Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 23:55   #1
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Som mange har skrevet her, det er en del utfordringer med å undervise i disse tingene teoretisk. Det handler om å BO her. LEVE her. Skjønne hva som foregår rundt seg. I mange år!

Dette!

Jeg er usikker på det med test-greia, altså, rent praktisk. På en måte kunne jeg tenkt meg en samtale/intervjusituasjon, der man snakket om ulike ting ved Norge, om det å bo her, hva man liker og ikke. Men det blir nok alt for skjønnsmessig.

Dette også. Og det er egentlig grunnen til at jeg ikke vil gi meg ut på noen detaljert liste;

Ingen som vil plukke fra hverandre listen, altså?

jeg er liksom ikke sikker på hvor jeg bør begynne i praksis, men jeg syns at å diskutere det har verdi, og setter pris på at både du og Abid Raja tar opp disse tingene. Jeg hadde gjerne sett at dette ble gjenstand for en offentlig utredning, med høringer og det hele, ikke i utgangspunktet fordi det ville gi oss et ferdig pensum eller en «test», men fordi det ville være kjekt å ha selve utredningen, der disse tingene blir grundig drøftet.

Grunnskolepensum, ja?

Ingen dum ide. Men langt mer omfattende, selvsagt. Men lurt.

Det hadde sikkert vært lurt. Jeg er ikke sikker på den praktiske gjennomføringen her heller, men utvid gjerne pensum litt først for de som er født med rett til norsk pass også; økonomi – teoretisk, praktisk, skjema og søknader – er for eksempel et svært forsømt kapittel.

Og for avslutningsvis å være sikker på at jeg er helt tydelig: Nei, jeg syns ikke en analfabet kvalifiserer til å få innvilget søknad om norsk statsborgerskap. Vi stiller allerede krav til vandel, så det er ikke som om vi innvilger søknaden til hvem som helst i dag heller.

Ben "man må kunne fylle ut søknaden for å søke" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 23:58   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, BM.

Og jeg er enig at en ordentlig utredning ville vært lurt.

Men jeg venter fortsatt på svar fra de hordene som mente at listen var totalt uoverkommelig.

Gammel 12-06-09, 09:39   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Gir permanent oppholdstillatelse samme rettigheter?

Ja, altså, nå vet jeg ikke hvilke rettigheter du tenker på, men når det gjelder flyktninger så kan de ikke sendes "hjem" igjen. Så vidt jeg vet tar Norge inn ca 1500 overføringsflyktninger (kvoteflyktninger) (efr) . Asylsøker er mennesker som kommer inn til Norge "for egen maskin" og ønsker flyktningestatus. Innvandring har vi ikke i Norge, det vil si at folk bare kan komme til Norge og bli norske.

Den viktigste forskjellen mellom statsborgerskap og andre oppholdstillatelser er vel at statsborgerskap gir stemmerett og et norsk pass. Hvor "bra" et norsk pass er kontra et pass fra et annet land er jeg usikker på. Hvis man får lov å reise ut og inn på det er det kanskje nok? Så Jonas Gahr Støre var i avisen etter Jarle Trå og påpekte at UDI ofte ikke kunne yte noe særlig hjelp til nordmenn i utlandet. Jeg tenker også på disse som er fengslet i Kongo, ser ikke ut til at det at norske myndigheter har noe særlig innflytelse.

Men det siste med norsk pass, vet jeg ikke nok om.

Er ghettoiseringen enda verre i USA enn i Norge, altså?

Ja, mye verre.

Gammel 14-06-09, 13:33   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lurer fremdeles på hvem dere mener skal sortere ut hvem som evt. kan få unntak fra en slik test? Eller mener dere seriøst at mennesker med utviklingshemminger (som kan vise seg på mange ulike måter og i ulik grad) ikke skal ha noen mulighet til å kunne få norsk statsborgerskap og få de rettighetene det gir. Hva med statsløse? Skal de også pålegges en slik test?

Det er da ingenting i veien for å ha en ordning med unntak. Har du dokumenterte papirer på utviklingshemming, så vil jeg tro at unntaksregler kan lages for slike tilfeller. Hvorfor skulle ikke statsløse gjennomgå samme test ved søknad om statsborgerskap?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 13:54   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Man har ingen dokumentasjonsordning for lette utviklingshemminger og det finnes svært mange som er i randsonen. Hva med dem som stryker gang på gang, men prøver så godt de kan. Skal de inn til diagnostisering? Skal en 70-årig flyktning virkelig måtte gjennom en slik diagnose for å få de rettighetene som de yngre i samme familie lett kan få bare ved å svare på noe spørsmål som for dem er enkle, men som for henne kan være ganske uoverkommelige? Til det siste spørsmålet ditt vil jeg bare henvise til FNs menneskerettighetserklæring. Den bør være allmenn kunnskap.

