Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En blogg på valgdagen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-09, 10:16   #21
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Nå øker vel helsekøene fordi flere ønsker å bli behandlet. Og de jeg kjenner som driver i bransjen sier at de bruker enormt mye tid på å gjøre annen- og tredjegangsundersøkelser, fordi dagens pasienter er en mye mer krevende gruppe enn pasienter for 25 år siden. De skal ha second opinions og mer service enn i gamle dager. Da kreves det mer av helsevesenet.

En god fellesskole er et mål innen rekkevidde. det krever gode barnehager for alle, slik at ungene har godt grunnlag for læring når de begynner på skolen. det krever et godt barnevern, fordi unger med mange psykososiale problemer sliter med læring. De blå-grå er ikke noe gode på dette med barnevern, de mener at alt med barn skal være opptil foreldrene, og ikke alle foreldre er i stand til å ta gode valg for sine barn eller behandle dem godt. det må vi ikke la gå ut over disse ungene, vi som et anstendig samfunn gi dem en sjans til å stille på startstreken med de andre. Ikke ti meter bak.

Skattelette på 33 kroner i uken er ikke nok til å veie opp for hva dyrere barnehage, dyrere SFO eller dyrere kulturskole vil få av konsekvenser for småbarnsfamiliene.

Det valget handler om i dag er rett og slett et valg om velferdsstaten. Vil vi ha utjevning og tilgang til velferd for alle, eller vil vi ha større forskjeller? Vil vi ha en langsiktig miljøsatsing der klimaproblemene blir tatt på alvor, eller er det tut og kjør med sprit på bensinstasjonene?

Og mens vi linker til blogger: Her er Rett Venstre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:17   #22
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg kan i allefall garantere at desse elevane ikkje meir kompetente av ein Høgre-konkurranseskule der rangering skal stimulere (den ytre) motivasjonen. Det dei treng er tilpassa opplæring, større lærartettleik og betre pedagogar i skulen.

Det er dette jeg syns er paradoksalt. ALLTID når det er snakk om kvalitet i skolen, så er det om å gjøre å øke lærertettheten, og bedre utdanningen til lærerne. Kurs må de også få reise på, selvsagt. Er det virkelig noen som tror at "to lærere er dobbelt så bra som en lærer"? Blir resultatene proporsjonalt bedre når antallet lærere øker? Neppe! Det handler vel også om HVORDAN man underviser. Hvordan skolene er organisert. Hvordan den enkelte lærer organiserer sin klasse og undervisning. Hvordan lærerne greier å samarbeide seg i mellom. Hvordan de greier å samarbeide med foreldrene. Og jeg tror også det handler om hvorvidt den enkelte lærer er i stand til å se sine egne begrensninger, og se når et barn trenger noe annet enn det man gir til alle de andre.

Jeg tror ikke svaret på alle spørsmålene er "flere lærere". Jeg tror heller ikke at ungene lærer mer jo flere timer de er på skolen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:22   #23
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er dette jeg syns er paradoksalt. ALLTID når det er snakk om kvalitet i skolen, så er det om å gjøre å øke lærertettheten, og bedre utdanningen til lærerne. Kurs må de også få reise på, selvsagt. Er det virkelig noen som tror at "to lærere er dobbelt så bra som en lærer"? Blir resultatene proporsjonalt bedre når antallet lærere øker? Neppe! Det handler vel også om HVORDAN man underviser. Hvordan skolene er organisert. Hvordan den enkelte lærer organiserer sin klasse og undervisning. Hvordan lærerne greier å samarbeide seg i mellom. Hvordan de greier å samarbeide med foreldrene. Og jeg tror også det handler om hvorvidt den enkelte lærer er i stand til å se sine egne begrensninger, og se når et barn trenger noe annet enn det man gir til alle de andre.

Jeg tror ikke svaret på alle spørsmålene er "flere lærere". Jeg tror heller ikke at ungene lærer mer jo flere timer de er på skolen.

