Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-09, 11:37   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Alle andre som har klump i halsen på 17. mai!

Jeg har veldig klump i halsen på 17. mai, ja bare jeg tenker på dagen. Men ikke fordi jeg er så nasjonalistisk av meg, men fordi jeg elsker festdager, griner for ingenting og synes det er så rørende med alle de glade barnefjesene og bunadene og bladene på trærne, togene og flaggene på bussene og og og ... Ja, you get my drift.

Gammel 13-05-09, 20:25   #2
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Hey, dette blir da litt kjedelig!!

Mim!
Nenne!

Alle andre som har klump i halsen på 17. mai!

Har ikke lest hele tråden...men siden du roper på andre som får klump i halsen på 17.mai - her er jeg.

Jeg blir nemlig så rørt på 17.mai at tårene sprenger på! Det helt fantastisk i Oslo sentrum når lyden fra korpsene nærmest buldrer fra alle gatehjørner, sola skinner og alle er pyntet, glade og tålmodige. Når folk slipper seg løs og danser etter korpsene - da er det 17.mai for min del. (Gammel korpsjente).

Derimot finner jeg ikke langtekkelige 17.maitaler gjennom sprakende høytalere like sjarmerende. Eller folketomme bydeler i surt 17.maivær.

Ellers er jeg glad i Norge og sjeleglad for at jeg er kvinne i nettopp dette landet. Jeg er ikke særlig begeistret for det norske herrelandslaget i fotball, men håndballjentene derimot! Jeg er glad for vårt offentelige helsevesen og alt annet som ikke er privatisertihjel...jeg er ikke glad i blærete nordmenn i utlandet som skal mobbe svensker eller andre. Ei heller i blærete nordmenn i utlandet som konstant glemmer å si "please".

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 21:08   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina

Jeg vet ikke, jeg. Det enkleste på 17. mai er å la følelsene regjere og få klump i halsen når nasjonalsangen spilles og bli rørt av finpyntede unger med flagg i hendene. Men med en aldri så liten bismak i munnen.

DET er norsk det! Kos deg, men da skal du ha litt darlig samvittighet også!

Sist redigert av Polyanna : 13-05-09 kl 21:17.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 21:22   #4
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

DET er norsk det! Kos deg, men da skal du ha litt darlig samvittighet også!

Ja, ikke sant.

Gammel 13-05-09, 11:06   #5
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg heier i hvert fall på fotballgutta (og alle andre som representerer Norge i hvilken som helst idrett), enten de suger eller ikke.

Sånn ellers driter jeg i om det norske flagget subber i bakken.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:07   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er riktig vakkert på gode dager, jeg liker at vi feirer nasjonaldagen med barne-tog og ikke militærparader.

Jeg får klump i halsen av barnetoget, jeg. :innrømmer: Så kommer russetoget senere på dagen og det er så teit at rørtfølelsen fra tidligere på dagen nøytraliseres. (Russetoget ser jeg ikke på, men jeg gremmes når jeg leser om det i avisen dagen etter.)

Gammel 13-05-09, 11:11   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg får klump i halsen av barnetoget, jeg. :innrømmer: Så kommer russetoget senere på dagen og det er så teit at rørtfølelsen fra tidligere på dagen nøytraliseres. (Russetoget ser jeg ikke på, men jeg gremmes når jeg leser om det i avisen dagen etter.)

Jeg får for tiden klump i magen av de fleste barneting: Barnekoret i kirka, barnetog, barneteateroppvisninger, barn som holder taler...

Jeg tolker det ikke som nasjonalfølelse, bare moderlig hormongalskap.

Gammel 13-05-09, 11:13   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter at jeg fikk barn kommer jeg ikke lenger enn til "I vogga lå en liten gutt.." på Julekveldsvisa før jeg må slutte å synge på grunn av voksende klump i halsen.

For å spore tilbake: Jeg syns det er veldig fint at 17. mai feires på barnas premisser, og ikke med militærparader.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:17   #9
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet du har rett, og jeg synes det høres ille ut. Kan vi ikke finne et bedre begrep for det. Noe werglansk? Nei, da blir det vel noe om mødrene som har grett igjen.

