Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jenter i styrer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-07, 13:24   #1
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jenter i styrer

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Kvinner er ofte mer anlagt for å se behovene til andre fek, mens menn kan se smarte løsninger.

men som sagt.. det finnes ikke noe steriotype mann eller dame.. men at prosentvis større sjang for å få en god sammensettning av kvaliteter ved å ha begge deler.

Jeg blir rett og slett litt frustrert over argumentasjon som sier at kvinner bør få lederstillinger på grunn av det sosiale miljøet på arbeidsplassen.

Menn har smarte løsninger mens kvinnene ser behovene til andre? Disse holdningene er jo etterlevninger etter de forestillingene som gjorde at kvinner ikke hadde stemmerett.

Kvinner bør kvoteres inn i lederstillinger fordi vi er like flinke og kompetente og fordi det finnes en kultur hvor kvinnene stiller bakerst i køen, muligens rett foran innvandrerne. Kvinner bør ikke kvoteres inn på bakgrunn av myter om hva kvinner er.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 13:37   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg blir rett og slett litt frustrert over argumentasjon som sier at kvinner bør få lederstillinger på grunn av det sosiale miljøet på arbeidsplassen.

Menn har smarte løsninger mens kvinnene ser behovene til andre? Disse holdningene er jo etterlevninger etter de forestillingene som gjorde at kvinner ikke hadde stemmerett.

Kvinner bør kvoteres inn i lederstillinger fordi vi er like flinke og kompetente og fordi det finnes en kultur hvor kvinnene stiller bakerst i køen, muligens rett foran innvandrerne. Kvinner bør ikke kvoteres inn på bakgrunn av myter om hva kvinner er.

Jeg er helt enig. Jeg så et intervju på TV av en eller annen finansmann som mente at "Ja, kanskje det ikke er så dumt med kvinner i styrer, de har sikkert mye å lære bort når det gjelder ydmykhet."

Gammel 14-01-07, 00:12   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Forresten: Snakker du om lederstillinger eller styreplasser? Hvorfor snakker folk om dette som mer eller mindre det samme? Dere vet at det er ekstremt uike roller?

Gammel 14-01-07, 00:20   #4
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Forresten: Snakker du om lederstillinger eller styreplasser? Hvorfor snakker folk om dette som mer eller mindre det samme? Dere vet at det er ekstremt uike roller?

Jeg snakket vel egentlig om argumentasjonen som ligger bak det å kvotere kvinner inn i stillinger generelt. Mener argumentet mitt blir det samme uansett.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 09:05   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at det helt klart bør og skal være representasjon av begge kjønn i styrer. Begge kjønn har sitt å tilføre, og om man ikke kan finne passende kvinnelige styrerepresentanter, så får man lete litt til.
Og jeg er FOR kvotering.

Gammel 12-01-07, 09:14   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Og jeg er FOR kvotering.

Jeg er også for kjønnskvoterting i dag, men jeg håper at det ikke skal være nødvbendig om noen år. For meg er det ikke et mål at alle grupper/styrer/verv skal være delt likt mellom kjønnene. Men plassen i styret, vervet, gruppen bør automatisk tilfalle den som er best kvalifisert.
Og om en kvinne og en mann stiller likt, så er det greit å ta inn det kjønnet som er underrepresentert.

Gammel 12-01-07, 09:37   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg er også for kjønnskvoterting i dag, men jeg håper at det ikke skal være nødvbendig om noen år. For meg er det ikke et mål at alle grupper/styrer/verv skal være delt likt mellom kjønnene. Men plassen i styret, vervet, gruppen bør automatisk tilfalle den som er best kvalifisert.
Og om en kvinne og en mann stiller likt, så er det greit å ta inn det kjønnet som er underrepresentert.

Det aller beste hadde selvsagt vært at det var en likefordeling og at de som var der var der på grunn av det de kunne og ikke hva som var mellom beina.
Vi får bare håpe at det er slik det vil bli i fremtiden.
Dog er det nok av gubbevelder i vårt langstrakte land, og så lenge det er mange kvinner som nok har kunnskapen som kreves, men ikke får sjansen, så er kvotering på sin plass en god stund til.

Gammel 12-01-07, 19:07   #8
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg mener at det helt klart bør og skal være representasjon av begge kjønn i styrer. Begge kjønn har sitt å tilføre, og om man ikke kan finne passende kvinnelige styrerepresentanter, så får man lete litt til.
Og jeg er FOR kvotering.

Jeg er hjertens enig med Ru, men jeg skulle ønske vi var kommet så langt at kvotering var et nødvendig tiltak.

