|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Absolut ateist
|
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?
Hvorfor er det gitt at alt ligger oppi dagen?
|
|
|
#2 |
|
Epikur
|
Nei, det sier jeg ikke. Jeg vet ikke, jeg. Det er derfor jeg spør.
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Ting blir en vane. Folk er vanedyr. Vaner funker for de fleste.
|
|
|
#4 |
|
Erfaren nok
|
For meg har det aldri vært noe sånn stor spiseforstyrrelse inne i bildet. Det har gått mest på trøste/kjedespising. Ikke noen store angstopplevelser eller vonde minner. For meg er det sånn at når jeg vet jeg ikke kan så er det ok, og jeg har enda ikke hatt noen særlige psykiske plager etter operasjonen. Dessuten føles det enda mer ok når jeg er en hel dag sammen med ei (normalvektig) venninne, og ser at vi to spiser akkurat det samme gjennom en dag. Da føler jeg at jeg er på vei mot et normalt mat-liv, ikke at jeg slanker meg.
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Jeg føler det også slik. Klart, jeg kan jo se på barndom, det har vært matissues i bildet, samt misbruk til en viss grad. Men jeg føler liksom ikke at disse dominerer min hverdag i det hele tatt. Kan jeg bruke bakgrunn som en unnskyldning? Sikkert. Jeg kan nok helt sikkert skylde på min far, jeg mener, alle vi søsken er jo fucked opp på en eller annen måte i forhold til mat. MEN det skjuler jo ikke det faktum at det mest sannsynlig er fordi jeg er en ekstremt lat person som liker å ha det bra. Og trening suger. Mat er fint.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?Jeg skulle ønske jeg slapp å spise noe som helst. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?Jeg har ofte spist drittmat for å straffe meg selv. Eller ikke spist noe for å straffe meg selv tilsvarende. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?Sunt eller ikke, en ting er soleklart; samfunnet rundt meg har langt flere problemer med min vekt enn jeg har selv. Det er ganske tragisk, egentlig. Mulig det er samfunnet som trenger en makeover, ikke jeg.
|
|
|
#11 |
|
Erfaren nok
|
Men da er det ganske greit tenker jeg. Altså, ikke for deg da, om du opplever at folk ikke skjønner at du kan leve med å være overvektig. Men for meg var det ikke greit. Jeg hadde det ikke bra med meg selv, jeg ønsket ikke å være overvektig - og jeg vet jeg har et bedre med meg selv når jeg er slankere. Og da påvirker det meg veldig, i negativ retning. Og selv om jeg ikke var døden nær, så ønsker jeg meg et liv der jeg har det bra med meg selv. Og jeg har det allerede mye bedre med meg selv enn tidligere i år.
|
|
|
#12 |
|
Absolut ateist
|
Ikke skjønner? Det er langt mer enn ikke skjønner. Hele livet mitt er jo tross alt påvirket av at samfunnet mener at jeg er for feit. Jeg kan ikke se hvordan det skal være mer greit å dømmes av tusen enn å dømme seg selv. Om man dømmer seg selv så kan man fikse problemet, om man dømmes av alle andre, så kan man ikke det på samme måten.
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Jeg er litt nysgjerrig kjenner jeg, på hvilken måte har samfunnet rundt deg et problem med din overvekt? Jeg kjenner mange overvektige, men jeg har liksom aldri følt at de har påført samfunnet problemer så lenge de ikke blir syke av overvekten - vekten er jo ikke et problem i seg selv, men det faktum at stadig flere får overvektsrelaterte sykdommer er et problem.
|
|
|
#14 |
|
Absolut ateist
|
Ved å ikke være tilrettelagt også for feite. Overse oss, så forsvinner vi. Ved at feite stiller bakerst i køen ved jobber og sånt, siden det er beviselig at tankegangen er slik at feite er late. Greit, jeg ER lat. Men det er i forhold til meg selv, ikke til andre. Ved at folk syns det er greit å åpenlyst diskriminere med ved handling og ord, ene og alene fordi jeg er feit. Ved at klesstørrelser blir mindre og mindre, mens x-ene på formerer seg. Ved å automatisk innbille seg at vi ikke har det bra. Og for ikke å snakke om å generalisere andre veien. Alle feite er så blide. Alle feite har så godt humør fordi de må veie opp for det kjipe livet sitt. Alle feite er dessuten tilgjengelig for alle asylsøkere og andre som trenger opphold i landet, for alle vet jo at vi er desperate etter å få oss noe. Hva som helst. For det finnes jo ikke normale folk som vil ha oss. I could go on and on and on.
|
|
|
#15 |
|
Midtsommerprinsesse
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?Jeg har ikke lest artikkelen og skal ikke uttale meg om det.
|
|
|
#16 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?Det var da jammen noen lange innlegg, Milfrid. Er poolboyen på ferie ?
|
|
|
#17 |
|
© All rights reserved
|
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?Jeg synes det er tull å bare fokusere på kjipe hendelse i forbindelse med overvekt. Veldig mange spiser seg overvektig fordi de liker snop, feit og usunn mat, fordi de ikke er i nok fysisk aktivitet og fordi de fleste fucker opp forbrenningen sin med jojo-slanking. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#19 |
|
© All rights reserved
|
Ja, det er godt mulig. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Shake it out!
|
Helt enig, og det har jeg også skrevet i denne tråden. Det ene utelukker ikke det andre. Og det er i grunnen to helt forskjellige problem.
|
![]() |
|
|