Ja, altså er du imot at man stiller ytterligere krav til de som ønsker statsborgerskap? Jeg mener at man ikke trenger å forkaste en sånn test pga alle mulige individuelle situasjoner som kan gjøre at noen stryker, det går an å lage unntak og hjelpeordninger og alternative tester for de som kan slite. At enhver har rett til statsborgerskap er vel ikke det samme som at man ikke kan stille krav i forbindelse med søknad i et land, det gjør man jo allerede.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 14:17   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer fremdeles på hvem dere mener skal sortere ut hvem som evt. kan få unntak fra en slik test? Eller mener dere seriøst at mennesker med utviklingshemminger (som kan vise seg på mange ulike måter og i ulik grad) ikke skal ha noen mulighet til å kunne få norsk statsborgerskap og få de rettighetene det gir.

Veldig greit hvis du spesifiserer helt konkret hvilke rettigheter du tenker på når du skriver dette. Flyktininger får masse rettigheter uten at de er norske statsborgere. De får medisinske rettigheter på linje med vanlige norske statsborgere (en annen ting er at det har vært klaget på at norske psykologer har null erfaring med krigstraumer, men det går ikke på rettigheter men på kompetanse)

Det er mennsker i Norge som heller ikke stemmer med valg. Hvis man har så sterk psykisk utviklingshemming at man er umyndiggjort så har man ikke stemmerett.

Gammel 14-06-09, 14:25   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Veldig greit hvis du spesifiserer helt konkret hvilke rettigheter du tenker på når du skriver dette. Flyktininger får masse rettigheter uten at de er norske statsborgere. De får medisinske rettigheter på linje med vanlige norske statsborgere (en annen ting er at det har vært klaget på at norske psykologer har null erfaring med krigstraumer, men det går ikke på rettigheter men på kompetanse)

Det er mennsker i Norge som heller ikke stemmer med valg. Hvis man har så sterk psykisk utviklingshemming at man er umyndiggjort så har man ikke stemmerett.

Folk som har arbeids/oppholdstillatelse i Norge har jo stort sett de samme rettighetene med unntak av å stemme ved stortingsvalg.

Man kan jo gjerne stille noen krav til folk som ønsker statsborgerskap, men da må det jo være slik at det man krever er relevante ting. Alle flyktninger/asylsøkere/andre som får opphold her må jo gjennom et norskkurs og et visst antall timer med samfunnskunnskap. Dette er jo nå obligatorisk, og bør jo kunne fange opp dette som etterspørres her i forbindelse med kunnskap i forhold til statsborgerskap.

Gammel 14-06-09, 14:42   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Statsborgerskap handler om langt mye mer enn stemmerett og her er en link hvor det med særrettigheter og plikter som statsborgere beskrives : http://www.regjeringen.no/Upload/AID...rgerskap_2.pdf Fra side 115 og utover.

Nå har jeg skummet gjennom deler av dette. Noe av dem som beskrives der får også de som kun har oppholds/arbeidstillatelse. Min mann får f.eks lån fra lånekassen på lik linje med dem som er statsborgere. Jeg vil også tro at en statsborger ikke nødvendigvis stiller foran han i køen når han etter endt utdannelse skal søke jobb her. Sånn som jeg ser det er den største forskjellen at han ikke kan stemme ved stortingsvalg og heller ikke er valgbar. Han vil heller ikke måtte avtjene verneplikt.

Gammel 14-06-09, 20:11   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hovedargumentet mitt er det pragmatiske. Jeg skjønner rett og slett ikke hva man ønsker å oppnå ved det og jeg ser flere ulemper enn fordeler. I forhold til statsløse så kommer menneskerettighetene inn i bildet og jeg mener det vil være fullstendig feil å knytte en kunnskapstest opp mot oppfyllelse av menneskerettigheter. Hvis dere mener at det ikke har så mye å si rent praktisk om man er statsborger eller ikke. Hva er det da som er så viktig i forhold til å sile ut folk gjennom en test akkurat i forhold til dette?

Det er ikke alltid at alle andre nordmenn oppfører seg OK i utlandet, og da er det ikke så kult å være norsk. Nå har jo Norge åpnet for at en del krigsforbrytere skal få oppholde seg her, om det var bevisst eller ubevisst er jeg ikke sikker på. Skal disse også få statsborgerskap pga at de ikke er velkomne tilbake til hjemlandet sitt? :satt på spissen:

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.