Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-10, 11:28   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?

Minus 19 målte vi her for noen dager siden.

Gammel 10-01-10, 11:29   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Minus 19 målte vi her for noen dager siden.

Ja, men det er ikke normalen, selv nå. Det varer heller ikke hele dagen. Nå ligger det vel rundt 10, for noen dager siden var det vel 12-14 i løpet av dagen, selv om man hadde noen øyeblikk med varmere eller kaldere temperaturer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 11:32   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har ligget på minus 14-15 ganske ofte her ja. Minus 17 flere ganger da vi kjørte mot Forus, da måtte jeg ta frem mobilen og ta bilde av temperaturmåleren.
Det er vel ikke så ofte vi har minus 10, engang? Hva har vært det vanlige her de siste årene?

Gammel 10-01-10, 11:34   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er uvanlig. Men ikke kaldt.

Gammel 10-01-10, 11:38   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Pøsj. Neida, men i går kjente jeg at jeg døde litt da vi skulle ut. Det tok sikkert et kvarter før jeg sluttet å blåse frostrøyk inne i bilen når varmen stod på fullt. Men bilen tar selvsagt tid å varme opp da, skjønner jo det. En dag fant jeg ikke vottene mine når jeg skulle ut og kjøre, og rattet var så kaldt at jeg måtte sitte og varme opp bilen litt før jeg kunne kjøre. ÆÆRGH! Ønsker meg pelstrekk til rattet.

Gammel 10-01-10, 11:42   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her går liksom ikke temperaturen ned i det hele tatt i løpet av en dag. Det er nesten minus 30 når vi står opp, min er vel kanskje -22 og så går det opp igjen. Jeg merker stor forskjell på -22 og -29. Men det er uansett ikke behagelig og nå har det vart i to uker. Det holder nå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 12:09   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, luftfuktighet og vind spiller jo bare inn på hud.

Det er ikke sånn at det påvirker biler, husvarme, vann som fryser og sånt.
Effektive kuldegrader er bare relevante for mennesker som er ute.
Ellers er 40 kuldegrader rett og slett bare jævlig mye kaldere nn 20!

(jadda, jeg er lei kulda nå )

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 16:42   #8
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Røros har jeg opplevd i nesten 40 minus noen ganger og jeg sier bare.. Jeg har opplevd storm og minusgrader på vestlandet, men ingen ting slår 40 på Røros. Røros er så vanvittig trekkfullt uansett temperatur. Høyfjell og iskald vind. Jeg reiste en gang med fly fra Brasil, via CPH, OSL til Røros i februar. Temperaturen på Røros var -37. Å gå ut flytrappa da var noe inni hampen grusomt.

Jeg er på Røros nå. Har ikke hatt nesen ute siden igår da vi kom hit. Uansett hvor godt kledd man er så blir man raskt nedkjølt.

Jeg vokste opp i Bodø. En gang vi var der på besøk etter vi flyttet til østlandet så var det -7 C, kuling og høy luftfuktighet. Da sa de på lokalnyhetene at det tilsvarte -45 C. De oppfordret folk til å holde seg inne. Luftfuktigheten kan påføre kuldeskader ganske raskt i slikt vær.

På Østlandet, der jeg bor, vil jeg heller ha -20 C, vindstille og tørr luft enn -7, kuling og høy luftfuktighet i Bodø. Ingen tvil om det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 18:45   #9
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bodd mange steder i Norge, bl.a. et par år i Stavanger, et år i Oslo, flere år i Trondheim og et halvt år (vinter) i Bodø. Jeg bor nå høyt til fjells i en liten fjellbygd langt sør i Sør-Trøndelag. Her har vi mange kalder dager i løpet av en vinter og er forsåvidt godt vant til det. Men når det nå er 40 minusgrader (har hatt ned i 44,5 i dag tidlig) og lett vind, kan jeg bare si at det er jæv... kaldt! Det er MYE verre enn alt jeg har opplevd både på vestlandet og i nord iallefall. Det er himmelforskjell på 15 minus og 40 minus, uansett luftfuktighet og vind. En ting er jo hvor kaldt det kjennes ut, noe annet er de praktiske problemene man får i 40 minusgrader i forhold til bilkjøring, strømforsyning osv. Mannen min må ta fri fra jobb fordi det er for risikabelt å kjøre pga kulden. Mine barn har måttet holde seg hjemme fra skole/barnehage de siste to dagene og de kommer seg heller ikke på skolen i morgen. Det er ikke forsvarlig å kjøre de til skolen fordi faren for at bilene stopper opp er stor. Det hjelper lite om bilen starter om den stopper (pga f.eks. frossent dieselfilter) underveis. Det er IKKE moro å få motorstopp på en øde veistrekning i 40 kuldegrader. Jeg skulle også vært en tur på butikken, men kan av samme grunn ikke reise. Vi har i kveld sendt e-mail til den lokale nærbutikken (et par mil unna) med en lang liste varer vi trenger. Forhåpentligvis klarer postmannen å få det med seg hvis han kommer seg opp hit i morgen eller på lørdag. Hvis ikke må vi klare oss på det vi har i skapene til været blir snillere.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 11:25   #10
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Lhi-My der sa du det. Uansett vindfaktorer osv så er 40 grader kaldere enn 20. Dessuten så er det ikke sånn at det alltid er vindstille og knusktørt slike steder heller.