OK, hva mener du da? Du gir jo ingen svar. Du kritiserer politikere for å tro at det å sende lærere på kurs skal løse problemene, samtidig som du selv mener at man må kunne organisere undervisningen bedre? Selvsagt har lærertetthet noe å si. Hvordan skal du klare å følge med på at alle elevene faktisk får med seg den kunnskapen de trenger, hvis du har veldig mange elever å holde styr på? Lærertetthet kan også gå på tetthet av ekstra ressurser, slik at barn med krav på tilrettelagt undervisning får det de har krav på.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:24   #24
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror heller ikke at ungene lærer mer jo flere timer de er på skolen.

Heldagsskolen handler ikke nødvendigvis om at man skal sitte på skolebenken og lære hele tiden, eller bruke flere timer på å lræe det samme som i dag. Men at man får mer innslag av fysisk aktivitet, og kvalifisert hjelp til lekser slik at man slipper å være prisgitt de foreldreressursene man har til å hjelpe seg hjemme.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:26   #25
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er dette jeg syns er paradoksalt. ALLTID når det er snakk om kvalitet i skolen, så er det om å gjøre å øke lærertettheten, og bedre utdanningen til lærerne. Kurs må de også få reise på, selvsagt. Er det virkelig noen som tror at "to lærere er dobbelt så bra som en lærer"? Blir resultatene proporsjonalt bedre når antallet lærere øker? Neppe! Det handler vel også om HVORDAN man underviser. Hvordan skolene er organisert. Hvordan den enkelte lærer organiserer sin klasse og undervisning. Hvordan lærerne greier å samarbeide seg i mellom. Hvordan de greier å samarbeide med foreldrene. Og jeg tror også det handler om hvorvidt den enkelte lærer er i stand til å se sine egne begrensninger, og se når et barn trenger noe annet enn det man gir til alle de andre.

Jeg tror ikke svaret på alle spørsmålene er "flere lærere". Jeg tror heller ikke at ungene lærer mer jo flere timer de er på skolen.

Det er då vel openbart at fleire lærarar og fleire ressursar (timar til rådigheit til før og etterarbeid) gjer det enklare å tilrettelegge undervisninga. Sjølvsagt krevst det meir enn det (t.d. evne og vilje hos læraren til å tilrettelegge), men i dag sluttar mange av dei mest idealistiske lærarane i skulen fordi dei ikkje har rammevilkår til å gjere ein god jobb for elevane sine.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:26   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Min drømmeskole har større lærertetthet, mindre klasser, ordentlig utdannede lærere som får skikkelig betalt, flere ressurser og ikke en ny reform å forholde seg til annethvert år.

En god heldagsskole med mye fysisk aktivitet vil jeg også ha.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:27   #27
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Jeg er glad jeg ikke er lærer og blir utsatt for all den kunnskapsløse hetsen som kommer fra høyresiden. Jeg er dypt imponert over møtet med skolen. Undervisning på hver enkelts nivå, individuell oppfølging og opplegg, masse masse læring, og vekt på trivsel og samhandling.

Det som forundrer meg aller mest er at Høyresiden nekter å innse at det er en sammenheng med arbeidsmiljøets kvalitet og hvor mye som presteres. Hvem i alle dager kan prestere når arbeidsmiljøet er dårlig, man blir utsatt for mobbing, rangering og uthenging? Det er brutalt og kunnskapsløst.

Og når man sier at man mener trivsel er viktig for læring, så avfeies det som en MOTSATS til kunnskap og læring og får den nedlatende skoledebattantmerklappen "lekeskole".

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:27   #28
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det valget handler om i dag er rett og slett et valg om velferdsstaten. Vil vi ha utjevning og tilgang til velferd for alle, eller vil vi ha større forskjeller? Vil vi ha en langsiktig miljøsatsing der klimaproblemene blir tatt på alvor, eller er det tut og kjør med sprit på bensinstasjonene?

Det handler vel helst om et valg om hvordan, de aller fleste partiene snakker om velferd for alle og miljø.

