Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Glutenfritt og melkefritt kosthold

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-09, 10:22   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Glutenfritt og melkefritt kosthold

Jeg får en uventet julegjest på besøk i morgen kveld. Hun blir hos oss til over nyttår. Hun har nettopp fått beskjed om at hun har cøliaki og sannsynligvis også laktoseintoleranse. Hun er bare 12 år, så hun trenger litt hjelp til å passe på at hun spiser riktig mat. Foreldrene hennes kan vi ikke regne med i denne sammenhengen (det er ikke uten grunn at hun feirer jul hos oss). Jeg har tenkt å ta en telefon til legen hennes i morgen, men er redd han allerede har tatt juleferie. Jeg må handle inn før hun kommer i morgen kveld og vil gjerne ha noen tips om hva jeg bør skaffe.

Finnes det glutenfritt og melkefritt brød i butikken eller må jeg bake selv? Hva med knekkebrød? Hva annet av basiskost trenger jeg å handle og hvor får jeg tak i det (matbutikk, helsekost, apotek?). Jeg baker gjerne selv og er forberedt på ekstra arbeid i forhold til maten i jula, men jeg trenger mer kunnskap. Kanskje noen kan anbefale gode nettsider med lett tilgjengelig informasjon? Jeg har ikke tid til de store avhandlingene, men vil gjerne ha kjapp og tilstrekkelig informasjon.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 10:48   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Glutenfritt og melkefritt kosthold

Eg har i alle fall sett at dei fleste dagligvare butikkar no har glutenfritt brød i frysaren. Dei fleste butikkar har og melkefri melk ( soya-, ris- eller havremelk )

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 11:04   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.077
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfritt og melkefritt kosthold

* Brød: glutenfritt brød i frysedisken i de fleste store butikker, men sjekk innholdsfortegnelsen da noen kan ha melk i seg. Evt glutenfrie melmikser hvis du vil bake selv.
* Knekkebrød: gluten- og laktosefrie knekkebrød fra Wasa i vanlige butikker, men Semper sine varianter er bedre
* Julekaker: finnes noen i helsekost, men sjekk for melkeinnhold
* Melkeerstatninger: havre- eller rismelk er best, soya smaker ikke så godt så ville ikke kjøpt det hvis dette er nytt for henne. Du får også havrefløte (til sauser etc.) og havrevaniljesaus (dessert)
* Smør: kjøp Soft blå, melkefritt margarin

Sider: www.ncf.no, www.naaf.no, http://www.allergikokken.no/. På sistnevnte kan du lete etter vanlige oppskrifter og krysse av for det som IKKE skal være i.

Håper dette hjelper! Bare spør mer hvis du trenger!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 19:18   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfritt og melkefritt kosthold

Tusen takk!

Vet noen hva knekkebrødet uten gluten og melk heter?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 19:19   #5
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.077
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfritt og melkefritt kosthold

Wasa sitt heter bare Wasa gluten- og laktosefritt knekkebrød, grønn pakke som de har på mange vanlige butikker. Semper har også en variant, den må du nok på helsekost eller velassorterte dagligvarer for å få tak i.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no