Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvem er Søsken Hjelpeløs i din familie?
Ingen som peker seg ut som det, i grunnen 87 42,86%
Jeg er enebarn og er Hjelpeløs 0 0%
Eldste er mest hjelpeløs 22 10,84%
Yngste er mest hjelpeløs 62 30,54%
Et sted i midten er mest hjelpeløs 32 15,76%
Deltakere: 203. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-09, 07:47   #121
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Det er vel ikke bare foreldrene som bidrar til at de yngste forblir "minstemann". Mange eldre søsken er med på å forsterke at de yngre føler seg som minstemann lenge etter at de er voksne. Jeg får tidvis totalt fnatt av undervurderingen og belæringen fra eldstemann.

Det er et godt poeng. Det ser jeg i hvert fall i mannens familie, der storesøsken (og jeg!) aktivt er med på putesying.

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Min storesøster er veldig ansvarsfull, men jeg er ikke helt gærn jeg heller. Men det som er morsomt er at foreldrene våre fikk det for seg for noen år siden at søsters var mer uansvarlig med pengene sine enn det jeg var, og det kunne jo ikke vært mer usant.

Nuvel, de hadde nå et og annet datapunkt, da. :vill og gal i studietiden: Og det er gjerne sånn at det befester seg et syn en gang i barndom/ungdom og så er det veldig vanskelig å snu det inntrykket.

Gammel 13-03-09, 08:15   #122
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ingen som skiller seg ut.Har to yngre søsken.

Gammel 13-03-09, 08:23   #123
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er minstemann,og den eneste som klarer meg selv. Eldste er et umulig tilfelle, midterste prøver vel.Men er millionær i 2 timer etter lønning.

Gammel 13-03-09, 08:24   #124
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og det er gjerne sånn at det befester seg et syn en gang i barndom/ungdom og så er det veldig vanskelig å snu det inntrykket.

Amen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 08:44   #125
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må prøve å være bevisst med mine egne barn. Eldste her er veldig selvstendig, moden for alderen, og det er lett å glemme at hun bare er seks år. Men samtidig blir jeg stadig forbauset over servicenivået mange sv klassekameratene får, spesielt guttene.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 08:48   #126
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er veldig mange søsken, og det er nummer to og -hvis foreldrene mine lykkes med hjelpesløsgjøringen- nummer seks som er hjelpeløs. Ikke vi andre.

Femmern og jeg er i overkant krampeselvstendige, som klarer oss selv til de grader at vi heller spiser havregryn til samtlige måltider i to uker enn å be om penger. Da jeg ble blakk på vgs (fikk tolvtusen (!) som jeg skulle leve av pr. semester, mens foreldrene mine betalte husleie), tok jeg jobb på gartneri og jobbet hver morgen før skolen. Etter vgs har jeg aldri fått så mye som en krone av foreldrene mine. Ikke de tre eldste brødrene mine heller. Da jobber vi heller ekstra eller låner av noen om det kniper.

Min hjelpeløse søster kommer mellom meg og eldstebror, og han og jeg er veldig kjappe og lette, vi blir sinte, ikke lei oss, er temmelig rasjonelle og ikke særlig sarte og følsomme. Det har nok gjort sitt. Hun er "vond å be", og dermed så er vi andre blitt bedt om å hjelpe til i større grad. Og dermed blitt flinkere, og det er blitt sedvane å be oss. Og vi byr oss til mer, ser mer hva som trengs, mens hun ser seg og sitt og synes ofte fryktelig synd på seg selv.

Gammel 13-03-09, 08:50   #127
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Men samtidig blir jeg stadig forbauset over servicenivået mange sv klassekameratene får, spesielt guttene.

Ja, ikke sant? De sier det på skolen også. Det er gutter som ikke er vant til å klare ting selv. Jeg hadde en toåring som sto i bue og skulle gjøre ALT selv, så hos oss er det ganske lavt servicenivå.

Gammel 13-03-09, 09:19   #128
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mim, er du enig at det du forteller går på personlighet og ikke plassering i søskenflokken? Tror du din søster ville vært mer selvhjulpen om hun var eldst?

Jeg tror jeg er motsatt av de som synes minstemann blir senere "moden" og selvstendig enn eldste. Nå tenker jeg på ungene mine. Jeg ser at jeg har en tendens til å dra dem med oppover fordi jeg tror de mestrer tidligere og tidligere. Kanskje ingen god ting det heller. Jeg tror f.eks. ikke at min minste kommer til å få påsmurt frokost når hun er syv. Det gjør min eldste nå, rett og slett fordi det er mest praktisk å smøre til alle når vi først er i gang.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 12:14   #129
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Mim, er du enig at det du forteller går på personlighet og ikke plassering i søskenflokken? Tror du din søster ville vært mer selvhjulpen om hun var eldst?

Jepp. Jeg ser absolutt det. Spørsmålet er vel mer om foreldre bør "styrke" et hjelpeløst personlighetstrekk eller forsøke å få personen til å overvinne det og bli mer selvstendig.

Jeg tror jeg er motsatt av de som synes minstemann blir senere "moden" og selvstendig enn eldste.

Det kommer nok litt an på hvor tett de er og hvilket forhold man har til det å være foreldetr og ha barn. Jeg har mye annet å drive med og har ikke en identitet som er utelukkende knyttet til det å være mor. Min mor har det og vil derfor forlenge sine barns behov for hjelp lengst mulig, slik at hun føler seg behøvd. At ungene trenger henne er viktig for henne.