Jeg vil også lenke, Venstre oppsummerer valgkampsakene sine slik:

Sitat:

Venstre har i denne valgkampen snakket om de store sakene:
• å redde klimaet
• å satse på forsking og et nyskapende næringsliv
• og å forbedre velferdssamfunnet.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:29   #29
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

På min eldste datters skole er de som oftest 9 stykker i gruppen. de er 35 i klassen, deles alltid i to og ofte i fire.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:30   #30
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Min drømmeskole har større lærertetthet, mindre klasser, ordentlig utdannede lærere som får skikkelig betalt, flere ressurser og ikke en ny reform å forholde seg til annethvert år.

En god heldagsskole med mye fysisk aktivitet vil jeg også ha.

Enig i dette, men hvordan får vi til det da?

Jeg løper litt rundt meg selv i dag. Det er valgdag, og jeg er fortsatt ikke helt sikker.

Jeg tenker at en stemme til Venstre vil være en viktig motvekt om vi får regjeringsskifte. Samtidig er jeg ikke sikker på om jeg ønsker et regjeringsskifte, og kanskje jeg da burde stemme AP? Venstre vil vel uansett spille en viktig rolle i opposisjon?

Jo mer kunnskap jeg innhenter, jo mer usikker blir jeg.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:33   #31
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Enig i dette, men hvordan får vi til det da?

For å få til den skulen trur eg vi treng ei SV/AP/V-regjering. :in my dreams:

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:33   #32
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Helt egoistisk så er jeg veldig redd for regjeringsskifte. Jeg er redd for å miste de gode velferdsorningene i forbindelse med barn og sykdom, for sykelønnsordninger, permisjonsrettigheter, at kontantstøtten skal øke igjen, at barnehagene skal bli dyrere og dårligere, at SFO skal bli dyr, at skatteletter skal bli svaret på alt uansett og at renta går i været, at vi må selge huset og mister jobben og at vi ikke har råd til å sende ungene på kulturskole. det skremmer meg virkelig. Som småbarnsmor i etableringsfase er jeg HELT avhengig av en god velferdsstat.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:35   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

For å få til den skulen trur eg vi treng ei SV/AP/V-regjering. :in my dreams:

ja, det hadde vært det beste!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:35   #34
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

For å få til den skulen trur eg vi treng ei SV/AP/V-regjering. :in my dreams:

Det er min drøm også!

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:35   #35
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Helt egoistisk så er jeg veldig redd for regjeringsskifte. Jeg er redd for å miste de gode velferdsorningene i forbindelse med barn og sykdom, for sykelønnsordninger, permisjonsrettigheter, at kontantstøtten skal øke igjen, at barnehagene skal bli dyrere og dårligere, at SFO skal bli dyr, at skatteletter skal bli svaret på alt uansett og at renta går i været, at vi må selge huset og mister jobben og at vi ikke har råd til å sende ungene på kulturskole. det skremmer meg virkelig. Som småbarnsmor i etableringsfase er jeg HELT avhengig av en god velferdsstat.

Signerer. Jeg prøver å puste med magen, knipe igjen øynene, og håpe at verden ikke har falt sammen når jeg åpner dem igjen om fire år. Akk, ja.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:37   #36
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

OK, hva mener du da? Du gir jo ingen svar. Du kritiserer politikere for å tro at det å sende lærere på kurs skal løse problemene, samtidig som du selv mener at man må kunne organisere undervisningen bedre? Selvsagt har lærertetthet noe å si. Hvordan skal du klare å følge med på at alle elevene faktisk får med seg den kunnskapen de trenger, hvis du har veldig mange elever å holde styr på? Lærertetthet kan også gå på tetthet av ekstra ressurser, slik at barn med krav på tilrettelagt undervisning får det de har krav på.

Sant nok, jeg avsluttet innlegget før jeg egentlig var ferdig.

Det jeg mener: skolene er utsatt for konstante forandringer. Læreplanen endres hele tiden. Lærerutdanningen endres. Men på den enkelte skole henger ikke lærerne med. Og vi foreldre er helt utspilt, vi aner ikke hvordan dagens skole er MENT å fungere en gang. Skolen er gjenstand for valgkamp hver eneste gang. Her skal det satses, røskes opp i alt mulig, og starte med blanke ark. Men så glemmer man at LÆRERE er også MENNESKER. Og den ene liker kaffe og den andre liker te. Den ene liker den ene modellen de lærte om på lærerhøgskolen, den andre liker den teorien som de fikk høre om på kurset i vår, den tredje syns at "sunn fornuft" er veien å gå...