Lurer forresten på hvilken bygd du bor i.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 13:24   #11
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er blitt sånn! Man tør ikke åpne kjeften om temperaturene her på vestlandet, for man får alltid slengt i trynet "pingler" fra de som bor lenger nord og er vant til litt mer i minus.

Østlendinger får jo ofte pepper om vi klager på mye snø om vinteren og medfølgende kaos på veiene, så det er vel alltid noen som ikke er like tøffe som andre.

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Og hvem sier at det alltid er vindstille og ikke høy luftfuktighet på Østlandet?

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 21:28   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Når det er for kaldt til å i det hele tatt kunne gå ut, hva gjør man med skolebarn da?

Gammel 09-01-10, 21:54   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg skjønner det veldig, veldig godt altså. Men hva med ens egen jobb når barn må være hjemme? Det går kanskje an tre dager, men når det varer i tre uker?

Gammel 09-01-10, 22:13   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg mener jeg leste et eller annet sted i går at -20 her på vestkysten kunne defineres som ekstremkulde. I innlandet måtte det -40 til før de definerte det som ekstremkulde.

Ekstremkulde kan neppe defineres på annen måte enn "kulde som nærmer seg eller tangerer kulderekorden på det aktuelle stedet". Hvilket betyr at ekstremkulde i Karasjok ligger på nærmere -50 (men de skal få lov til å kalle det ekstremkulde lenge før det for min del altså ), ekstremkulde i Trondheim ligger på nærmere -25, mens ekstremkulde i Tromsø ligger på nærmere -18.

-18, som er kulderekorden i Tromsø, er ikke spesielt kaldt for mange steder, men det betyr ikke at Tromsø er et sted med milde og behagelige vintre av den grunn. Virkelig ikke.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

MEN: Hvor kaldt synes dere det må være før man ikke kan gå ut? Mange skriver at de sitter inne nå. Hadde det gått an å gå ut en liten stund med ansiktet tildekket? Hva er for kaldt til å gå ut i? La oss si en gåtur på et kvarter. Hva er for kaldt å være ute i to timer i? Hva er for kaldt til at det er for kaldt til å i det hele tatt gå ut og hente posten eller gå ut og sette seg i bilen (hvis man får start på den)?

Det avhenger av mye mer enn bare temperaturen. Den ene dagen det lå på -20 her, var det vindstille og bare vakkert. Dagen etter var det -18 og vind, og da var det direkte vondt å gå til jobb.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 22:13   #15
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Her stenges skolen om det blir kaldere enn 40 minus, da må barna holde seg hjemme.
Vi har vært ute og lekt i 25-26 minus i jula, en times tid hver dag. Kaldt i ansiktet så vi har dekt oss til med ullbuff og hatt hette over hodet, det beskytter en del. Når det nærmer seg 30 minus orker vi ikke være ute over tid, men å gå 5-10 minutter godt påkledd går fint.

Gammel 10-01-10, 01:59   #16
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Helt enig, og det skrev jeg i en annen tråd, men ble nesten halshogget av enkelte.

Det hadde kanskje noe med hvordan du formulerte deg?

Gammel 10-01-10, 11:03   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det hadde kanskje noe med hvordan du formulerte deg?

Mulig det, men jeg har aldri ment at barn skal være ute i minus 40. Jeg synes bare det er vilt at man ikke skal kunne være ute i 10 minus. Og jeg snakket jo til Fibi i den tråden. Hun bor der jeg bor. Hun snakket om seg selv og hvor kalde temperaturer HUN var vant til. Jeg sa at jeg på ingen mpte synes minus 10 er ekstremkaldt.

Gammel 09-01-10, 21:29   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jelena, her.

for meg er det rart å høre om steder de må være inne ved -10 og -15, hadde det vært slik her måtte de vært inne fra jul til langt ut i februar.

Helt enig, og det skrev jeg i en annen tråd, men ble nesten halshogget av enkelte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.