Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-09, 23:04   #201
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Åh. Men da er det lurt å bruke quote-funksjonen.

Jeg gjorde det, men pc'n hikka litt!

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 23:30   #202
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.281
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Er det et poeng å herde små unger til å tåle så voldelige filmer som mulig?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 07:04   #203
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.501
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det et poeng å herde små unger til å tåle så voldelige filmer som mulig?

Får da inderlig ikke håpe det, og heldigvis gjorde ikke mamma og pappa det, de forstod vel at jeg var beyond håp etter den kinoturen jeg tilbrakte under stolen til pappa 90 % av filmen (Emil). Jeg tåler fortsatt ikke skumle filmer, nevøen min syntes jeg var kjipern å ha med på Harry Potter, for jeg var så skvetten.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 07:41   #204
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Får da inderlig ikke håpe det, og heldigvis gjorde ikke mamma og pappa det, de forstod vel at jeg var beyond håp etter den kinoturen jeg tilbrakte under stolen til pappa 90 % av filmen (Emil). Jeg tåler fortsatt ikke skumle filmer, nevøen min syntes jeg var kjipern å ha med på Harry Potter, for jeg var så skvetten.

Du høres ut som meg. Jeg skulle se den første Ringenes Herre filmen sammen med en av sønnene mine. På DVD hjemme, jeg tror gutten var 12 år. Etterpå kommer det fra gutten "mamma du hadde adri tort å se denne filmen du hvis ikke jeg hadde vært her."

Jeg var da den støttende voksne som skulle se film sammen med barnet mitt. Jaja...

Av og til angrer jeg på at jeg var så streng. Yngstemann fikk ikke se Harry Potter på kino. Han var for liten og jeg mente at selv om jeg var med så var det fortsatt hans øyne som så og hans hjerne som skulle tenke og evt. bli redd. Nå er han snart tretten og antageligvis den eneste tenåringen i området som ikke har sett Harry Potter på kino.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 10:26   #205
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ingen vet hva som til en hver tid er best for sine barn. Ingen. Heldigvis. Min erfaring etter noen år på foreldrefora er at de som kommer med sånne "Jeg vet hva som er best for mine barn!" eller "I denne barselgruppa er det selvsagt ingen som omsorgssvikter barna sine. " virker å ha lite ydmykhet i forhold til foreldreoppgaven. Selv de som omsorgssvikter barna sine så det suser vil som oftest sine barns beste. Det betyr ikke at det de gjør er bra for barna.

Det var å dra det litt langt å komme til en slik konklusjon, synes jeg. Det Mississippi prøver å si, om jeg forstår det rett, er at hun vil ikke insinuere at noen her inne ikke gjør sitt beste for å gjøre hva som er rett for barna sine. Men selvsagt så er det mange som ikke alltid gjør det som er riktig, men har vi rett til å stå her med pekefingeren og korrigere dem og irettesette dem? Det var vel det hun mente. Og det mener jeg også.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 18:00   #206
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Men selvsagt så er det mange som ikke alltid gjør det som er riktig, men har vi rett til å stå her med pekefingeren og korrigere dem og irettesette dem? Det var vel det hun mente. Og det mener jeg også.

Det kommer vel an på hva det er snakk om, eller hva? Om noen vet at en mor eller far gjør noe som kan skade barna, håper jeg de har baller nok til å si fra om det.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 18:29   #207
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det kommer vel an på hva det er snakk om, eller hva? Om noen vet at en mor eller far gjør noe som kan skade barna, håper jeg de har baller nok til å si fra om det.

Det er jeg enig i. Men det er veldig mye som nok egentlig ikke er så farlig, selv om man ikke hadde gjort det selv.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 18:35   #208
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Selvsagt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 22:49   #209
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Det var å dra det litt langt å komme til en slik konklusjon, synes jeg. Det Mississippi prøver å si, om jeg forstår det rett, er at hun vil ikke insinuere at noen her inne ikke gjør sitt beste for å gjøre hva som er rett for barna sine. Men selvsagt så er det mange som ikke alltid gjør det som er riktig, men har vi rett til å stå her med pekefingeren og korrigere dem og irettesette dem? Det var vel det hun mente. Og det mener jeg også.

Da har du nok forstått meg rett

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det kommer vel an på hva det er snakk om, eller hva? Om noen vet at en mor eller far gjør noe som kan skade barna, håper jeg de har baller nok til å si fra om det.

Tror det er vanskelig å evt finne ut av sånne ting via et foreldreforum som dette.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 22:51   #210
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.




Tror det er vanskelig å evt finne ut av sånne ting via et foreldreforum som dette.

Vet du hva? Det tror jeg også. Det har jeg sagt noe om lenger oppe.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 23:38   #211
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vet du hva? Det tror jeg også. Det har jeg sagt noe om lenger oppe.

