|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvem er Søsken Hjelpeløs i din familie? | |||
Ingen som peker seg ut som det, i grunnen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
87 | 42,86% |
Jeg er enebarn og er Hjelpeløs |
0 | 0% |
Eldste er mest hjelpeløs |
22 | 10,84% |
Yngste er mest hjelpeløs |
62 | 30,54% |
Et sted i midten er mest hjelpeløs |
32 | 15,76% |
Deltakere: 203. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)
Det er et godt poeng. Det ser jeg i hvert fall i mannens familie, der storesøsken (og jeg!) aktivt er med på putesying.
Nuvel, de hadde nå et og annet datapunkt, da.
![]() |
#122 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Ingen som skiller seg ut.Har to yngre søsken.
![]() |
#123 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg er minstemann,og den eneste som klarer meg selv. Eldste er et umulig tilfelle, midterste prøver vel.Men er millionær i 2 timer etter lønning.
![]() |
#125 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg må prøve å være bevisst med mine egne barn. Eldste her er veldig selvstendig, moden for alderen, og det er lett å glemme at hun bare er seks år. Men samtidig blir jeg stadig forbauset over servicenivået mange sv klassekameratene får, spesielt guttene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Vi er veldig mange søsken, og det er nummer to og -hvis foreldrene mine lykkes med hjelpesløsgjøringen- nummer seks som er hjelpeløs. Ikke vi andre.
![]() |
#127 |
Epikur
|
Ja, ikke sant? De sier det på skolen også. Det er gutter som ikke er vant til å klare ting selv. Jeg hadde en toåring som sto i bue og skulle gjøre ALT selv, så hos oss er det ganske lavt servicenivå.
![]() |
#128 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Mim, er du enig at det du forteller går på personlighet og ikke plassering i søskenflokken? Tror du din søster ville vært mer selvhjulpen om hun var eldst?
![]() |
#129 |
Epikur
|
Jepp. Jeg ser absolutt det. Spørsmålet er vel mer om foreldre bør "styrke" et hjelpeløst personlighetstrekk eller forsøke å få personen til å overvinne det og bli mer selvstendig.
Det kommer nok litt an på hvor tett de er og hvilket forhold man har til det å være foreldetr og ha barn. Jeg har mye annet å drive med og har ikke en identitet som er utelukkende knyttet til det å være mor. Min mor har det og vil derfor forlenge sine barns behov for hjelp lengst mulig, slik at hun føler seg behøvd. At ungene trenger henne er viktig for henne.
![]() |
#130 |
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Selvstendighet og avhengighet er ikke utelukkende en positiv og negativ egenskap i mitt hode. Jeg vil på mange måter si at jeg føler meg avhengig av mamma. Hun er på mange måter enda mamma med stor "M" for meg. Var med på begge fødslene mine, hadde stor forståelse og omsorg for meg da ting var tungt i svangerskapet og rett etter fødselen. Det var så godt å føle den formen for omsorg som bare hun kan gi. Jeg vet at jeg alltid kan gå til henne om det skulle være noe.
![]() |
#131 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() |
#133 |
flisespikker
|
Det var en veldig god formulering.
![]() |
#134 |
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)En ting er jo å være behøvd hele tiden fordi ungen ikke trenger å lære, eller ikke duger som voksen, for eksempel ved at mor vasker klær og lager mat. Altså at foreldrene gjør oppgaven igjen og igjen uten at ungen lærer det. Noe annet er når behovene endres naturlig ettersom ungen vokser til og at foreldrene kan øse av sine erfaringer etter hvor i livet ungen er. En er jo aldri ferdig utlært på alt og foreldre har sannsynligvis en del livserfaring.
![]() |
#135 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg enig i, men jeg synes det er en god ting at relasjonen blir mer og mer gjensidig ettersom barnet vokser opp. Det vil si at jeg vil at jeg skal være en ressurs for moren min og ikke bare omvendt.
![]() |
#136 |
|
Det er jeg helt enig i at er en forutsetning. En vil jo oppdra veloppdragne og empatiske barn.
![]() |
#137 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg tror jeg heller ville hatt den pensjonerte professornaboen min med på en fødsel enn min mor. Postbudet, hun som serverer på Holbergstuen, slakteren i hjembygda, hvem som helst, bare ikke min mor.
![]() |
#138 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du skal ikke undervurdere gleden av å kunne brøle og brøle mot sin mor under utdrivningsfasen. Nesten terapeutisk.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Latsabb
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Det må nok bli meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
priiiima donna
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)I min familie er det lillesøsta mi som trenger mest hjelp.... og som ble senest "voksen"...
![]() |
|
|