Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Generelt røykeforbud

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-10, 14:03   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Eller man bare går på utsiden og røyker.
Det går an det og.

Eller man lurker seg bortved gjerdet bak doene eller noe - det er ikke tjukke folkemengder overalt. Er det utendørs så trenger man ikke trehundremeter med radius for å ikke sjenere noen.

Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 15:08   #2
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Eller man bare går på utsiden og røyker.
Det går an det og.

Eller man lurker seg bortved gjerdet bak doene eller noe - det er ikke tjukke folkemengder overalt. Er det utendørs så trenger man ikke trehundremeter med radius for å ikke sjenere noen.

Derfor synes jeg det heller ikke ville vært alt for ille å ha "røykesone" på slike steder.

:er også vrang og vil gjerne få ta meg en røyk i ny og ne i en park uten å genere andre:

Gammel 20-01-10, 17:15   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ikke gitt at det koster staten noe med røykerne.

Ja - det er utgifter når de får kreft, men det er lite pensjonskostnader.

Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 18:02   #4
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg får litt sånn barnehagementalitet. Du kan ikke passe på deg selv, så da lager vi forbud mot alt som kan være farlig for deg. Hilsen Staten A/S.

Jeg tipper at du røyker? Ja?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det blir litt for dumt å bruke "logisk konsekvens"-argumenter på denne måten.
At noe farlig forbys behøver ikke å medføre en logisk kjede av forbud.

Skal man bruke slike argumenter har man ikke noe godt argument for å forby salg av andre giftstoffer. Hvorfor skal Paralgin Forte være reseptbelagt? Hvorfor selges ikke sprøytemidler fritt?

Alkohol er et stort problem og den debatten kan man gjerne ta, men det er en annen debatt med andre elementer og kan ikke automatisk trekkes som en parallell til en debatt om røykelov.

Så godt kan det altså sies.

Gammel 20-01-10, 19:31   #5
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg røyker ikke, allikevel er jeg imot forbud på alle bauger og kanter. Selv om jeg kan se det praktiske i at all salg av tobakksvarer ble forbudt i Norge. Jeg kan også se det upraktiske i det. Og hvem skal anmelde hvem for ulovlig røyking? Jeg tror ikke det er så enkelt at man bare kan si til alle og enhver at i morgen blir det forbudt, nå må du slutte å røyke.
Jeg trekker paraleller mot andre varer fordi jeg rett og slett syns det blir en form for overformynderi, og at å forby det ene fremfor det andre uansett er ille for dem det rammer. For meg hadde det vært helt problemfritt om alle sukkervarer, alle tobakksvarer, all form for snacks, alle alkoholholdige varer, alle kaker osv hadde forsvunnet fra butikkhyllene. Men det ville ikke vært ok for alle andre. Hjemme hos meg får ingen røyke inne. Og det finner alle seg i, men når jeg ber til selskap og sier at fordi vi har barna i helgen blir det ikke servert alkohol, og jeg vil ikke at dere skal nyte alkohol sammen med barna, ja da velger folk å ikke komme.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 19:39   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Perhonen, ser du ikke forskjellen på å spise noe som kun skader en selv og på å røyke og utsette andre for passiv røyking? Det at noen er hensynsfulle betyr lite når så mange ikke er det. Når så mange barn vokser opp i røyketåke hjemme og i bilen, eller blir båret rundt i bæresele mens den som bærer har røyk i kjeften, mens folk ikke kan stå og se på barna sine i 17. maitoget fordi folk synes det er helt greit å stå midt i mengden og dampe. I could go on and on. Jeg blir liksom ikke like plaget av å se en diabetiker eller overvektig person spise en sjokolade som jeg blir av å måtte gå gjennom et tåkehelvete for å komme meg inn på kjøpesenteret. Hadde røyk kun berørt selve røykeren, hadde vi jo ikke hatt denne diskusjonen.