Jeg vet det, og det har jeg heller ikke vært uenig i. Jeg tror bare ikke at det er lurt å evt anta eller insinuere at noen IKKE gjør det de mener er best. Da må man bruke andre kanaler evt ...

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 23:45   #212
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Jeg synes det er helt greit å si i fra på forum hvis man mener at noen ikke gjør det som er best for barna, eller at man stiller spørsmål ved om man faktisk ønsker å gjøre det som er til beste for barna. Jeg husker for eksempel en tråd det ble mye hurlumhei om, hvor en liten baby ble matet med is. Da ble slengt på noen ekstra ord sånn utenom at babyen var søt og alt det der, og det synes jeg er helt greit. Men jeg vet at det er stor uenighet om saken.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 23:54   #213
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Men når det gjelder oppdragelse skal det ganske mye til for at andres verdier er mindre verdt enn mine. Som for eksempel å la barna se Emil eller Kaptein Sabeltann. Det er selvfølgelig helt greit å være enig eller uenig, men andres meninger må også respekteres.
Jeg syns ikke det er min rett å si at det du gjør overfor dine barn er feil. For deg er jo det helt rett. (Dette var bare et eksempel).
Jeg snakker selvfølgelig ikke om alvorlige ting som omsorgssvikt, vold osv.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 00:03   #214
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Men når det gjelder oppdragelse skal det ganske mye til for at andres verdier er mindre verdt enn mine. Som for eksempel å la barna se Emil eller Kaptein Sabeltann. Det er selvfølgelig helt greit å være enig eller uenig, men andres meninger må også respekteres.
Jeg syns ikke det er min rett å si at det du gjør overfor dine barn er feil. For deg er jo det helt rett. (Dette var bare et eksempel).
Jeg snakker selvfølgelig ikke om alvorlige ting som omsorgssvikt, vold osv.

Hva tenker du om det eksempelet jeg kom med, det å gi is til en rimelig fersk baby iskrem? Bør man tenke "For deg er jo dette rett, og da spiller det ikke så stor rolle om jeg bekymrer meg for at babyen skal få tarmslyng." Jeg er nysgjerrig nå altså, mener ikke å være nedlatende. Jeg lurer på hvor grensene etter din mening går før ting er såpass alvorlige at man bør si i fra. Hva omsorgssvikt innebærer er det stor uenighet om. Jeg f.eks mener at det ut i fra dagens forventede kunnskaper er omsorgssvikt å røyke i bilen med små barn, men jeg vet at en del er uenig med meg.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 00:16   #215
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Det er jo helt umulig å svare på når jeg ikke har lest tråden.
Jeg vil si det er riktig å si hva man mener om det, og evt forklare hvilke konsekvenser ting kan få.
Men om du mener det er omsorgssvikt å røyke i bil med barn, hvilket jeg er enig i, hva kan du gjøre med det?? Annet enn å si hva du mener om saken.
Antakelig vet foreldrene som gjør dette at det ikke er bra, men om de allikevel velger å gjøre det, så får ikke vi gjort noe med det via et forum, annet enn å skrive hva vi mener om det.

Jeg slutter ikke å la gutten min se Emil selv om andre her mener at det er feil.
Det er igrunnen den saken jeg har prøvd å ytre min mening om i denne tråden, ikke hva som er omsorgssvikt og ikke og ikke hva noen oppfatter som omsorgssvikt. (Det er forresten et forferdelig ord ..., når man tenker på hva det innebærer.)

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 13:58   #216
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Det er jo helt umulig å svare på når jeg ikke har lest tråden.
Jeg vil si det er riktig å si hva man mener om det, og evt forklare hvilke konsekvenser ting kan få.
Men om du mener det er omsorgssvikt å røyke i bil med barn, hvilket jeg er enig i, hva kan du gjøre med det?? Annet enn å si hva du mener om saken.
Antakelig vet foreldrene som gjør dette at det ikke er bra, men om de allikevel velger å gjøre det, så får ikke vi gjort noe med det via et forum, annet enn å skrive hva vi mener om det.

Jeg slutter ikke å la gutten min se Emil selv om andre her mener at det er feil.
Det er igrunnen den saken jeg har prøvd å ytre min mening om i denne tråden, ikke hva som er omsorgssvikt og ikke og ikke hva noen oppfatter som omsorgssvikt. (Det er forresten et forferdelig ord ..., når man tenker på hva det innebærer.)

Nå var litt av sakens kjerne om hvorvidt man skal kunne uttale seg om andre foreldres valg da. Si noe om saken.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 14:42   #217
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nå var litt av sakens kjerne om hvorvidt man skal kunne uttale seg om andre foreldres valg da. Si noe om saken.