Når det snakkes om ENHETSSKOLEN glemmer man at det er ingenting enhetlig over den. Selv innad i samme kommune kjører de forskellige skolene med forskjellig læreverk, og helt forskjellige regler. Og innad på en og samme skole kan ulike lærere kjøre helt forskjellig opplegg. Fra en lærer som liker base-skole-prinsipper og lar elevene ligge under pulten å jobbe, til en annen lærer som krever disiplin og "absolut tyssssstnad".

Disse lærerne underviser elever, som OGSÅ er forskjellige. Men den enkelte elev vil gjennom sine år på skolen oppleve mange lærer-typer, mange lære-planer, og mange kjepphester.

Det er DETTE jeg syns man burde snakke om. Det nytter ikke å doble lærertettheten, hvis lærerne fortsatt skal få lov til å gjøre som de vil, hver og en lager sitt eget opplegg. For DET fører til konflikter mellom lærerne, og i den gråsonen som da oppstår er det elevene som tar kontrollen. Hvordan skal to lærere jobbe sammen med en gruppe elever, når de har fundamentalt ulikt syn på hvordan undervisningen skal foregå?

Jeg tror at vi ikke bare kan snakke om gruppestørrelser og lengden på lærerutdanningen, på lærertettheten og hyppighet av kurs og etterutdanning. Det er på tide å stille krav til selve jobben lærerne gjør.

I de aller fleste andre bransjer er det krav til RESULTATET man leverer. For lærere er det ikke krav om resultat, kun om input. Lærerne stiller krav, og får det innfridd. Men hva må de levere tilbake? Det er heller uklart.

Det nærmeste vi kommer er "Lære-plakaten" og lignende. Men den enkelte lærer får lov til å tolke dette. Tilpasset opplæring, jo det tolker vi fritt. Noen mener at det betyr at hver elev må få en lærebok som fungerer for akkurat den eleven. Noen mener det betyr at alle skal skrive like fort og ha samme bok, men de får lov til å puste i utakt mens de jobber. (Satt på spissen).

Inntil man begynner å stille krav til LÆRERNE og hva de skal "levere" så kan jeg ikke forstå at man skal fortsette å pøse på med flere lærere, mer undervisningstid og alt det andre som vi vet ikke fungerer. Jeg skrev i en annen tråd i forrige uke, hvorfor kjører vi på med mer av samme medisin når vi ser at det ikke virker? Hvorfor flere lærere og mer undervisning, når elevene blir dårligere og dårligere i basisfagene?

Samtidig mener jeg som jeg skrev innledningsvis at skolen snart må få RO. Ikke lage nye læreplaner og ideer hele tiden. Men bestemme seg for at "lære-plakaten" gjelder, og hvordan skal vi definere ting ut i fra dette. Klargjøre hva som er lærerens rolle. Og hva som er foreldrenes rolle.

I dag har vi også det merkelige og diffuse at det i lovverket er klargjort at det er vi foreldre som har hovedansvaret for barnas opplæring. Så når ting ikke fungerer kan læreren trekke på skuldrene, gjemme seg bak loven og skyve ansvaret over på oss.

Så hvis jeg skal bli spesifikk mener jeg at man snarest bør lage mål for hva elevene skal lære, hvilke metoder lærerne skal bruke, og hvilke resultater som kreves av LÆREREN. Jeg er ikke tilhenger av å måle elevene hele tiden, men lærerne burde måles, slik de fleste andre yrkesgrupper blir.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:39   #37
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er glad jeg ikke er lærer og blir utsatt for all den kunnskapsløse hetsen som kommer fra høyresiden. Jeg er dypt imponert over møtet med skolen. Undervisning på hver enkelts nivå, individuell oppfølging og opplegg, masse masse læring, og vekt på trivsel og samhandling.

