Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-09, 11:14   #1
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Huset vi skal flytte inn i er en blanding av okergult og burgunder. Helt grusomt. Husene rundt er hvite og mørkebrune, og vi har landet litt på å male det mørkebrunt.
Men det er en utsiktstomt med massevis av sol. Er det utrolig upraktisk? Eller går det bra? Hvitt vil jeg helst ikke ha, pga at det blir så skittent.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 11:52   #2
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.981
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Jeg tror ikke helt jeg skjønte hvorfor mørkebrunt skulle være upraktisk? Hvitt skjønner jeg, for det kan oftere oppleves som skittent, mens muligens motsatt med brunt.

Selv kjøpte vi et kølsvart hus, men beiset det om til labradorgrått i fjor. Vi er veldig fornøyd med det. Hvite karmer.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 12:01   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.698
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Vi har akkurat dekkbeiset en opprinnelig lysegult hus om til brunsvart med grå vindusomramning og vinduer. Lekkert!

Vi valgte mørkt hus fordi det er et lite, gammelt hus med lite isolasjon, og vi vil ta med oss den gratisvarmen vi får. I tillegg kommer huset mye mer frem med det fargevalget, og det vil passe bedre inn med de nye husene som skal bygges.

En ulempe med mørkt hus er likevel at det sliter på panelen - høy temperatur om sommeren blant annet, og det kan føre til at man må beise oftere. Men det gjør oss ingenting.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 12:02   #4
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Lite praktisk kommer an på hvor enkelt det er å male/beise huset deres og hvordan det ligger i forhold til sol.
Vårt hus er beiset i en kirsebærrød/ mørkbrun farge. Jeg liker fargen svært godt og det passer huset, men jeg hadde i dag valgt å male huset i en lysere farge. Det er også vanskelig iallefall på to sider å komme til med stige. Det gjør at vedlikeholdet krever endel.
Et mørkt beiset hus tiltrekker seg mere av solstrålene/varme. Dermed blir panelet raskere uttørket og fargen blir fortere matt. Det igjen gjør at en må beise hyppigere iallefall på den sørvendte veggen.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 10:54   #5
iana
safariqueen
 
iana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 534
iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Mine foreldre hadde mørkebrunt hus i 30 år. Jeg er enig med Observatøren og Nelle, men huset dere har kjøpt vil bli flott i mørkebrunt

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 11:00   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Mørkebrunt er da nydelig. Og lite praktisk? I forhold til hva? Man kan da ikke velge noe som er praktisk og mindre pent. *estetiker*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 11:03   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.702
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Jeg synes også mørkebrune hus er kjempefine. (med blått rundt karmene, men det er kanskje bare jeg som liker det )

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 11:04   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Blått er greit, hvite karmer er pent.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 11:05   #9
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg synes også mørkebrune hus er kjempefine. (med blått rundt karmene, men det er kanskje bare jeg som liker det )

Det er ikke bare du.

Ellers synes jeg grått er klassisk og glir greit inn i omgivelsene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 11:13   #10
Lilo
Aktiv
 
Lilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 166
Lilo er litt kul
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

De sier det at hvis man maler huset med en mørk farge så ødeleges treverket mye tidligere, treverket sprekker. Det blir for varmt og tørker opp.
Lyst blir ofte for kaldt og det vil ikke tørke skikkelig. Så det råtner fortere.

Lilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 11:41   #11
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg synes også mørkebrune hus er kjempefine. (med blått rundt karmene, men det er kanskje bare jeg som liker det )

Nei blått kan være nydelig. Et nabohus i samme farge som oss har kombinert rødt og blått på karmene. Lekkert.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 11:44   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Okergult må være den grimmeste fargen som eksisterer, både på hus og klær og alt annet.

Mørkebrunt er kjempenydelig!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 14:25   #13
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.793
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Okergult må være den grimmeste fargen som eksisterer, både på hus og klær og alt annet.




Ok, jeg foreslo å endre fargen til hvitt, men ble nedstemt. Dessuten er det "gule huset" en liten fargeklatt blant de hvite og grå husene rundt oss.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 14:28   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Rødt hus da?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 14:28   #15
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Upraktisk med at det er VELDIG mye sol der. Hm, hvis det gjør at vi må male huset annenhvert år, så må vi nesten gå for noe annet. Mellomgrått kanskje da..

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 14:29   #16
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Rødt hus da?

Nei, det huset er ei "kasse" så må liksom gli litt inn i den flotte naturen.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 14:49   #17
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mørkebrunt hus? Lite praktisk?

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Upraktisk med at det er VELDIG mye sol der. Hm, hvis det gjør at vi må male huset annenhvert år, så må vi nesten gå for noe annet. Mellomgrått kanskje da..

Så ofte som annethvert år trenger dere ikke gjenta malingen og nå holder jo maling lengre enn beis. Men selv synes jeg mørke farger som b.la brunt er finest når det er beiset.
Her er det kun den sørvendte veggen vi beiser hyppigst, men det går iallefall 4 år. Bortsett fra en bod vegg som solen tar voldomt på men den er fort gjort å ta. Den veggen bak og som er i lite sol er det mange år siden vi har beiset.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no