|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?Hijab-bruken eksploderte etter 2001. Jeg tror ikke det er fordi det ble mye strengere krav til ærbarhet, helt plutselig. Jeg tror det var mye mer et uttrykk for tilhørighet og ståsted enn noe annet.
|
|
|
#242 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?
Da vil hun antagelig ikke søke en slik jobb i utgangspunktet, tenker jeg.
|
|
|
#243 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Ja, jeg husker også jeg tenkte "ulykke". Men jeg får vel også anta at det ble etterforsket. |
|
|
|
|
|
#244 |
|
Erfaren
Det har du sikkert rett i, Polyanna. Mulig kan det sammenlignes med nordmenn som tar på seg bunaden på 17.mai i utlandet. |
|
|
|
|
|
#245 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#246 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men er det ikke nettopp derfor bruk av hijab kan være problematisk i politiet? De som bærer det har et sterkt ønske om å vise tilhørighet, politisk/religiøst ståsted? Og er det ikke akkurat det man bør unngå om man er politi? Er det ikke da man bør vise nøytralitet? Dersom en politikvinne bruker hijab pga ærbarhet er det kanskje greit, men dersom hun bruker det for å vise tilhørighet er det ikke greit? |
|
|
|
|
|
#247 |
|
Mother of Dragons
|
Det er vel "myke" påvirkningsfaktorer som det meste annet. Som Glitter sier, det er akkurat de samme mekanismene som gjør at flere kvinner enn menn endrer etternavn, og jeg tror det er få som mener at kvinner som endrer etternavnet til mannen sitt dermed er uegnet for å være i politiet.
|
|
|
#248 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror absolutt det er noen som bruker det på bakgrunn av dette ja.
|
|
|
#249 |
|
Erfaren
Sv: Politi med hijab?Jeg synes du har mange gode poeng, Esme. Jeg ser absolutt verdien av å rekruttere flere innvandrere til politiet, og spesielt innvandrerkvinner. Dog ønsker jeg ikke rekruttering for enhver pris. Det må være personer som er egnet til jobben. Og hijab føler jeg altså flagger for mye personlighet. |
|
|
|
|
|
#250 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Ser at Bergens Tidende på lederplass sier Nei til hijab i politiet.
|
|
|
#251 |
|
Deltidsmamma
|
Ang. å ta mannens etternavn, så ER det jo faktisk et press om å gjøre det. Det er det vanlige å gjøre, og vi har hatt diskusjoner på det her. Selv mange feminister synes at det er rett å gjøre. |
|
|
|
|
|
#252 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Etter å ha sett bildet de hadde valgt til å illustrerer lederen, gikk jeg ut fra at det ville være bortkastet tid å lese den. Det viste seg å stemme. |
|
|
|
|
|
#253 |
|
Erfaren
Sv: Politi med hijab?I mitt miljø opplever jeg at folk gjør akkurat som de vil mht. etternavnet. Noen beholder sitt eget, mens andre tar mannens etternavn. Jeg har gjort sistnevnte ut i fra et ønske om at familien skal ha ett navn. Mannens navn var penest og minst brukt i Norge, derfor ble det det. |
|
|
|
|
|
#254 |
|
Erfaren
Sv: Politi med hijab?Forresten, jeg har et par venninner hvor mannen har byttet etternavn også. |
|
|
|
|
|
#256 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: Politi med hijab?Det kan sies mye om hva som får kvinner til å bære hijab (eller la være), hva som er undretrykking/diskriminering og ikke, men så lenge diskusjonen er hvorvidt de skal tillates i politiet, så er jeg prinsipielt i mot. Lykkens sitat fra Gunnar Skirbekkoppsummerer mye for meg.
|
|
|
|
#257 |
|
Glamorøs
|
Sv: Politi med hijab?Jeg syns det er stor forskjell på politiske særmerker, fordi de har større definisjonsmakt. Man kan si mer om et menneske utifra politisk ståsted enn forhold til religion.
|
|
|
#258 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Politi med hijab?Det som ikke er så positivt med det i England er kravet om egen Sharia domstol på siden av det engelske rettsystemet.
|
|
|
#259 |
|
Glamorøs
|
Nå kan jeg altfor lite om hva en egen Shariadomstol egentlig er, men det er jo ikke slik at hvis vi tillater hijab i politiet, så er neste stopp Iran. Det blir for dumt.
Sist redigert av Tallulah : 06-02-09 kl 12:52. |
|
|
|
|
|
#260 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Nei, det er et krav jeg håper ikke får gjennomslag.
|
|
![]() |
|
|