|
|||||||
| Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?Vi har også d70 og er veldig fornøyd. Det er mer enn godt nok til mitt hobbybruk, og Glittermannens mer profesjonelle bruk. Vi har et godt utvalg linser, ekstern blits og stativ, og blir ikke bildene bra da så er det vår feil, ikke kameraets.
|
|
|
#5 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?Jeg har et flere år gammelt Canon 400D. Med ekstern blitz og oppgradert objektiv. Og jeg har ikke sett et kompaktkamera ta bedre bilder enn jeg klarer med dette. Hvertfall ikke i begrenset belysning.
|
|
|
|
#6 |
|
Skal rømme
|
Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?Det er et godt poeng. Nesten alle kameraer nå tar jo gode bilder ute, i godt lys. Inne er det en annen sak, det krever litt mer.
|
|
|
#7 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?Jeg syns ikke noe kompaktkamera kan måle seg med speilrefleks, men selv om jeg har et D70s liggende i boden til en regnværsdag ble jeg desperat her i helgen og kjøpte meg D7000 siden D80 døde for noen uker siden.
|
|
|
#8 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?Jeg vil tro at om man stort sett kjører auto, vil det være mer hendig og vel så gode bilder med kompaktkamera. Det passer godt i lommen, og ikke tror jeg man må rense bildebrikken heller.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?Jeg har bare et Nikon D40, men har investert i gode objektiver, og er veldig fornøyd. Mitt siste kjøp var et Sigma vidvinkel 10-20 mm, så nå venter jeg bare på en sjanse til å prøve meg på stjernefotografering.
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?Når det gjelder D70 og optikk, så skal det sies at det 18-70-objektivet som ble levert med i kit-et var ganske ok sammenlignet med kit-objektivene som har blitt levert sammen med mange andre kameraer - f.eks. Canon fra samme periode, og tildels også en del senere.
|
|
|
#13 |
|
Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?
tja - Olympus E-30 + Olympus sin 12-60mm + batterigrep + FL36R + FL50R ligger på ca. 25000kr, så når man får det gjennom jobb... Hadde nok foretrukket å fortsatt være på Nikon, men....
|
|
|
#14 |
|
Inhabil
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?Jeg har egentlig lyst til å bytte ut min "gamle" D70 med et fullformatskamera fra Nikon. Men det blir ikke noe med det første, dessverre.
|
|
|
#15 |
|
Øyboer
Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?Optikk har mye å si, men det har jo kamera også. Vist man har en grei fotograf og bytter kamera så vil man få bedre bilder. Har man en grei fotograf og bytter objektiver får man bedre bilder. Har man en dårlig fotograf og kjøper nytt kamera, og sammenligner med en grei fotograf på et gammelt kamera så kan nok det gamle kamera forsatt vinne. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Skal rømme
|
Fine bilder! Hvis du tar bilder i raw-format kan du endre på lys og sånt på en veldig god måte i feks Lightroom, det anbefales virkelig. Man kan endre på eksponering på hele bildet, fill-light, gjøre deler av bildet mindre lyst osv. Det er som en liten mini-photoshop kun for bilder, bedre enn Elements, som er noe litt annet igjen.
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Veldig godt poeng.
|
|
|
#18 |
|
Ikke helt frivillig på en måte, men når man ikke trenger å betale selv for det er det en ganske god deal... ;-)
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?Jeg vet ikke hva Lightroom er, men i Photoshop er det jo enkelt å justere bare noen partier på bildet.
|
|
|
|
#20 |
|
Øyboer
Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?Ja, photoshop er det ikke noe problem i. Går ann i elements og ligtroom og men mye vanskeligere. |
|
|
|
![]() |
|
|