|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Sv: Å avstå fra sex før ekteskapet
Gud skapte oss med fri vilje. Iflg. kristen tro døde Jesus på korset for våre synder. Dette er spesielt for kristendommen. I andre religioner tenker de annerledes. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å avstå fra sex før ekteskapetEn jeg kjenner hadde "spart seg" til brylluppsnatta. Hvorpå hun får til kommentar av mannen at det var jo litt dumt at hun var så uerfaren, da!
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å avstå fra sex før ekteskapetJeg har kjent noen som ville vente til de var gift, og jeg har ikke hatt problemer med å respektere det selv om jeg ikke ville gjort det selv. Jeg "tror på" samberskap før man gifter seg (om det er mulig), og samboerskap uten sex blir nok vanskelig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å avstå fra sex før ekteskapetHvis man skal bruke ymse ting som ikke er perfekte i naturen som bevis på at en skaper ikke kan være perfekt, så trenger man ikke være så spissfindig som du prøver å være her, sursitron. Jeg nevner i fleng: Blindtarmen, søtsug, halebein, syke menn....
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Å avstå fra sex før ekteskapetJa, bibelen og en god del andre religiøse retninger nevner en hel del om blindtarm, søtsug og halebein.
|
|
|
#6 |
|
Fola Blakken
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å avstå fra sex før ekteskapetSitron: Du spurte i innlegget ditt
og jeg prøvde å si at jeg tror de fleste kristne erkjenner at det finnes en masse ting i "skapelsen" (og dermed med skaperen) som ikke er perfekte. Jeg beklager for øvrig hvis du ble lei deg for "sursitron". Det bare glapp ut av fingrene som det lettvinte bokstavrimet det er.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det jeg prøvde med eksempelet mitt var å påpeke hvor forenklet jeg syntes Sitrons syn var. Jeg ønsket ikke å si noe om moderne teologi, som folk flest ikke har et forhold til, men å påpeke noen historiske årsakssammenhenger. Hvor kommer forestillingen om kroppen som (f. eks) "syndig" fra? Selvsagt vil det finnes mange forklaringer på dette, men en kan ikke være av den mening at det kun har vært praktiske årsaker til en slik innstilling til det kroppslige. Det er holdninger og ideer som har blitt en del av folks tankemåte gjennom religionen. Hvis man sier at kristendommen siden begynnelsen har tatt opp i seg og bygget videre på ideer om kropp og sjel, som igjen gav grobunn for en forestilling om kroppen som syndig, så synes jeg det blir for enkelt å avvise det. Igjen bruker jeg middelalderteologen Augustin som eksempel da han anså forholdet mellom kropp og sjel som forholdet mellom det syndige og det guddommelige. Vi må fri oss fra kroppen og samle oss om sjelen, som han sier, slik at vi kan komme nærmere den åndelige kilde - nemlig Gud.
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Det er ikke mitt syn, det er en spørsmålsstilling. For meg eksisterer det ingen gud, så problemstillingen er for meg irrelevant.
|
![]() |
|
|