*prøver å pense diskusjonen tilbake på sporet, da tåsokker ser vanvittig ekkelt ut :grøss:*

Gammel 12-01-07, 09:40   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Edvard, her.

Hei jenter! Hva mener dere om kvinner i styrer i bedrifter Jeg er bedriftseier

Mener du å spørre om vi synes det er greit at det sitter kvinner i styrer (altså at det bør være lov for dem), eller om vi synes det er viktig eller bra at det sitter kvinner i styrer, eller om vi synes det skal være påbudt med kvinner i styrer?

Og hvorfor henvender du deg forresten bare til "jentene" på forumet?

Gammel 12-01-07, 10:37   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns jeg er litt jente enda jeg da... Jeg får ikke helt kvinne- eller damebegrepet til å passe på meg.

Men ja, jeg ser at det er litt nedlatende at menn omtaler oss som det.

Gammel 12-01-07, 10:39   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser absolutt ikke på meg selv som jente. Jeg er voksen, jeg har barn, jeg har leilighet, jeg har jobb, jeg har studert, jeg har lån og jeg har mann.

Ingenting som jeg syns er sammenfallende med at jeg skulle sett på meg selv som "jente".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 10:47   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg ser absolutt ikke på meg selv som jente. Jeg er voksen, jeg har barn, jeg har leilighet, jeg har jobb, jeg har studert, jeg har lån og jeg har mann.

Ingenting som jeg syns er sammenfallende med at jeg skulle sett på meg selv som "jente".

Enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 10:48   #13
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er student, så jeg er jente enda. Og det på tross av flere styreverv.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 10:51   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg er student, så jeg er jente enda. Og det på tross av flere styreverv.

Jeg både har studert, og studerer. Allikevel ingen jente.

Gammel 12-01-07, 10:55   #15
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok at det blir riktigst å kalle oss kvinner, men jeg omteler ofte meg selv som jente. Jeg sitter i et styre bestående av bare jenter, og ser at kulturen der er at vi omtales som det.
Egentlig litt spennende å se hva folk tenker om dette.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:36   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg omtaler meg selv som jente, men det er muligens litt en dialektgreie. "Kvinne" er ikke et ord det faller meg naturlig å bruke muntlig i det hele tatt, og det virker merkelig for meg å kalle meg selv "dame".

Jeg liker imidlertid heller ikke å bli inkludert i tiltalen "Hei jenter!", i alle fall ikke fra en mann. Det plager meg derimot vanligvis ikke når det er en av de andre jentene som gjør det. ("Jentene på jobben" kan godt omtale seg selv som det, men (den mannlige) sjefen vår kan ikke omtale oss som det.)

Gammel 12-01-07, 11:01   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg har alt du har, gjør alt du gjør (ja, ikke alt da...), men føler meg på ingen måte som en dame/kvinne.

Vi legger kanskje litt forskjellig i det jentebegrepet? Generelt er ikke "jente" et skjellsord, eller et negativt laddet ord.

Men jeg mener det er stor forskjell på om jeg føler meg som en jente, eller at en mann som ikke kjenner meg omtaler meg som jente. Pappa omtaler meg som jente og det er helt greit. Søstren min er dame.

Gammel 12-01-07, 11:40   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Vi legger kanskje litt forskjellig i det jentebegrepet? Generelt er ikke "jente" et skjellsord, eller et negativt laddet ord.

Nei, men jeg syns det er tåpelig av voksne mennesker å omtale seg selv om gutt eller jente godt opp i voksen alder. Det blir noe litt patetisk over det hele syns jeg.

I tillegg syns jeg det er litt ovenfra-og-ned når voksne menn omtaler jevnaldrene damer som "jenter". Det er en degradering, selv om det kanskje ikke er bevisst.

Språk er i stor grad makt, og jeg syns det er viktg å tenke hvordan man bruker det.

Selvfølgelig er det ikke i alle sammenhenger galt å omtale voksne mennesker som gutter og jenter, men det er veldig uformelt og jeg syns det passer bedre i vennskapelige, litt spøkefulle settinger.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda

"Jentene på jobben" kan godt omtale seg selv som det, men (den mannlige) sjefen vår kan ikke omtale oss som det.

Nettopp.

Gammel 12-01-07, 11:42   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg kaller for øvrig ikke voksne menn for "gutter". I alle fall ikke hvis de er på min alder og over. Da jeg (og kameratene mine) var i 20-årene gjorde jeg kanskje det. Jeg tror jeg hadde litt sperre mot å bruke "menn" om dem (men ikke så sterk sperre som mot å bruke "kvinner" om meg selv og lignende folk).

Gammel 12-01-07, 11:50   #20
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er bestemor, og synes det er helt flott å bli kalt jente.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.