Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Skrive fakturaer?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-09, 19:42   #1
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Skrive fakturaer?

Hvilket program er bra til å skrive fakturaer med? Jeg har fortstått det som at det finnes en nettside av noe slag som er god å bruke til dette?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 19:43   #2
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skrive fakturaer?

Excel går iallefall bra.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 20:11   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sendregning.no. Eller noe i den dur.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 20:34   #4
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror mannen brukte Mammut da han drev med denslags.
Men det er vel kanskje et program man må kjøpe.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 20:36   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamut må kjøpes, og er tungrodd. (Men jeg elsker det jo allikevel, svære, hårete regnskapsprogrammet mitt! )

Jeg har mange som sender fakturaer via sendregning.no. Eller noe i den dur. ( )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 20:41   #6
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ok. Det var det jeg tenkte meg.

Her fant jeg noe da.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 20:43   #7
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker mammut, og det er ikke det beste man kan få, men jeg skriver bare for et par firmaer så det går greit.
Mannen har et annet et som er veldig bra (jeg fikk mammut for han ville ikke ha det) skal høre med han hvilket det er, begge må kjøpes.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 21:59   #8
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Ja jeg hadde ikke tenkt meg noe regnskapsprogram foreløpig. Kjære er selvstendig helt i startfasen og trenger bare å skrive et par fakturaer i mnd foreløpig. Sendregning.no skal sjekkes ut.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 22:03   #9
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Mannen bruker mamut. Han synes sjølv det er litt tungvindt, men han finner no ut av det.

Gammel 24-07-09, 20:37   #10
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Notepad, Word eller lignende har jeg brukt. Da må en holde styr på fakturanummer og oppfølging manuelt, men det funker det og. Spes hvis en har så få fakturaer at en ikke tar seg råd til å investere i et regnskapsprogram.

Jeg har forsøkt DaTax Totaløkonomi fra Mamut, det fungerer bra, men det er et økonomisystem, så tungrodd må det nesten være, letter mye arbeid i ettertid.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 20:51   #11
Sonar

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lagde en mal i exel da jeg trengte å sende ut noen faktura tidligere i år.
Men det er jo noen regler på dette regnskapsmessig hvis man er forpliktet til å føre regnskap. Jeg fant ikke noen gode gratis fakturaprogram, derfor lagde jeg egen mal.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 12:34   #12
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Notepad, Word eller lignende har jeg brukt. Da må en holde styr på fakturanummer og oppfølging manuelt, men det funker det og. Spes hvis en har så få fakturaer at en ikke tar seg råd til å investere i et regnskapsprogram.

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Jeg lagde en mal i exel da jeg trengte å sende ut noen faktura tidligere i år.
Men det er jo noen regler på dette regnskapsmessig hvis man er forpliktet til å føre regnskap. Jeg fant ikke noen gode gratis fakturaprogram, derfor lagde jeg egen mal.

Nettopp. Fakturaer skal enten skrives fra program, eller på forhåndsnummererte blanketter. Manuell nummerering er ikke lovlig.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 12:47   #13
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nettopp. Fakturaer skal enten skrives fra program, eller på forhåndsnummererte blanketter. Manuell nummerering er ikke lovlig.

Jeg hadde/har bare begrenset regnskapsplikt, hadde jeg hatt full så hadde jeg selvsagt brukt et fakturaprogram. Når alternativet er å ikke faktuerere fordi fakturakostand overstiger fortjeneste så skriver jeg heller en manuelt.

Gammel 25-07-09, 12:53   #14
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde/har bare begrenset regnskapsplikt, hadde jeg hatt full så hadde jeg selvsagt brukt et fakturaprogram. Når alternativet er å ikke faktuerere fordi fakturakostand overstiger fortjeneste så skriver jeg heller en manuelt.

Jeg trodde egentlig at det gjaldt alle, regnskapsplikt eller ikke. Det finnes forhåndsnummererte blankettblokker som ikke koster noe særlig.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 25-07-09, 13:08   #15
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Jeg trodde egentlig at det gjaldt alle, regnskapsplikt eller ikke. Det finnes forhåndsnummererte blankettblokker som ikke koster noe særlig.

Med begrenset plikt så forplikter en å dokumentere alle transaksjoner, jeg har ikke lest noe om at det må gjøres på forhåndsnummererte blanketter eller fra et datasystem, må i tilfellet være relativt nytt.

Vet du hva som er begrunnelsen for at en skal bruke datasystem eller forhåndsnummererte blanketter?

Og hvis en har regnskapsplikt så håper jeg at en stiller spørsmålet til regnskapsfører som vet alle detaljer om virksomheten og regler, litt viktig å få dette riktig.

Gammel 25-07-09, 13:12   #16
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Vet du hva som er begrunnelsen for at en skal bruke datasystem eller forhåndsnummererte blanketter?

Jeg regner med at det er fordi man ikke skal kunne lage fakturaer som ikke blir registrert.

Hvis jeg har tid, går jeg innimellom gjennom fakturanumrene for kundene mine, og finner jeg hull i nummerrekken, blir fakturaen etterlyst. Med manuell nummerering, kan man bruke samme nummer to ganger, dermed blir det vanskeligere å oppdage det.

Gammel 25-07-09, 21:14   #17
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Jeg regner med at det er fordi man ikke skal kunne lage fakturaer som ikke blir registrert.

Hvis jeg har tid, går jeg innimellom gjennom fakturanumrene for kundene mine, og finner jeg hull i nummerrekken, blir fakturaen etterlyst. Med manuell nummerering, kan man bruke samme nummer to ganger, dermed blir det vanskeligere å oppdage det.

Det er gode praktiske grunner, og som jeg skrev lengre opp så sparer en mye tid i etterkant (føring av regnskapet) ved å bruke et økonomiprogram til fakturering. Men derfra til å lovfeste at en skal bruke fakturaprogram/forhåndsutfyllte blanketter, også for virksomheter uten full regnskapsplikt, er for meg ganske uforståelig.

Gammel 25-07-09, 21:59   #18
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Tror jeg har brukt winvask en gang. Det er gratis. http://www.fakturaprogram.no/

Nå som vi ikke har så mange faktureringer bruker vi bare regningsblokk, som denne

Når vi får litt mer å styre med kjøper vi fakturadelen til regnskapsprogrammet (agro øk)

Gammel 26-07-09, 12:48   #19
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Litt om regler rundt dette:
http://www.hegnar.no/okonomi/skatt_a...icle317928.ece
http://www.frilansinfo.no/faktura-i-word-format

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 13:50   #20
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Takk for lenker. Loven ble endret i regnskapsåret 2007, altså. Da er jeg safe. Har også benyttet låst PDF, alle fakturaer har gått per epost.

Likefullt en merkelig lov, kjipt at det blir ekstra plikter for alle fordi noen få svindler.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.