Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Har jeg misforstått helt eller?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-09, 22:45   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Har jeg misforstått helt eller?

Jeg har levd i den tro, at i alle vintersko med membran, så skal man bruke tynne ullsokker - dvs blandingssokker av type Ulvang o.l? Og ikke ullsokker utenpå der igjen?
Jeg har alltid gjort det på gutta mine, og de har aldri vært kalde på beina, men det kan jo hende var flaks...?

  Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 22:46   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.843
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg misforstått helt eller?

Jeg har aldri brukt noe annet enn tynne ullsokker på Storebror når han har hatt vintersko med membran. Han har aldri klagd over å ha frosset på føttene.
Men, mye mulig det er flaks, som du sier?

(Og først nå lærte jeg at type Ulvang & liknende ikke er ren ull, slik jeg har trodd. )

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 21-01-09 kl 22:52.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 22:50   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.222
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg misforstått helt eller?

Det optimale i membran-sko er sokker med en god del kunstfiber, ja. Og uansett er det viktig at det er rom i skoene til å røre på tærne.

Når man ikke skal ha ren ull under gore-tex, er det fordi man da ikke utnytter membranens egenskaper optimalt. Ull holder på fuktigheten, og puste-effekten blir mindre. Mange, særlig ansatte i skobutikker, ser ut til å tro at "ikke ren ull" betyr "bomull", men det er enda verre.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 15:01   #4
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har jeg misforstått helt eller?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Mange, særlig ansatte i skobutikker, ser ut til å tro at "ikke ren ull" betyr "bomull", men det er enda verre.

Og det er forferdelig at de ikke har kunnskaper om akkurat det!

Uansett: Det er ikke feil å bruke ullsokker i slike sko, bare det at man ikke får utnyttet membran-funksjonen. Jenta bruker lamote og ullvang blandingsullsokker i skoene. Hun har aldri vært kald på beina. Med rene ullsokker har hun heller ikke vært kald på beina, men dog klam for at det kanskje har vært litt for varmt

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 15:03   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg misforstått helt eller?

Jeg bruker masse ren ull og Iben er ikke kald. :deler:

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 15:07   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 28.020
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg misforstått helt eller?

Både poden og jeg bruker blandingsokker (Ulvang, Trysil, LaMote etc), men hovedsaklig fordi jeg synes det er mest behagelig og minst klumpete i skoene.
Jeg har testet med diverse ullsokker, ragger f eks, uten å bli hverken varmere eller kalder i bena, så jeg opplever det helst som en myte. Enten det, eller så har vi bare ikke så lave temperaturer her at det utgjør noen forskjell.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 15:25   #7
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.881
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har jeg misforstått helt eller?

Hos Viking sier de at de har gått bort fra det der med blandingssokker i goretexsko.
Selv har både jeg og sønnen min goretexsko av flere modeller, og vi begge blir kalde og klamme med blandingssokker. Så her i huset fungerer det best med en tynn bomullssokk og hjemmestrikka ullsokker i ren tykk ull utenpå. Da holder vi oss gode og varme.
Det er nok slik at alle må finne ut hva som passer en best.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 17:10   #8
oh hvite lakenrumpe
Fullverdig medlem
 
oh hvite lakenrumpe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 51
oh hvite lakenrumpe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Har jeg misforstått helt eller?

wow!
Her lærer jeg noe nytt hver dag!
(men så har jeg ikke vært oppe i problemstillingen enda, siden jentungen strengt tatt ikke bruker sko)

__________________
Noen som har en gode ide til signatur??
oh hvite lakenrumpe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no