Et godt poeng er vel hvordan man sier det. Hvis man f.eks. skal reagere mot noen som innrømmer at de røyker i bilen er det mange måter å si at man mener det er feil på. Og måten man velger å si det på kan også påvirke om vedkommende velger å ta til seg kritikken og tenke over det, eller velge å reagere med å bli provosert og sint. Hvis man for eksempel sier: Det er kanskje ikke så bra for barnet at du røyker i bilen, er det ikke bedre å vente til dere er ferdige med bilturen og heller røyke utenfor? Og så kan man si: Røyker du i bilen med barna dine???!!! Har du tenkt å ødelegge barna dine helt - det går jo ikke an!

Det merker jeg mye av her inne på FP, at alle er ikke like flinke til å velge måten å si ting på. Og man skal trå forsiktig når det gjelder andres foreldrestil og valgene de tar med barna sine.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 15:44   #218
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Et godt poeng er vel hvordan man sier det. Hvis man f.eks. skal reagere mot noen som innrømmer at de røyker i bilen er det mange måter å si at man mener det er feil på. Og måten man velger å si det på kan også påvirke om vedkommende velger å ta til seg kritikken og tenke over det, eller velge å reagere med å bli provosert og sint. Hvis man for eksempel sier: Det er kanskje ikke så bra for barnet at du røyker i bilen, er det ikke bedre å vente til dere er ferdige med bilturen og heller røyke utenfor? Og så kan man si: Røyker du i bilen med barna dine???!!! Har du tenkt å ødelegge barna dine helt - det går jo ikke an!

Det merker jeg mye av her inne på FP, at alle er ikke like flinke til å velge måten å si ting på. Og man skal trå forsiktig når det gjelder andres foreldrestil og valgene de tar med barna sine.

Enig i at det er viktig å uttrykke seg riktig. MEN - alternativet jeg har uthevet med rødt er et rimelig ovenfra-og-ned-alternativ. Jeg tror det får ganske mange til å se rødt.

Det neste alternativet, som jeg har uthevet i blått er mer rett på sak, men til gjengjeld fordømmende. Jeg tror det vil få folk til å bli provosert det også.

Så det er en balansegang. Jeg tenker at hvis JEG skulle sagt noe til noen ville jeg forsøkt å legge meg på en linje som jeg selv ville akseptert. Det måtte da blitt noe slikt som: "Jeg syns ikke det er særlig lurt å røyke i bilen, tenk på lufta ungen må puste inn". Konstatert et faktum, uten å anklage, og uten å være arrogant og overlegen. Så kan folk selv vurdere om de vil si noe, eller ikke. Jeg liker ikke å konfrontere folk på en slik måte at de føler at de må forsvare seg.

Jeg sa forresten til en nabo en gang, og de kjente vi GODT, at "Dere bør jo kanskje ikke røyke i bilen, da, når ungene blir bilsyke på tur.". Da hadde de beklaget seg over mange stopp på veien til og fra hytta. Naboen svarte at jammen de røyka jo ikke sååå mye i bilen, og jeg sa at JEG kan ikke en gang sitte på i en bil som det HAR vært røyka i, da blir jeg bilsyk. Kan ikke kjøpe brukt-bil etter noen som har røyka i bilen. Men i det tilfellet var det jo en konkret sak som ga meg grunn til å nevne røykinga.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 16:00   #219
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Måten det sies på er selvsagt viktig. Dette kunne jeg sikkert skrevet mye om siden det engasjerer meg faglig, men jeg skal la være siden det neppe er flere enn meg som er nerd i forhold til sånne ting. Jeg kan si såpass at man nok kommer lenger med åpne spørsmål. Når det gjelder de to eksemplene du nevner, er jeg sannelig ikke sikker på om sannsynligheten for endring hadde vært så forskjellig.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 16:13   #220
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Måten det sies på er selvsagt viktig. Dette kunne jeg sikkert skrevet mye om siden det engasjerer meg faglig, men jeg skal la være siden det neppe er flere enn meg som er nerd i forhold til sånne ting. Jeg kan si såpass at man nok kommer lenger med åpne spørsmål. Når det gjelder de to eksemplene du nevner, er jeg sannelig ikke sikker på om sannsynligheten for endring hadde vært så forskjellig.

Nei, det kan godt være. Man kan sikkert si det på bedre måten enn det, men det er det situasjonen som avgjør. Poenget mitt at veldig mange ikke tenker seg over før man sier sin ærlige mening om hva andre gjør. Jeg kan sikkert formulere ting på en måte som kan virke støtende jeg også. Og det er forskjellig hva folk finner støtende. Men det er da man må være forsiktig med å kritisere folk, og kanskje ikke gjøre det uten at man ser det som helt nødvendig.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no