Det som forundrer meg aller mest er at Høyresiden nekter å innse at det er en sammenheng med arbeidsmiljøets kvalitet og hvor mye som presteres. Hvem i alle dager kan prestere når arbeidsmiljøet er dårlig, man blir utsatt for mobbing, rangering og uthenging? Det er brutalt og kunnskapsløst.

Og når man sier at man mener trivsel er viktig for læring, så avfeies det som en MOTSATS til kunnskap og læring og får den nedlatende skoledebattantmerklappen "lekeskole".

Og jeg er dypt skuffet over møtet med skolen, nettopp på grunn av mangel på tilpasning, mangel på det å møte eleven på dens nivå, og ingen fokus på trivsel.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:40   #38
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Helt egoistisk så er jeg veldig redd for regjeringsskifte. Jeg er redd for å miste de gode velferdsorningene i forbindelse med barn og sykdom, for sykelønnsordninger, permisjonsrettigheter, at kontantstøtten skal øke igjen, at barnehagene skal bli dyrere og dårligere, at SFO skal bli dyr, at skatteletter skal bli svaret på alt uansett og at renta går i været, at vi må selge huset og mister jobben og at vi ikke har råd til å sende ungene på kulturskole. det skremmer meg virkelig. Som småbarnsmor i etableringsfase er jeg HELT avhengig av en god velferdsstat.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Signerer. Jeg prøver å puste med magen, knipe igjen øynene, og håpe at verden ikke har falt sammen når jeg åpner dem igjen om fire år. Akk, ja.

Jøss, jeg hadde helt glemt at Norge var som i en Mad Max-film etter Bondevik I og II.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:42   #39
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

bina: du har nok ein del rett i mange av analysene dine, MEN (det er eit stort men her) ...

Opprinnelig lagt inn av bina, her.


Så hvis jeg skal bli spesifikk mener jeg at man snarest bør lage mål for hva elevene skal lære, hvilke metoder lærerne skal bruke, og hvilke resultater som kreves av LÆREREN. Jeg er ikke tilhenger av å måle elevene hele tiden, men lærerne burde måles, slik de fleste andre yrkesgrupper blir.

det er her du trår grundig feil. Ein kan ikkje planfeste metodikk - enkelt og greitt fordi metoden skal utgå av enkelteleven og gruppa sine behov. Å planfeste metodikk på ein slik måte vil vere som å planfeste at alle pasientar med vondt i mangen skal gjennomgå ein blindtarmoperasjon ...

Det som må til er ei tøffare skuleleiing som torer å ta grep i situasjonar der læraren ikkje fungerer.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 10:42   #40
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Det er då vel openbart at fleire lærarar og fleire ressursar (timar til rådigheit til før og etterarbeid) gjer det enklare å tilrettelegge undervisninga. Sjølvsagt krevst det meir enn det (t.d. evne og vilje hos læraren til å tilrettelegge), men i dag sluttar mange av dei mest idealistiske lærarane i skulen fordi dei ikkje har rammevilkår til å gjere ein god jobb for elevane sine.

Men burde man ikke uansett stille krav til LÆRERNE også? Som yrkesgruppe?

For å sammenligne, hvis du jobber i kassa på Rema, så stilles det krav til at du er høflig mot kundene, ser folk i øynene, hilser og smiler. Det stilles krav til at varene skal slås inn effektivt og korrekt. Du må også kunne håndtere kunder som mener at noe er blitt feil, som kommer med kassalappen og forteller at de pølsene der var på tilbud.. og så videre.

Men hvis man skulle overført skole-diskusjonen til Rema så kunne man sagt at ja, her har vi en masse supermarkeder hvor kundene klager, for prisene varierer avhengig av hvem som sitter i kassa. Om du klager blir du av noen møtt positivt og får hele kurven gratis, mens andre tar til tårene og løper ut av butikken, og atter andre gir deg huden full av kjeft. Hva er da løsningen? Skole-løsningen er selvsagt at de ansatte må bli dobbelt så mange...??

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no