|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Storebror brukte smokk, og det var like lett å venne han til smokken som det var å få han til å slutte. Når lillebror ble født så kunne jeg tenkt meg at han brukte smokk, men han ville ikke ha, og det er jo greit nok det.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det smokktvang?Du gjør det du selv syns er best og blåser i hva andre sier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
nygift
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Mine gutter var aldri noe spes interresert i smokken og de brukte den kun i korte perioder (max 10 min sammenhengende) og ikke om natta, de fikk flaske å den likte de godt, de spiste ogå litt på fingrene men det var fordi de klødde i tennene, de begynnte aldri å totte.
![]() |
#4 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det smokktvang?Min 3-åring har aldri brukt smokk eller fingre å putte i munnen. Det går helt greit. Vi prøvde smokk da hun var baby, men ville ikke ha.
![]() |
#5 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Er det smokktvang?
Hvorfor?
![]() |
#6 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Enig
![]() |
#7 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Er det smokktvang?ulemper med alt. Synes personlig det er ekkelt å suge på tommelen. Det er også ekkelt med snorr hengende ut av nesa. Ekkelt er det også med uhygieniske sutter. Og unger som henger i puppen på mor er jo mildt sagt litt forstyrrende. Ergo sum. Noen kameler svelger man og velger det som er best for sitt barn.
![]() |
#8 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det smokktvang?Ingen har mine har godtatt smokk eller flaske. De er begge prematurfødte og jeg ble anbefalt å vente med smokkeintrodusering til ammingen var skikkelig på plass, så de ikke ble sugeforvirret. Jeg prøvde ganske iherdig fra 4 ukersalderen, men det var nytteløst. Det var et stort savn det første halvåret, de var ofte urolige og utrøstelige.
![]() |
#9 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
![]() Sv: Er det smokktvang?Minstefrøkna mi tok totten allerede før vi kom hjem fra sykehuset. Smokken var ikke noe for henne. Når hun er sliten totter hun og koser nesa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Poden brukte ikke smokk, ikke tok han totten og ikke hadde han koseklut. Vi prøvde sånn halvhjertet, men han ville ikke og hadde ikke behov for det.
![]() |
#11 |
Audacious
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Storesøster brukte verken smokk eller tott eller noe annet. Dvs. hun hadde meg, og det er jo faktisk sånn at smokken er en erstatning for brystet, ikke omvendt, som man kan tro når man hører uttrykk som "hun brukte meg som smokk". Plutten, derimot, var en entusiastisk smokkebruker. Som de andre sier - barn er forskjellige!
![]() |
#12 |
Sviiisj!!
|
Det er jo helt sant. Og smokken må ikke være en fullgod erstatning for trøst og kos!
![]() |
#13 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er det smokktvang?Begge mine brukte smokk, så puppen kunne få litt sårt tiltrengt hvile. Jeg slet veldig med sår og sprekker. Når ammingen gikk på skinner fortsatt vi selvsagt med smokken, synes egentlig den var grei å ha. Begge sluttet helt greit når tiden var inne for det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Nei det kan by på problemer. Så klart er det ikke tvang, men hjelpe meg så greit det hadde vært om nr.3 hadde tatt den på lik linje med de andre to. Det krever gjerne litt innsats fra foreldrene til å venne ungen til det, så det er vel derfor de spør da - av hjelpsomhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Jeg synes du har litt rare venner. Klart det kan være fint med en propp, men det er da ikke noe å pese med dersom babyen ikke vil. Jeg har to med og to uten, og alle fire fikk den såss halvhjerta introdusert som et trøstetilbud.
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Vil han ikke, så vil han ikke, men selv så må jeg vel nesten si jeg tvang den på min minste ja. Det er forsket på bruk av smokk i forbindelse med krybbedød, og man reduserer faren for krybbedød med mange! prosent ved å bruke smokk. Det går nok mest på at smokkebarn ikke sover like tungt. Sist redigert av Left : 12-07-09 kl 20:36. |
![]() |
![]() |
#17 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Storebror fikk smokk. Jeg må innrømme at jeg synes det var fryktelig greit å ha noe å roe han med på f.eks bilturer. Vi hadde hele tiden restriksjoner på når smokken skulle brukes (man leker ikke med smokke.f.eks)
![]() |
#18 |
Glad
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Vår datter tok ikke smokken før på sin 6-månedersdag. Jeg har prøvd å se det positive i at hun var smokkfri, men jammen er det godt når hun nå finner roen av seg selv i senga og vogna. De seks månedene uten smokk måtte vi enten trille, kjøre, eller gynge på seng/vognbag, eller amme for at hun skulle sovne.
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Plutte ville ikke ha smokk, løsningen ble sutteklut. Vi hadde to, de ble suttet i stykker. |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
Sist redigert av LinKa : 24-11-10 kl 19:54. |
![]() |
![]() |
|
|