|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tatt på
|
Sv: Har du gjort en klassereise?Både min mor og far er ufaglærte, begge er fra fiske- og bondeslekt på kysten. Både min bror og jeg har høgskoleutdannelse (han er ingeniør, jeg har noe tilnærmet bachelor). Ingen av mine foreldres søsken har utdannelse, men flere av mine søskenbarn har utdannelse/er faglærte.
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Sv: Har du gjort en klassereise?Begge foreldrene mine har høyere utdannelse, og det har jeg også. Jeg har lenger utdannelse enn mine foreldre, men det kan settes på kontoen for "vanligere med høyere utdannelse i min generasjon enn i deres". |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg har ikke reist noen steder, nei.
|
|
|
#5 |
|
Smugleser
|
Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg er litt usikker på hva som menes med klassereise, egentlig.
|
|
|
#6 |
|
intro
|
Sv: Har du gjort en klassereise?
Anda, hele innlegget ditt er som om jeg skulle ha skrevet det selv. Vi har veldig lik bakgrunn, og jeg tenker på samme måte som deg. Det er kanskje typisk for sånne som oss? Mannen min er veldig oppgitt over at jeg ynder å "snobbe nedover", noe som bl.a. gir seg utslag i store krangler om fremtidig bosted. Jeg kjenner at jeg er veldig ubekvem med å skulle flytte til et såkalt "finere" strøk av byen. Mye av dette går nok på tanker som jeg har fått inn med morsmelka, og jeg ønsker på ingen måte å markere noe brudd med bakgrunnen min.
|
|
|
|
#7 |
|
Smugleser
|
Mens jeg faktisk har flyttet - og prøver febrilsk (?) å benekte en klassereise, kanskje. Og å finne ut av mine egne fordommer. Da jeg fortsatt bodde hjemme hos foreldrene mine og nokså bevisstløs begynte på en vestkantskole, slo jeg om til bredere oslomål enn jeg gjorde da jeg begynte. Og det var muligens mitt ungdomsopprør.
|
|
|
#8 |
|
Pauset
|
Jeg liker heller ikke helt begrepet klasse. Jeg føler det er å plassere mennesker i båser. Samtidig har jeg sett at litteraturen om dette skriver om klasser. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Mother of Dragons
|
Man kan godt ikke like tanken på at det finnes klasser i Norge, men det er vanskelig å benekte at de finnes der. Det er lite tvil om at når folk tenker på hva sine "likesinnede" er så tenker de en gruppe mennesker med de-og-de hobbyene, interessene, yndlingslitteratur, yrker, utdannelser etc etc.
|
|
|
#10 |
|
nju nja njo
|
Sv: Har du gjort en klassereise?Både jeg og sambo har nok foretatt en klassereise sånn utdanningsmessig, men vi er veldig opptatt av ikke å fjerne oss fra bakgrunnen vår. Kjenner meg veldig igjen i det Anda og Elinblu sier, og jeg bor og forblir nok på østkanten av byen. Jeg er også litt "motsatt" opptatt av f.eks hus og biler, og kunne aldri funnet på å kjøpt BMW eller Audi
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror det ligger litt snobberi i å bli boende også.
|
|
|
#12 |
|
intro
|
Sv: Har du gjort en klassereise?Ja, på papiret har jeg kanskje det? Pussig, for jeg tenkte akkurat på det da jeg jogget til jobb i morges - fra Groruddalen til Slottet.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 01-10-09 kl 12:21. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du gjort en klassereise?Vokst opp i middelklasse, blitt i middelklasse. Samme med samboeren.
|
|
|
#14 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg befinner meg trygt i samme klasse som jeg ble født og oppdratt i. Mannen også. Vi har lengre utdannelse enn våre foreldre, uten at det er noen klassereise av den grunn. Mine foreldre foretok heller ingen klassereise, men svigerforeldrene mine gjorde det begge to.
|
|
|
#15 |
|
både her og der
|
Sv: Har du gjort en klassereise?Nei, har samme utdannelse som foreldrene mine. Mannen min har høyere utdannelse, i motsetning til sine foreldre som ikke har mer enn grunnskolen. (Ei venninne av meg har imidlertid foretatt en lang klassereise, foreldrene hennes har 9 års grunnskole mens hun har fullført doktorgrad.)
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
Sv: Har du gjort en klassereise?Foreldrene mine gjorde en motsatt klassereise og var de første i familien på mange hundre år som droppet høyere utdanning. De er middelklasse på en rekke ting (bøker, aviser, mat, smak, stil osv) men også arbeiderklasse/lavere sosiale lag på en del ting.
|
|
|
#17 |
|
Pauset
|
Sv: Har du gjort en klassereise?Kommer fra middelsklasse. Tok høgskoleutdannelse og begynte i jobb i fjor høst. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Har du gjort en klassereise?Hvor mange klasser har vi egentlig i Norge? Jeg synes mye av det som nevnes her er nyanser innenfor middelklasse. Middelklassen er voksende i Norge. Det er flere som tar lang utdannelse og som tjener nok penger til å opprettholde en bostandard som karakteriserer middelklassen (som i mine øyne spenner fra leilighet til byen til ganske store hus i distriktet). Middelklassen blir vel også ofte delt i høyere og lavere middelklasse.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg tenker ikke inntektsnivå som definerende for klasseinndeling alene. Jeg tenker grad av utdannelse, syn på kultur, verdisyn også i tillegg til inntektssiden. Det er mange håndverkere som tjener myyyye mer enn meg. Men likevel er det ulik kultur til de grader i arbeiderklassen og i middelklassen. |
|
|
|
#20 |
|
Skal rømme
|
Sv: Har du gjort en klassereise?Ja, når det gjelder utdanning i allefall. Har foreldre med husmorskole/fagskole og nå holder jeg på med doktorgrad. Når det gjelder økonomi så har vi det bedre enn mine foreldre hadde i samme livsfase, men det er nok min manns fortjeneste mer enn min. Jeg leser mye mer bøker enn dem og går mindre på revyer og slike ting.
|
![]() |
|
|