|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kidsSiden min kommentar blir diskutert: Nei, jeg ville aldri sagt til mitt barn eller til noen andre "Gud finnes". Jeg har ikke noen bevis på at Gud finnes, og jeg uttrykker meg ikke på den bastante måten når jeg er seriøs. Jeg sier "Jeg tror at Gud finnes", eller "Gud finnes for meg". Det er ikke det samme som at Gud finnes. Hvordan kan dette misforstås?
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Textrovert
|
![]() Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids
Slik uttrykker jeg meg også. Og som du sier, det er da så enkelt. Hva er det med dette som er vanskelig å forstå?
![]() |
#3 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kidsHar bestilt den boka nå vi også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Ja, det er bare det at det vi vetnå, ikke nødvendigvis er det vi vet i morgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Pauset
Jaha?? Vet ikke helt om jeg forstod deg helt riktig her. Tenker du på himmelen da, og at burde frykte konsekvensene mer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ikke altetende
Nei,for all del. Tenker på at det vi vet stadig forandres. Det vi visste i går holder ikke mål idag. En gang visste alle at jorda var flat og de som mente noen annet ble ledd av, nå vet vi noe annet. Før visste vi at spedbarn skulle ligge på magen å sove nå vet vi at de skal ligge på rygg. Sant? Alt forandrer seg. Vi mener vi vet at evolusjonen må ha skjedd slik og sånn helt til vi graver frem et nytt bein eller fossil som gjør at vi må forkaste alt vi trodde vi visste. Gud eller vitenskap alt handler om overbevisning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Mother of Dragons
|
Nei, nå sier du helt feil. Vitenskapen er ikke sånn at man stort sett "forkaster alt man vet" (paradigmeskifter er sjeldne) det er forskjell på det og modifikasjoner som gjør at man stadig nærmer seg mer og mer presis viten.
![]() |
#8 |
Crazy Cat Lady
|
Vitenskap baserer seg verken på overbevisning eller personlig tro, men på resultater oppnådt gjennom eksperimenter og observasjoner. Hypoteser testes og forkastes, slik drives vitenskapen framover. Evolusjonsteorien er pr i dag såpass grundig testet og dokumentert at det knapt kan kalles en teori lengre, og er overhodet ikke basert på noens subjektive overbevisning. Da ville jo vitenskap vært religion, og det er det ikke.
![]() |
![]() |
#9 |
I menneskeham
Hvor: Santa Cruz
Nei, der er jeg ikke helt enig. Noen overbevisninger kan testes, andre ikke. Hvis du kan teste det er det vitenskap, hvis du ikke kan eller vil er det religion.
Selvfølgelig vet vi ikke den hele fulle sannhet. Men det er det da heller ingen som sier? Men jeg vil tro det er omtrent like sannsynlig at noen nye knokler velter evolusjonsteorien (som helhet, ikke bare gir oss en interessant overraskelse) som at legene finner ut at bakterier og virus ikke kan gi sykdom likevel, det var miasma eller planetenes stilling hele tiden.
![]() |
![]() |
#10 |
Ikke altetende
Får uttype denne, siden det er den som ser ut til å trigge dere.Snakker om vitenskap/religion generelt ikke spesifikt mot evolusjonsteorien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kidsTakk for handletilbud. Jeg trodde ikke jeg fikk kjøpt den som ikke-medlem, men om det går, bare mot et pristillegg, så gjør jeg heller det, for enkelthets skyld.
![]() |
#13 |
Vaklende
|
![]() Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kidsNå har jeg lest og trykket multiquote så mange ganger at det ble risiko for lange avhandlinge rher. I grunnen sier Ulvefar det meste av det ejg hadde tenkt å kommentere. Imma, hvis du vil ha et tips om kommunikasjon, slik du åpner for: |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ikke altetende
Dette var da ingen tips til kommunikasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kidsFor å spore litt tilbake igjen, i dag fikk vi boken, og hvilken fantastisk bok! Vi har lest den tretten ganger, og ledd masse hver gang. Nå må jeg bare finne svaret på "hvorfor skjedde enkli' big bang?"
![]() |
#16 |
Ikke altetende
Gleder meg til vi skal lese den. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|