Jeg blir forresten rørt av Nordahl Griegs "Til Ungdommen" også, selv om jeg har fjernet meg langt fra målgruppen.

Gammel 13-05-09, 11:23   #10
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Er det slik at mange savner et nasjonalt felleskap, 50-tallet, dugnad, bygging av landet, nabokona som bryr seg, ... -men at det er politisk ukorrekt å innrømme det? Jeg tror kanskje ja..

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:37   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Er det slik at mange savner et nasjonalt felleskap, 50-tallet, dugnad, bygging av landet, nabokona som bryr seg, ... -men at det er politisk ukorrekt å innrømme det? Jeg tror kanskje ja..

Tror de fleste av oss her på FP ikke kan savne noe vi aldri har opplevd. Vi var jo ikke født på 50-tallet.

Men jeg tror at 17. mai i den formen den feires her i landet har blitt en slags skivebom. For de eldre som husker krigen og okkupasjonen er dagen høytidelig og alvorlig, nasjonalsangen med en tåre i øyekroken, og det er plagsomt å se tyske flagg. Mens for de yngre er det blitt en flerkulturell underlig dag, med is, pølser og grilling. Og etter hvert som de eldre dør ut vil 17. mai miste sin symbolske stilling, det er jeg overbevist om. De fleste som feirer 17. mai i dag gjør det fordi det er tradisjon, ikke fordi nasjonaldagen som sådan oppleves som viktig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:22   #12
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror at det som kommer frem i denne tråden så langt er ganske typisk for nordmenn. De færreste av oss er villige til å "dø for vårt fedreland", og vi tar lett på nasjonaldagen. Jeg tror årsaken til dette er nettopp at vi lever i et land med fred og frihet, med gode sosiale rettigheter, godt utbygd velferdssamfunn, godt fungerende demokrati.

Blant en del av den eldre garde, de som har opplevd krig og okkupasjon, tror jeg akkurat det har merket dem i større grad enn vi kanskje forstår. Hvis freden, friheten, velferdssamfunnet, demokratiet og rettigheter er truet, da tror jeg de fleste av oss rimelig kjapt ville stablet på beina en nasjonalfølelse.

Det er jo også ganske lett å se på mange innvandrere, spesielt de som har kommet fra land med krig, ufred og vanskelige sosiale forhold, mange av dem har også en sterk nasjonalfølelse. De engasjerer seg.

Mens her i Norge, hvor vi egentlig har det så bra, så er valgdeltakelsen under 60 %, det er vanskelig å rekruttere folk til å stå på politiske lister, og ingen vil sitte i kommunestyrer, utvalg og komiteer. Vi har det bra, så hvorfor engasjere seg? Hvorfor ha noen nasjonalfølelse, så lenge den ikke er truet?

Vi har nok litt lett for å ta både fred, frihet og velferdsstat som en selvfølge.

Gammel 13-05-09, 11:23   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Vi har nok litt lett for å ta både fred, frihet og velferdsstat som en selvfølge.

Det er nok sant. Fordi det alltid har vært en selvfølge for oss.

Jeg kan godt se at det må ha vært sterkt å oppleve en sterk følelse av fellesskap mot en felles fiende og vanskelige forhold, men jeg foretrekker likevel nåtiden og min nåtidige mangel på "noe å dø for". Alt var ikke mye bedre under krigen.

Gammel 13-05-09, 11:34   #14
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er nok sant. Fordi det alltid har vært en selvfølge for oss.

Jeg kan godt se at det må ha vært sterkt å oppleve en sterk følelse av fellesskap mot en felles fiende og vanskelige forhold, men jeg foretrekker likevel nåtiden og min nåtidige mangel på "noe å dø for". Alt var ikke mye bedre under krigen.

