Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-09, 11:49   #241
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Hijab-bruken eksploderte etter 2001. Jeg tror ikke det er fordi det ble mye strengere krav til ærbarhet, helt plutselig. Jeg tror det var mye mer et uttrykk for tilhørighet og ståsted enn noe annet.

Gammel 06-02-09, 11:49   #242
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Og forresten, hvis kvinnen bærer hijab etter press fra sitt miljø, så er jeg enig i at hun ikke egner seg i politiet. Da har hun ikke den selvstendighet, myndighet og autoritet som trengs i jobben.

Da vil hun antagelig ikke søke en slik jobb i utgangspunktet, tenker jeg.

Gammel 06-02-09, 11:51   #243
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Ja, jeg husker også jeg tenkte "ulykke". Men jeg får vel også anta at det ble etterforsket.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:52   #244
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hijab-bruken eksploderte etter 2001. Jeg tror ikke det er fordi det ble mye strengere krav til ærbarhet, helt plutselig. Jeg tror det var mye mer et uttrykk for tilhørighet og ståsted enn noe annet.

Det har du sikkert rett i, Polyanna. Mulig kan det sammenlignes med nordmenn som tar på seg bunaden på 17.mai i utlandet.

Gammel 06-02-09, 11:54   #245
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er et overgrep mot kvinner å nekte dem å bruke hijab, eller å tvinge dem, ikke at hijaben er undertrykkende i seg selv.

Jeg er enig i at det skal veldig gode grunner til å forby eller påtvinge hijab i allminnelighet. Men verdimessig synes jeg hijab'en er meeeget betenkelig. På linje med at kvinner er sex-objekter som må skjules, for at mannen ikke skal bli fristet.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:55   #246
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men er det ikke nettopp derfor bruk av hijab kan være problematisk i politiet? De som bærer det har et sterkt ønske om å vise tilhørighet, politisk/religiøst ståsted? Og er det ikke akkurat det man bør unngå om man er politi? Er det ikke da man bør vise nøytralitet? Dersom en politikvinne bruker hijab pga ærbarhet er det kanskje greit, men dersom hun bruker det for å vise tilhørighet er det ikke greit?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:56   #247
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og forresten, hvis kvinnen bærer hijab etter press fra sitt miljø, så er jeg enig i at hun ikke egner seg i politiet. Da har hun ikke den selvstendighet, myndighet og autoritet som trengs i jobben.

Det er vel "myke" påvirkningsfaktorer som det meste annet. Som Glitter sier, det er akkurat de samme mekanismene som gjør at flere kvinner enn menn endrer etternavn, og jeg tror det er få som mener at kvinner som endrer etternavnet til mannen sitt dermed er uegnet for å være i politiet.

Men sånn i utgangspunktet så synes jeg det er ganske uinteressant hva som er retten til en politiperson eller en lege eller noe slikt er, det er om det er et problem for brukerne/pasientene som er det viktige. Og om man skal nekte hijab så bør man ha en formening om det at personer ikke får uttrykke religion gjennom uniform er en Bra Ting eller en Dårlig Ting for samfunnet.
Det er ikke så lett å vite, og antagelig så er det noen situasjoner hvor det er bra, andre hvor det absolutt ikke er det.

Men det beste argumentet er vel om det øker rekruttering fra minoriteter, det gjør det vel sannsynligvis. Og det er så viktig, at andre argumenter blir mindre gyldige for min del.

Gammel 06-02-09, 11:59   #248
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men tror du at f.eks kvinner velger å bruke hijab etter press fra familie eller f.eks religiøse ledere?

Jeg tror absolutt det er noen som bruker det på bakgrunn av dette ja.
Men jeg tror også noen tar mannens etternavn fordi de mener at han er deres overhode.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:00   #249
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Jeg synes du har mange gode poeng, Esme. Jeg ser absolutt verdien av å rekruttere flere innvandrere til politiet, og spesielt innvandrerkvinner. Dog ønsker jeg ikke rekruttering for enhver pris. Det må være personer som er egnet til jobben. Og hijab føler jeg altså flagger for mye personlighet.

Gammel 06-02-09, 12:05   #250
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Ser at Bergens Tidende på lederplass sier Nei til hijab i politiet.

http://www.bt.no/meninger/leder/article787639.ece

Gammel 06-02-09, 12:15   #251
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror absolutt det er noen som bruker det på bakgrunn av dette ja.
Men jeg tror også noen tar mannens etternavn fordi de mener at han er deres overhode.