Gammel 13-03-09, 12:37   #130
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Selvstendighet og avhengighet er ikke utelukkende en positiv og negativ egenskap i mitt hode. Jeg vil på mange måter si at jeg føler meg avhengig av mamma. Hun er på mange måter enda mamma med stor "M" for meg. Var med på begge fødslene mine, hadde stor forståelse og omsorg for meg da ting var tungt i svangerskapet og rett etter fødselen. Det var så godt å føle den formen for omsorg som bare hun kan gi. Jeg vet at jeg alltid kan gå til henne om det skulle være noe.

Å være altfor selvstendig kan være en svakhet i like stor grad som å være for avhengig. Jeg håper mine unger tør å be om hjelp økonomisk, praktisk og følelsesmessig når de blir voksne. Det blir ikke negativt før barnet tapper foreldrene, krever, forventer, er utakknemlig og ikke er villig til å stille opp i retur.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 12:44   #131
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det kommer nok litt an på hvor tett de er og hvilket forhold man har til det å være foreldetr og ha barn. Jeg har mye annet å drive med og har ikke en identitet som er utelukkende knyttet til det å være mor. Min mor har det og vil derfor forlenge sine barns behov for hjelp lengst mulig, slik at hun føler seg behøvd. At ungene trenger henne er viktig for henne.

Hæ? Kaller du meg en dårlig mor?

Jeg tror du er inne på noe der. Jeg liker bedre følelsen jeg får når jeg ser at de mestrer ting på egen hånd enn jeg liker følelsen av å være behøvd.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 12:45   #132
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker bedre følelsen jeg får når jeg ser at de mestrer ting på egen hånd enn jeg liker følelsen av å være behøvd.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 12:46   #133
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker bedre følelsen jeg får når jeg ser at de mestrer ting på egen hånd enn jeg liker følelsen av å være behøvd.

Det var en veldig god formulering. Og sånn føler jeg det også.

Gammel 13-03-09, 12:51   #134
AprilRyan

AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

En ting er jo å være behøvd hele tiden fordi ungen ikke trenger å lære, eller ikke duger som voksen, for eksempel ved at mor vasker klær og lager mat. Altså at foreldrene gjør oppgaven igjen og igjen uten at ungen lærer det. Noe annet er når behovene endres naturlig ettersom ungen vokser til og at foreldrene kan øse av sine erfaringer etter hvor i livet ungen er. En er jo aldri ferdig utlært på alt og foreldre har sannsynligvis en del livserfaring.

Jeg vil gjerne bli sett på som en ressurs for barna mine, helst så lenge jeg lever.

Gammel 13-03-09, 13:01   #135
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg vil gjerne bli sett på som en ressurs for barna mine, helst så lenge jeg lever.

Det er jeg enig i, men jeg synes det er en god ting at relasjonen blir mer og mer gjensidig ettersom barnet vokser opp. Det vil si at jeg vil at jeg skal være en ressurs for moren min og ikke bare omvendt.

Svigermoren min (og for så vidt samboeren) er litt for ugjensidig for min smak. Når de er på besøk, får vi knapt ta oppvasken selv. Jeg får en rar følelse i munnen av å sitte ung, frisk og arbeidsfør i sofaen og bli vartet opp av svigermor. Samboer lener seg tilbake og koser seg, og jeg kjenner det irriterer meg litt. Håper virkelig ikke mine barn forventer noe slikt av meg når den tid kommer.

Gammel 13-03-09, 13:07   #136
AprilRyan

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Det er jeg enig i, men jeg synes det er en god ting at relasjonen blir mer og mer gjensidig ettersom barnet vokser opp. Det vil si at jeg vil at jeg skal være en ressurs for moren min og ikke bare omvendt.

Det er jeg helt enig i at er en forutsetning. En vil jo oppdra veloppdragne og empatiske barn.

Gammel 13-03-09, 15:36   #137
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg tror jeg heller ville hatt den pensjonerte professornaboen min med på en fødsel enn min mor. Postbudet, hun som serverer på Holbergstuen, slakteren i hjembygda, hvem som helst, bare ikke min mor.

Gammel 13-03-09, 15:54   #138
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror jeg heller ville hatt den pensjonerte professornaboen min med på en fødsel enn min mor. Postbudet, hun som serverer på Holbergstuen, slakteren i hjembygda, hvem som helst, bare ikke min mor.

Du skal ikke undervurdere gleden av å kunne brøle og brøle mot sin mor under utdrivningsfasen. Nesten terapeutisk.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 16:13   #139
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Det må nok bli meg.

Midt i søskenflokken.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 16:28   #140
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

I min familie er det lillesøsta mi som trenger mest hjelp.... og som ble senest "voksen"...

I sambo sin brødreflokk ser vi tydelig at bror i midten får mye mer hjelp og attention enn resten. Vi føder et barn, klarer oss selv på to studentinntekter, finner jobb, betaler masse rente i rentehelvette osv uten et knyst fra dem.
Da bror i midten er blakk mot helga, han som tjener 17000 utbetalt og bor hjemme, ja da fører de over 500 kr glatt og dette skjer visst ofte.
De venter også til han kommer hjem sent på natten og lager mat til han da. De vasker klærne hannes osv osv. En helt annen måte blir han oppdratt på en mannen min. Mannen min er independent, har måttet lage middagen sin sjøl osv og fikser mye bedre enn meg her i huset Men man skulle ikke tro at han har samme foreldre som broren...............stoooor forskjell.

Og minstebror blir også litt glemt syns jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:37.