|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Minus 19 målte vi her for noen dager siden.
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?
Ja, men det er ikke normalen, selv nå. Det varer heller ikke hele dagen. Nå ligger det vel rundt 10, for noen dager siden var det vel 12-14 i løpet av dagen, selv om man hadde noen øyeblikk med varmere eller kaldere temperaturer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Det har ligget på minus 14-15 ganske ofte her ja. Minus 17 flere ganger da vi kjørte mot Forus, da måtte jeg ta frem mobilen og ta bilde av temperaturmåleren.
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Nei, det er uvanlig. Men ikke kaldt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Pøsj.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Her går liksom ikke temperaturen ned i det hele tatt i løpet av en dag. Det er nesten minus 30 når vi står opp, min er vel kanskje -22 og så går det opp igjen. Jeg merker stor forskjell på -22 og -29. Men det er uansett ikke behagelig og nå har det vart i to uker. Det holder nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
can-jur
|
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Men altså, luftfuktighet og vind spiller jo bare inn på hud.
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
|
Jeg er på Røros nå. Har ikke hatt nesen ute siden igår da vi kom hit. Uansett hvor godt kledd man er så blir man raskt nedkjølt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Jeg har bodd mange steder i Norge, bl.a. et par år i Stavanger, et år i Oslo, flere år i Trondheim og et halvt år (vinter) i Bodø. Jeg bor nå høyt til fjells i en liten fjellbygd langt sør i Sør-Trøndelag. Her har vi mange kalder dager i løpet av en vinter og er forsåvidt godt vant til det. Men når det nå er 40 minusgrader (har hatt ned i 44,5 i dag tidlig) og lett vind, kan jeg bare si at det er jæv... kaldt! Det er MYE verre enn alt jeg har opplevd både på vestlandet og i nord iallefall. Det er himmelforskjell på 15 minus og 40 minus, uansett luftfuktighet og vind. En ting er jo hvor kaldt det kjennes ut, noe annet er de praktiske problemene man får i 40 minusgrader i forhold til bilkjøring, strømforsyning osv. Mannen min må ta fri fra jobb fordi det er for risikabelt å kjøre pga kulden. Mine barn har måttet holde seg hjemme fra skole/barnehage de siste to dagene og de kommer seg heller ikke på skolen i morgen. Det er ikke forsvarlig å kjøre de til skolen fordi faren for at bilene stopper opp er stor. Det hjelper lite om bilen starter om den stopper (pga f.eks. frossent dieselfilter) underveis. Det er IKKE moro å få motorstopp på en øde veistrekning i 40 kuldegrader. Jeg skulle også vært en tur på butikken, men kan av samme grunn ikke reise. Vi har i kveld sendt e-mail til den lokale nærbutikken (et par mil unna) med en lang liste varer vi trenger. Forhåpentligvis klarer postmannen å få det med seg hvis han kommer seg opp hit i morgen eller på lørdag. Hvis ikke må vi klare oss på det vi har i skapene til været blir snillere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Lhi-My der sa du det. Uansett vindfaktorer osv så er 40 grader kaldere enn 20. Dessuten så er det ikke sånn at det alltid er vindstille og knusktørt slike steder heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
Østlendinger får jo ofte pepper om vi klager på mye snø om vinteren og medfølgende kaos på veiene, så det er vel alltid noen som ikke er like tøffe som andre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Når det er for kaldt til å i det hele tatt kunne gå ut, hva gjør man med skolebarn da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Jeg skjønner det veldig, veldig godt altså. Men hva med ens egen jobb når barn må være hjemme? Det går kanskje an tre dager, men når det varer i tre uker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
Ekstremkulde kan neppe defineres på annen måte enn "kulde som nærmer seg eller tangerer kulderekorden på det aktuelle stedet". Hvilket betyr at ekstremkulde i Karasjok ligger på nærmere -50 (men de skal få lov til å kalle det ekstremkulde lenge før det for min del altså
Det avhenger av mye mer enn bare temperaturen. Den ene dagen det lå på -20 her, var det vindstille og bare vakkert. Dagen etter var det -18 og vind, og da var det direkte vondt å gå til jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Her stenges skolen om det blir kaldere enn 40 minus, da må barna holde seg hjemme.
![]() |
#17 |
Kontrollfrik
Mulig det, men jeg har aldri ment at barn skal være ute i minus 40. Jeg synes bare det er vilt at man ikke skal kunne være ute i 10 minus. Og jeg snakket jo til Fibi i den tråden. Hun bor der jeg bor. Hun snakket om seg selv og hvor kalde temperaturer HUN var vant til. Jeg sa at jeg på ingen mpte synes minus 10 er ekstremkaldt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Kontrollfrik
Helt enig, og det skrev jeg i en annen tråd, men ble nesten halshogget av enkelte. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|