Ang. å ta mannens etternavn, så ER det jo faktisk et press om å gjøre det. Det er det vanlige å gjøre, og vi har hatt diskusjoner på det her. Selv mange feminister synes at det er rett å gjøre.
Det gjør det ikke noe enklere for meg, som vil beholde mitt eget etternavn, å få gjennomslag for det i mitt miljø.
PÅ linje med de som helst ikke ville båret hijab, men det er (dessverre) det som er vanlig, og selv feminister synes at ærbare kvinner skal/bør dekke seg til blandt menn som ikke er i familie.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:19   #252
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Ser at Bergens Tidende på lederplass sier Nei til hijab i politiet.

Etter å ha sett bildet de hadde valgt til å illustrerer lederen, gikk jeg ut fra at det ville være bortkastet tid å lese den. Det viste seg å stemme.

Men det er klart at hun her, som faktisk er politi, og ville være en relevant illustrasjon, ikke ser fanatisk nok ut til å støtte poenget til BT:

Ben "fancy that" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:19   #253
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

I mitt miljø opplever jeg at folk gjør akkurat som de vil mht. etternavnet. Noen beholder sitt eget, mens andre tar mannens etternavn. Jeg har gjort sistnevnte ut i fra et ønske om at familien skal ha ett navn. Mannens navn var penest og minst brukt i Norge, derfor ble det det.

Gammel 06-02-09, 12:20   #254
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Forresten, jeg har et par venninner hvor mannen har byttet etternavn også.

Gammel 06-02-09, 12:26   #255
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Look to England!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:35   #256
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Det kan sies mye om hva som får kvinner til å bære hijab (eller la være), hva som er undretrykking/diskriminering og ikke, men så lenge diskusjonen er hvorvidt de skal tillates i politiet, så er jeg prinsipielt i mot. Lykkens sitat fra Gunnar Skirbekkoppsummerer mye for meg.

Men likevel er jeg etter en del for og i mot er jeg i praksis for å tillate bruk av diskrete uniforms-hijaber av rent pragmatiske grunner: Jeg tror de negative sidene oppveies av økt rekruttering, og at nettopp innvandrerkvinner må være spesielt viktige å rekruttere til politiet. Både for å få politibetjenter med flere synsvinkler, språk og kunnskaper (som styrker politiet), gi innvandrerjenter rollemodeller i "sterke" yrker, og at menn fra steder hvor kvinner normalt ikke er i utendørs autoritetsposisjoner ser at dette er normalt her -og ikke bare for norske kvinner. Så i sum tror jeg det er riktig å svelge den prinsipielle kamelen i dette tilfellet. Men det bør ikke gå automatikk i å godkjenne flere etniske/religiøse/politiske særmerker inn i politiet.

Debatten om lærere osv blir for meg noe helt annet enn uniformert politi, så den synes jeg bør tas i en annen tråd (og det kan den gjerne gjøres for den er også interessant og viktig, bare som sagt en ganske annen).

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:38   #257
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er stor forskjell på politiske særmerker, fordi de har større definisjonsmakt. Man kan si mer om et menneske utifra politisk ståsted enn forhold til religion.

Jeg syns også det er verdt å merke seg at i Norge ligger vi langt etter andre vestlige land når det kommer til integrering og mangfold. Som Ben Murphy og aC påpeker, dette diskuterte de for lenge siden i England, og de har positive erfaringer med sine valg. Det syns jeg absolutt er verdt å ta med seg.

Gammel 06-02-09, 12:43   #258
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det som ikke er så positivt med det i England er kravet om egen Sharia domstol på siden av det engelske rettsystemet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:47   #259
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det som ikke er så positivt med det i England er kravet om egen Sharia domstol på siden av det engelske rettsystemet.

Nå kan jeg altfor lite om hva en egen Shariadomstol egentlig er, men det er jo ikke slik at hvis vi tillater hijab i politiet, så er neste stopp Iran. Det blir for dumt.

Mitt poeng er at siden Norge er så ferske på mangfoldspørsmål så lønner det seg å se til andre land som har kommet lengre, og lære av deres erfaringer, gode som dårlige.

Litt på siden eksempel: I fjor var det mangfoldsår i kulturlivet i Norge. Fullstendig idiotisk - det ble bestemt før man hadde fått verdifull oppsummering fra Sveriges Mångkulturår, og etter at alle kunstinstitusjonene hadde lagt sitt program. Man fikk en voldsom debatt, hvor deler av den kunne vært ungått og heller tatt videre til neste plan hvis man hadde sett litt utenfor Norges grenser.

Sist redigert av Tallulah : 06-02-09 kl 12:52.
Gammel 06-02-09, 12:47   #260
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nei, det er et krav jeg håper ikke får gjennomslag.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.