Gammel 20-01-10, 21:10   #7
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er der jeg også ser hvordan alkohol påvirker hele familier. Og jeg skulle ønske at alle alkoholholdige varer forsvant fra dagligvare butikkene og inn på vinmonopolet. Om man så måtte ha et vinmonopol i hver bygd.
Jeg tror folk flest,med en god del unntak (jeg ser den) er lettere å motivere til å stumpe røyken enn til å la helgefylla være. For et glass rødvin (eller ti) er sunt. (kanskje) Ingen kan med hånden på hjertet påstå at røyk er sunt. Det samme som med vinmonopol, ha tobakksforretninger og få dævelskapen ut fra butikkene. Ser du det ikke husker du det ikke. Og det gjør det mye lettere for folk å slutte. Eller la være å begynne. Var innom en dagligvare butikk og handlet i dag og istedet for å ha gjemt bort varen slik at den ikke var synlig, det var den forsåvidt ikke, men det stod med STORE BOKSTAVER TOBAKKSVARER. Ikke til å unngå å se. Glemmer ikke den da nei. Når det gjelder sukkerholdige varer så hadde det vært fint for MEG om de ikke stod midt foran nesa mi. Og heldigvis jeg opplever folk i dag som røyker som stort sett veldig hensynsfulle. Selv om det naturlig nok finnes unntak. Husker med gru den tiden det var lov å røyke på bussen

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 10:50   #8
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Gammel 21-01-10, 11:19   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det ikke Joika som skrev det du siterte?

Gammel 21-01-10, 11:20   #10
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Beklager

Går litt fort i svingene... Det var selvfølgelig ikke deg jeg siterte Skvetten.
Jeg mener DET jeg siterte som du svarte på

Gammel 21-01-10, 15:30   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åååh, vi har en i klassen som røyker rullings og tar vare på halvrøykte rullingser. Det er et mareritt. Helsiken som den personen stinker jævlig.

Gammel 21-01-10, 15:34   #12
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Åååh, vi har en i klassen som røyker rullings og tar vare på halvrøykte rullingser. Det er et mareritt. Helsiken som den personen stinker jævlig.

Jaiks! Det finnes ikke noe verre enn sneiplukt.

Jeg er forresten nede i 3 sigaretter om dagen. *sluttemodus*

Gammel 21-01-10, 15:48   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg er forresten nede i 3 sigaretter om dagen. *sluttemodus*

Oj så bra.

Gammel 21-01-10, 17:24   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hurra, Inter! Du blir så deilig å kose på når du er røykfri.

Gammel 21-01-10, 18:27   #15
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Oj så bra.

Ja ikke sant!

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hurra, Inter! Du blir så deilig å kose på når du er røykfri.

Ja jeg gleder meg til jeg er helt røykfri.
Jeg har med vilje gjort det veldig vanskelig for meg selv å røyke nå.
Og kos? Super belønning!

Gammel 21-01-10, 18:33   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Du er superflink!

Gammel 21-01-10, 19:37   #17
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og passasjerene som ble nødt til å sitte på toget med stanken han tar med seg inn igjen. Pføy.

For ikke å snakke om de som faktisk blir syke av å sitte ved siden av han.

Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 15:10   #18
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Vet noen av dere hva som skjer hvis en person kjøper røyk for en fjortenåring og blir tatt for det? Har det noen konsekvenser i det hele tatt?

Jeg vet at butikker kan oppleve sanksjoner om de selger til mindreårige, men hvordan er det for de som kjøper for andre?

Det er ulovlig, men tror ikke jeg noen gang har hørt om noen som har blitt tatt eller straffet for det. Samme gjelder vel for alkohol, har aldri hørt om noen som har blitt tatt eller straffet for å kjøpe til mindreårige. (Eller forresten jo, ett unntak, det var en tvilsom fyr som kjøpte både alkohol og tobakk og solgte til ungdom og barn i et skogholt... men det er liksom litt annerledes.)

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:12.