Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Størrelser på tøy til barn

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-09, 09:12   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Størrelser på tøy til barn

Jeg tror ikke mine gutter er spes. store av seg, men vi ligger stort sett alltid en størrelse over det de skulle brukt om man går etter alder.
Storebror som blir 6 til høsten, har brukt 116 nå i snart ett år, og enkelte ting har vi i str 122 også.
De må da være veldig små disse som har vært mal for beregning av størrelser?

  Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 09:29   #2
SuperHelten
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4
SuperHelten har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Det avhenger kanskje også av hvilket merke man kjøper? Vi har 4 barn som bruker hhv større og mindre størrelser enn det som blir angitt i alder.

SuperHelten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 09:32   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Joda, enkelte merker er større eller mindre enn gjennomsnittet, men tenker nå på tøy fra de store kjedene - hverdagstøy.

  Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 09:38   #4
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Joda, enkelte merker er større eller mindre enn gjennomsnittet, men tenker nå på tøy fra de store kjedene - hverdagstøy.

Min er akkurat fylt tre år og jeg kan aldri kjøpe 3 år i klær.
H&M- alltid 104.
Lindex- gensere i 104, buksene må vi ha i 110.
Kappahl- samme som Lindex.
Så ja, jeg synes også at klærne er små i størrelsen i kjedebutikkene. Det er jo helt vilt at en unge på tre år må ha 110 i bukser.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 09:42   #5
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.786
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Jeg synes at gapet mellom alder og klesstørrelse har blitt større etterhvert som ungene blir eldre. Dongeribukser for jenter på HM er lagd for spiker, tror jeg - ikke for barn som må ha longs/strømpebukse under. Eldstejenta på snart 10 år må stort sett ha 146 i gensere og 152 i bukser

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 09:47   #6
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.296
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Jeg synes HM er store i størrelsen, jeg, da. Maia bruker 92 i bukser derfra, men fx fra Exit og KappAhl må hun ha 98. Hun blir tre om to måneder.

Men størrelsene går vel mer på høyde enn alder? De har vel bare satt alder på størrelsene etter gjennomsnittshøyden for den aktuelle aldersgruppen. Flere som vet alderen på barna de kjøper til enn høyden. Så da er det kanskje ikke så vilt at en treåring bruker 110 i bukser likevel - om han/hun er høy og/eller har lange bein.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 09:48   #7
Fisken
Aktiv
 
Fisken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 111
Fisken har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Jeg har observert det samme. Min 5,5 åring bruker str. 122/128 og 3,5 åringen 110/116. Jeg har lange barn, men likevel.

Moren min skulle kjøpe HH parkdress til minstemann før jul og ringte meg for å fortelle at damen i butikken mente at str. 116 ville bli aaaalt for stor til 3 åringen min. Det var jo str. 6 år, må vite. Den er ikke aaaalt for stor.

__________________
Storesøster 03, mellombror 05, lillesøster 09
Fisken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 09:52   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Knerten er 2 år, måler 92,5 cm og bruker 92 i bukser og gensere. I bodyer bruker han nå kun ull og da er det 100. Jeg synes ikke klærne fra HM eller Lindex er spesielt små, men det kan jo hende det blir annerledes jo eldre han blir.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 09:55   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.024
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Man må jo se på barnets høyde, ikke alder. Frøkna mi er 7 år - det tilsvarer str 122, som jeg regner med er gjennomsnittshøyde for 7-åringer. Men Frøkna mi er ikke gjennomsnittlig høy, hun er 137,5 cm lang, så da sier det seg jo selv at hun ikke kan bruke str 7 år. Derimot passer bukser i str 10 år, altså 140, stort sett perfekt (selv om noen av dem er så smale at det ikke er plass til longs under, som Selma nevner ).

Frøkna mi har alltid vært lang for alderen og har aldri brukt størrelsene på "riktig tidspunkt".

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 10:01   #10
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Jeg synes heller ikke at H&M har små størrelser, og enig i at man må se på høyde/vekt fremfor kun alder. Storesøster her i huset ligger vel ca. på gjennomsnittet med tanke på høyden, men hun er er veldig sped og tynn. Dermed er det nok av bukser som passer i lengden, men som blir for vide rundt hofte og mage. Smale modeller passer fint til henne. Hun bruker ca. 110 i bukse forutsatt smal modell eller god snøring, og samme str. 110/116 i genser. T-skjorter kan hun derimot bruke lenge og i mindre størrelser. Ang. utedresser bruker hun normalt mindre str. enn sine jevnaldrende. Tror det igjen har med at hun er sped. Spesielt de minste Reimastørrelsene fant jeg horribel bred i modellen.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 10:06   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Min er akkurat fylt tre år og jeg kan aldri kjøpe 3 år i klær.
H&M- alltid 104.
Lindex- gensere i 104, buksene må vi ha i 110.
Kappahl- samme som Lindex.
Så ja, jeg synes også at klærne er små i størrelsen i kjedebutikkene. Det er jo helt vilt at en unge på tre år må ha 110 i bukser.