Helt klart. Jeg foretrekker også å ha et samfunn hvor folk er laid-back og tar velferd og frihet som en selvfølge. Men jeg tror som sagt at den manglende nasjonalfølelsen har en årsak, og at det ikke er fordi vi ønsker å være inkluderende. Og ikke minst at de kan snu, hvis nasjonen igjen blir truet.

Gammel 13-05-09, 11:09   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg har noe ikke-kjedelig å bidra med i tråden. Jeg er fornøyd med en god del ting med Norge og misfornøyd med enkelte, og jeg finnes ikke interessert i landslag eller MGP. Å være norsk er en del av identiteten min, men det er ikke noe jeg går rundt og føler noe spesielt for.

Gammel 13-05-09, 11:41   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å være norsk er en del av identiteten min, men det er ikke noe jeg går rundt og føler noe spesielt for.

Jeg klarer ikke engang å føle at å være norsk er en del av identiteten min, selv om jeg rasjonelt sett skjønner at det er det.

Det kan ha noe med at jeg til stadighet er nødt til å bekrefte min etniske bakgrunn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:50   #17
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Helt klart. Jeg foretrekker også å ha et samfunn hvor folk er laid-back og tar velferd og frihet som en selvfølge. Men jeg tror som sagt at den manglende nasjonalfølelsen har en årsak, og at det ikke er fordi vi ønsker å være inkluderende. Og ikke minst at de kan snu, hvis nasjonen igjen blir truet.

Jeg er veldig enig med bina. Jeg er glad i Norge, men jeg har ikke noen utpreget nasjonalfølelse, men jeg er helt overbevist om at jeg ville fått den hvis de tingene jeg setter pris på med Norge hadde blitt truet. (NB! Tap i MGP regnes ikke akkurat som en trussel. )

Det eneste punktet hvor jeg regner meg som nasjonalistisk per i dag er på naturen. Jeg synes Norge er et voldsomt vakkert og variert land. Jeg er også temmelig nasjonalistisk på mat, poteter, jordbær og epler fra Norge.

Gammel 13-05-09, 11:51   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg klarer ikke engang å føle at å være norsk er en del av identiteten min, selv om jeg rasjonelt sett skjønner at det er det.

Vel, du snakker og skriver norsk og synes det er om å gjøre å skrive riktig, for eksempel - jeg skjønner jo at det er bare fordi norsk tilfeldigvis er ditt språk, og hadde du vært nederlandsk, hadde det vært korrekt nederlandsk du var opptatt av, men sånn er det jo med meg også. Jeg synes ikke norsk er viktigere eller bedre enn andre språk sånn generelt, men det er det språket som er mitt, og dermed en del av identiteten min. (Som navnet mitt, liksom.)

Gammel 13-05-09, 11:55   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, du snakker og skriver norsk og synes det er om å gjøre å skrive riktig, for eksempel - jeg skjønner jo at det er bare fordi norsk tilfeldigvis er ditt språk, og hadde du vært nederlandsk, hadde det vært korrekt nederlandsk du var opptatt av, men sånn er det jo med meg også. Jeg synes ikke norsk er viktigere eller bedre enn andre språk sånn generelt, men det er det språket som er mitt, og dermed en del av identiteten min. (Som navnet mitt, liksom.)

Joa, jeg ser jo at det rasjonelt sett er sånn. Men, jeg synes jo det er like om å gjøre å skrive/snakke riktig engelsk, for den del. Og tysk. Bare at der er jeg litt mer "challenged".

Driver du og henviser til sene meldinger med spørsmål om ordklasser nå?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:58   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Driver du og henviser til sene meldinger med spørsmål om ordklasser nå?

Nei, det var mer sånn generelt, faktisk.

Og ja, jeg også synes det er viktig å snakke/skrive korrekt samme hvilket språk jeg bruker. Men hvis vi f.eks. hadde bodd i utlandet, ville jeg syntes det var viktig å lære Poden norsk, selv om han ikke ville ha spesiell bruk for det, fordi det er det som er vårt språk, og jeg synes også det er viktig at han (og jeg, for den del) kjenner til, tja, sentrale norske bøker eller historiske hendelser og slikt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.