #2
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

Enig. Selv om akkurat fokus per definisjon ikke kan være overalt samtidig så må vi ha flere tanker i hodet samtidig.
Det som skjer i Darfur er av større omfang enn i Gaza og enda vanskeligere å nå. I forhold til Gaza har vi mer direkte kontakt med de ansvarlige partene, i Darfur er det vanskelig å vite hva vi kan gjøre utover å støtte organisasjonene som arbeider for å etter beste evne begrense skadene. (F.eks. Røde Kors) Andre gode forslag mottas med takk.

http://darfur.unfpa.org/jon_darfur/photos.html

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 13:36   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

Vi skal vel ikke glemme Kongo heller.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 13:45   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

En historie som har rørt meg det året som gikk var fra Kongo. En mor som ikke hadde nok mat til sine egne unger tok seg likevel av en unge som hadde kommet bort fra foreldrene sine. De flyktet uten noe sted å flykte til. Ikke noe hjelpeapparat sto klart i andre enden for å hjelpe dem med mat og medisiner, ingen kunne redde dem og situasjonen er helt håpløs - likevel tar hun altså opp en unge med den største selvsagthet og sier til journalisten at hun er like glad i dette barnet som i sine egne.

Det skal ikke glemmes og forbigås når unger sulter ihjel bare fordi det er for langt fra flyplassene til at journalistene er der.

  Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 13:48   #5
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

Det er et viktig poeng du har, Hattifnatten, og noe jeg også har grublet en del på. Det er dessverre også noen ulemper ved å ha fokus på mange konflikter eller "katastrofeområder" samtidi. Blant annet kan det vel totalt sett blir mindre hjelp og oppmerksomhet fordi vi passiviseres, blant annet av overveldelse og følelse av maktesløshet? Det er vanskelig å konsentrere seg om mye av gangen. Det er en utfordring å sikre en "nyttig" prioritering og timing. Jeg som privatperson har resignert til å overlate det delvis til andre aktører, som hjelpeorganisasjonene, politikerne og media. Jeg synes ikke det er godt nok.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 14:03   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

Jeg tror det ofte kan være greit å kjøre et ensidig fokus midt under en krise. For på den måten å komme folk generelt på hjernen. Men i bunn så bør det såklart ligge et bredt fokus. Men jeg tror ikke at alle evner å fokusere bredt hele tiden, at folk blir overveldet og føler det blir for mye.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 14:16   #7
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.853
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

Jeg synes det er vanskelig å forholde meg til alle stedene som har konflikter gående til en hver tid. Derfor har jeg valgt å forplikte meg til å gi jevnlig til flere store organisasjoner som jobber i alle disse områdene. Jeg tenker det er bedre at de som står midt oppi det disponerer pengene enn at jeg skal sende noe hit og noe dit etter som medias oppmerksomhet flytter seg. Det betyr ikke at jeg ikke prøver å følge med og kanskje gir noe ekstra når det er kampanjer som går, men jeg synes det er like viktig å gi til prosjekter som går over tid.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 17:31   #8
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

Jeg startet denne tråden med samme utgangspunkt. Selv forsøker jeg å hindre at vi glemmer slike konflikter, og den i Sri Lanka, eksempelvis, midt i mediestormen rundt Midt-Østen.

Den i Midt-Østen er jo viktig, men den er slettes ikke den eneste, og kommer svært langt ned på listen når det kommer til antall drepte, fordrevede og voldtatte. Mediemessig, derimot, der er den på topp. Og det synes jeg også engasjementet her inne bærer godt preg av.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 17:44   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.232
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

De fleste store organisasjonene bruker vel dnkelthdndelser bevisst for å samle inn midler som kan brukes generelt. Gir du penger til Redd Barna nå, pga Gaza, så bruker organisasjonen dem der de finner det mest tjenlig. Sånn sett kan et ensidig fokus være et gode. I darfur driter de antagelig i om vi TENKER på dem, så lenge vi gir penger til organisasjoner som kan hjelpe.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 19:29   #10
Thinkerbell
Jag har ju hjärna.
 
Thinkerbell sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
Innlegg: 50
Thinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

Nenne, jeg slutter meg helhjerta til det du sier. Dette er også noe av grunnen til at vi lot personlige sympatier ligge da vi skulle bli SOS-faddere, og valgte å la organisasjonen velge et barn til oss uten å legge noen føringer på kjønn eller land/verdensdel.

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Den i Midt-Østen er jo viktig, men den er slettes ikke den eneste, og kommer svært langt ned på listen når det kommer til antall drepte, fordrevede og voldtatte. Mediemessig, derimot, der er den på topp. Og det synes jeg også engasjementet her inne bærer godt preg av.

Det er nok noe riktig i det du sier, men mange har også hatt et engasjement for Palestina lenge.

Thinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 08:46   #11
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

Om jeg anså at legeinnsats var veldig viktig å støtte, tror jeg at jeg ville ha valgt leger som opererer uten å se etter grensen, snarere enn dem som kun opererer på den ene siden.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 09:12   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.232
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

Fnatten: Jeg vet at det var oppe i forbindelse med tsunamien, men jeg tror organisasjonene nå har blitt flinkere til å i forbindelse med store hendelser spørre om generelle gaver. Snakk om vinkling bare.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 09:47   #13
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Fnatten: Jeg vet at det var oppe i forbindelse med tsunamien, men jeg tror organisasjonene nå har blitt flinkere til å i forbindelse med store hendelser spørre om generelle gaver. Snakk om vinkling bare.

Det tror jeg også. Dermed kan enkelthendelser fremdeles være "brekkstangl" og organisasjonene kan se på det større bildet uten å måtte være avhengig av at hver enkelt gjør det. Ikke for å fraskrive ansvaret for den enkelte til å orientere seg og bidra, men for å hjelpe. Kanskje burde man også heller finne andre måter å bygge relasjoner til giverne, dersom det er et stort behov for å følge pengene helt fram?


Sist redigert av Balanse : 07-01-09 kl 10:18. Årsak: Ikke brekkmiddel, men -stang..
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 10:16   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.232
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur

Eh, mente du egentlig "brekkstang" nå, Balanse?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 10:18   #15
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ha fokus flere steder samtidig, om Gaza og Darfur



Jeg mente nok det, men dette var da en glitrende Freudiansk glipp. Jeg har nemlig vært rimelig kvalm av nyhetene de siste ukene.
:skynder seg for å rette opp:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no