Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Melde til barnevern i yrkessammenheng

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-09, 16:38   #41
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.323
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melde til barnevern i yrkessammenheng

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Dessuten tror jeg mange med fordel kunne fått en innføring i hvordan komme i dialog med foreldrene vedrørende dette. Det er jo alltid en fordel å rette henvendelse til bv etter en avklaring med foreldrene. Det er ingen enkel sak å ta opp, men ved å ha litt trening i hvordan man kan ta opp slike samtaler, vil terskelen kanskje bli lavere også.

Ved mistanke om vold eller mishandling er det veldig viktig IKKE å konfrontere foreldrene med denne mistanken, dersom det er i hjemmet man er redd overgrepene har foregått. Da skal man melde til barneverntjenesten først, så håndterer de saken på riktig måte.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Men, og det er et viktig men: Man trenger ikke å ha en sterk mistanke. (Og den forskjellen er det et herk å få helsepersonell til å forstå)

Eksempel: 1-åring kommer inn med brudd midt på armen. Foreldrene virker helt oppegående og ungen er godt stelt ellers, virker aldersadekvat. Mistanken er ikke veldig sterk, men om det er noe muffens her, så er det mishandling det er snakk om. Denne situasjonen skal man melde fra om.

Dette er en veldig viktig presisering. Man trenger altså ikke ha bevis før man skal melde.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 17:25   #42
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melde til barnevern i yrkessammenheng

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Man må heller tenke på det som en henvisning til vurdering mer enn en anmeldelse.

Dette synes jeg er veldig viktig.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 17:44   #43
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Melde til barnevern i yrkessammenheng

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ved mistanke om vold eller mishandling er det veldig viktig IKKE å konfrontere foreldrene med denne mistanken, dersom det er i hjemmet man er redd overgrepene har foregått. Da skal man melde til barneverntjenesten først, så håndterer de saken på riktig måte.

Desverre er det jo slik at man ofte må melde flere ganger og undesøkelse settes i verk flere ganger. En del tilfeller er slik at barnevernet konfronterer foreldrene med mistanken som da som oftest blir benektet, da må de gå tilbake med uforrettet sak dersom det ikke finnes flere uavhengige meldinger eller at dette gjentar seg. Har hørt en god del barn og unge si at de har selv meldt uten at barnevernet har kunnet gjøre noe fordi foresatte nekter på forholdene og bevisene ikke er sterke nok.

  Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 18:32   #44
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melde til barnevern i yrkessammenheng

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ved mistanke om vold eller mishandling er det veldig viktig IKKE å konfrontere foreldrene med denne mistanken, dersom det er i hjemmet man er redd overgrepene har foregått. Da skal man melde til barneverntjenesten først, så håndterer de saken på riktig måte.

Det er mulig. Men ved mistanke om at foreldre ikke evner å ivareta barnet tilstrekkelig - når man ikke er redd for at barnet skal skremmes til å tie/instrueres i hva det vil si - er det en fordel å prøve å bevare forholdet til foreldrene, enten man er deres behandler eller har en relasjon til barnet.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 18:39   #45
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.323
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melde til barnevern i yrkessammenheng

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Det er mulig. Men ved mistanke om at foreldre ikke evner å ivareta barnet tilstrekkelig - når man ikke er redd for at barnet skal skremmes til å tie/instrueres i hva det vil si - er det en fordel å prøve å bevare forholdet til foreldrene, enten man er deres behandler eller har en relasjon til barnet.

Det er jeg enig i. Det er i tilfeller med vold/overgrep at skoler, barnehager etc. ikke skal konfrontere foreldrene med dette. Barneverntjenesten har (eller BØR ha) egne rutiner slike samtaler, og konferere også ofte med politiet først.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 18:40   #46
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melde til barnevern i yrkessammenheng

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg skjønner at det er vanskelig å henvise til barnevernet, men om f.eks det dreier seg om et barn som har få voksen rundt seg f.eks har aleneforelder som er så deprimert at h*n er sykemeldt for eksempel, og et lite barn, så er det greit å melde til barnevernet. Det er jo i slike tilfeller at det kan være stor hjelp til familien med støttetiltak.

Etter min erfaring gjør mange i helsevesenet og andre typer slike jobber en feil i at de sitter og evaluerer styrken på mistanken og ikke den potensielle omsorgsvikten.

Jeg får virkelig ikke mistanke om alvorlig omsorgssvikt av kombinasjonen enslig forelder + lite nettverk + sykmelding. Hos noen, kanskje. Hos andre ikke. Hos mange er det sannsynligvis en periode med en omsorgssituasjon under det man skulle ønske, men langt fra det som kan sies å være grov omsorgssvikt. At barn lever under dårligere forhold enn man sjøl ønsker å tilby sine barn, gir en ikke nødvendigvis rett/plikt til å unnlate taushetsbestemmelsene.
Tenker jeg at det siste er tilfelle, kan jeg formidle dette til forelderen og bestrebe at vi sammen tar kontakt med bv. At familiene gjerne blir en kasteball mellom ulike instanser i kommunen, er en annen sak.
Aner jeg at det kan foreligge alvorlig omsorgssvikt, tar jeg kontakt uavhengig av forelderens innspill.

Eksempelet med depresjon var ett tilfelle. Min erfaring er fra arbeid med voksne (foreldre), jeg møter i liten grad barna. Jeg har ingen indikasjoner på omsorgssvikt (eller mishandling) fra barna, kun ut fra hvordan foreldrene vurderes. Da er det vanskeligere.


Sist redigert av Fadese : 07-07-09 kl 18:46.
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 18:42   #47
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.323
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melde til barnevern i yrkessammenheng

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg får virkelig ikke mistanke om alvorlig omsorgssvikt av kombinasjonen enslig forelder + lite nettverk + sykmelding. Hos noen, kanskje. Hos andre ikke. Hos mange sannsynligvis en periode med en omsorgssituasjon under det man skulle ønske, men langt fra det som kan sies å være grov omsorgssvikt.
Tenker jeg at det siste er tilfelle, kan jeg formidle dette og ta kontakt med bv sammen med forelderen. Aner jeg at det kan foreligge alvorlig omsorgssvikt, tar jeg kontakt uavhengig av forelderens innspill.

Det er jo ikke bare i de tilfellene hvor det er grov omsorgssvikt man kan henvende seg til barnevernet. Den gruppen som Esme nevner her, er ikke uvanlig når det gjelder familier som har hjelpetiltak.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 18:49   #48
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melde til barnevern i yrkessammenheng

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er jo ikke bare i de tilfellene hvor det er grov omsorgssvikt man kan henvende seg til barnevernet. Den gruppen som Esme nevner her, er ikke uvanlig når det gjelder familier som har hjelpetiltak.

Selvsagt ikke, og det har jeg heller ikke sagt. Men da kan jeg ikke gjøre en slik henvendelse uten foreldrenes samtykke av hensyn til taushetspliktbestemmelsene.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no