Som om jeg hadde skrevet det selv. Her har det vært omtrent identisk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 10:11   #12
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.307
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Jeg har helt motsatt erfaring med min gutt som blir 6 år til høsten. Han bruker fortsatt 104. Må vel bytte til 110 snart ser jeg. Hvis jeg skulle fulgt alder på klær ville han druknet. Jeg føler at han er helt på gjennomsnittet når det gjelder høyde for sin alder. Han er veldig slank.

Yngstemann ser ut til å ha en annen bygning og følger årsklassen sin eller ligger tilogmed litt over. Til tross for at han er 3 år yngre bruker han allerede 98 i klær som 2.5 åring. Eldste mann brukte de samme klærne til i sist sommer.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 10:16   #13
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

HM sine barnestørelser har jeg alltid opplevd som veldig store. Mazungen vokser ut av bukser i lengden og ikke i bredden. Tror det er en bukse noensinne som var trang når den ble for kort. Hun er slank men ikke tynn.

Man må finne klær som passer til seg eller sitt barn og drite i hva som står i dem.

Jeg har f.eks funnet ut at Zara har smale buksemodeller som er lange i barna, og da er jo problemet løst.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 10:48   #14
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Synes noen merker har blitt mindre i str enn de var tidligere. Har noen klær etter storesøster og str 116 i HM var mye større enn HM 116 i dag. Storesøster brukte stort sett samme str i klær som alderen hennes tilsvarer. (5 år siden). Lillesøster fyller 5 år om 2 mnd, og det er ikke mange plaggene hun har igjen i str 110. Hun bruker stort sett str 116 nå.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 11:11   #15
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Synes også klesstørrelsene er små.
Værst er det for eldste som er 11 år og hun har ikke nubbsjans til å komme inn i buksene på HM f.eks. De er lagd for "spikere".
Hun må ha str. 152-164 i de fleste klær. Hun passser også fint inn i str. s i voksen klær.

Minsten bruker 140 og er 8 år. Er ikke sikker på hvilklen alder 140 tilsvarer jeg. Men han er slank og og problemet for han er at ting ofte blir for vide og ser dermed for stort ut.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 13:48   #16
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Vi kjøper også stort sett større enn det alderen tilsier, og det blir verre jo eldre de blir. Men iforhold til lengde str.er det ikke så ille.
10-åringen, som skulle brukt 140/10 år, bruker 12-13 år i bukser og 13-16 år i overdeler, men så er hun ca 153 cm lang også.
Syv-åringen, som skulle brukt 122/7 år, bruker 9-10 år, men han er ca 132 cm lang.
Tre-åringen er ca 95, og hun bruker 3-5 år i klær.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 14:03   #17
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Man må gå etter høyde, ikke alder. Mine unger ligger over normalen på høyde (etter percentilskjemaet) og må da selvsagt bruke større str enn det alderen tilsier.

Det som irriterer meg er at de fleste klær blir lagd for unger med kjøtt på kroppen. Alle klær som passer i lengden er altfor vide i livet og i låra.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 15:56   #18
sannereg
Aktiv
 
sannereg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 292
sannereg er litt kul
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

HM sine barnestørelser har jeg alltid opplevd som veldig store. Mazungen vokser ut av bukser i lengden og ikke i bredden. Tror det er en bukse noensinne som var trang når den ble for kort. Hun er slank men ikke tynn.

Man må finne klær som passer til seg eller sitt barn og drite i hva som står i dem.

Jeg har f.eks funnet ut at Zara har smale buksemodeller som er lange i barna, og da er jo problemet løst.

jeg har samme erfaring som deg, men har du prøvd HM sin slim model de passer ihvertfall til min slanke jente

sannereg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 16:15   #19
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.


Det som irriterer meg er at de fleste klær blir lagd for unger med kjøtt på kroppen. Alle klær som passer i lengden er altfor vide i livet og i låra.

Så forskjellig kan man oppfatte det. Jeg synes det er motsatt. De fleste klærne er laget for tynne barn. Vi går alltid opp i størrelse pga dette. Alle bukser må brettes.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 16:36   #20
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Størrelser på tøy til barn

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Det som irriterer meg er at de fleste klær blir lagd for unger med kjøtt på kroppen. Alle klær som passer i lengden er altfor vide i livet og i låra.


Det her kan jeg tildels være enig i når det gjelder gutteklær.
Minsten er tynn og alt blir slengete.
Jentungen derimot har skikkelig timeglassfigur og alle bukser som ikke er ekstra vide kan hun bare drømme om å få lenger opp en knærne.
Samme med gensere. De aller fleste er smale i fasongen.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no