Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Patrick Süskinds "Parfymen"

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-07, 21:36   #1
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Patrick Süskinds "Parfymen"

Jeg slet jo mye med lesingen på barneskolen, men fikk god oppfølging, og det løsnet på et vis etterhvert. Pappa ga meg enorm leselyst, og leste høyt for meg langt inn i skolealder. Han var så redd for at lesing skulle bli et mareritt, og ville så gjerne at jeg skulle glede meg over bøkenes verden og ikke hate de for den utfordringen de ga meg.

Min beste venninne på skolen var en skikkelig lesehest, og hun ga meg Patrick Süskinds "Parfymen".
Denne boken har jeg et veldig spesiellt forhold til som den første "ordentlige" romanen jeg leste. Husker jeg ikke klarte legge den fra meg før den var slutt, og likte godt de makabre beskrivelsene forfatteren leverte. Nå er filmen her, og jeg vet ikke om jeg vil se den. Kanskje den forkludrer tanken om min første "kjærlighet" i bøkenes verden? Hvordan kan de ha klart å gjenskape det bildet jeg har i hodet av karakterene og miljøene fra boka? Umulig.

Uansett står boken fortsatt i bokhylla, og er skikkelig slitt. Tror kanskje jeg skal lese den igjen nå snart

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 21:48   #2
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.602
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Jeg likte boken, men tror ikke jeg vil se filmen.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 21:49   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Jeg syns filmen ser veldig spennende ut. *skal se*

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 21:58   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Jeg har også et spesielt forhold til denne boka - har lest den et titallsganger, og gitt den vekk i gave like mange ganger. Jeg synes den er helt spesiell.

Var veldig nysgjerrig på forfatteren en periode. Han gikk visst på en smell/fikk prestasjonsangst etter denne boka. Via via via fikk jeg tak i en annen av hans bøker - "historien om herr Sommer". Det er en barnebok, men jeg likte den ikke noe særlig. Jeg mener jeg også har også lest "The pigeon" av samme forfatter, men jeg husker svært lite av den så den gjorde nok ikke særlig inntrykk

Visste ikke at det var en film på trappene, men kommer nok til å se den etterhvert ja.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 12:49   #5
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.908
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Jeg leste boka for noen år siden, og spesielt begynnelsen gjorde veldig inntrykk. Kommer nok til å se filmen, og håper jeg skal kunne leve med at den sikkert ikke formidler helt det samme som boka. Som regel blir jeg skuffet over filmatiseringer av bøker jeg liker, men det er spennende å se andres tolkninger.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 13:15   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Jeg leste boka for noen år siden, og den traff meg enormt. Det er veldig spesiell for meg, og jeg har ikke hatt en leseopplevelse som ligner denne. Ikke fordi det er den beste boka jeg har lest, men fordi den som sagt traff meg på en måte. Jeg har ikke orket å lese den omigjen, og vet ikke helt om jeg orker å se filmen heller.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 13:20   #7
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Jeg har også lest den noen ganger, både på norsk og på engelsk. Jeg har den vel (eller har sikkert lånt den bort) på lydbok også.

Jeg tror ikke filmen er noe jeg prioriterer.

Jeg har to bøker jeg ikke leser på nytt fordi de gjorde et så spesielt inntrykk. Sult og Prosessen.

De bøkene jeg har lest flest ganger er nok Lord of the rings. Jeg var sur når jeg oppaget dem for 20 år siden for at ingen introduserte meg til Tolkin i oppveksten. Jeg ar da 21 år. Jeg har prøvd på norsk en gang men ga et opp.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 13:26   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 29.302
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Jeg har lest boka mange ganger og er skeptisk til om de greier å gjenskape stemningen i filmen, men jeg må jo bare se den likevel ... Men kanskje ikke planlegge å gå ut og spise etterpå, sånn i tilfelle de greier det

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:46   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Har ingen planer om å se filmen, men boka? Å, så bar den er! Jeg fikk den av en tidligere kjæreste. (Hm... Det var kanskje litt rart? ) Jeg har lest den flere ganger, gitt den i gave mange ganger og liker den ordentlig godt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:49   #10
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Denne har jeg fått i gave av en helfrelst "parfymen" fan. Så pass at jeg ikke har lest den selv. Mister litt interessen jeg da.
Men må vel ta den frem igjen. Har veldig lyst å lese den først.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:54   #11
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.316
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Boka er fantastisk! Og jeg er så nysgjerrig at jeg sikkert vil se filmen og.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 20:31   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.995
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Jeg tror jeg styrer klar av filmen. Boka er veldig spesiell og flott.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 00:23   #13
Edvard
Superaktiv
 
Edvard sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 312
Edvard er litt kulEdvard er litt kul
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg slet jo mye med lesingen på barneskolen, men fikk god oppfølging, og det løsnet på et vis etterhvert. Pappa ga meg enorm leselyst, og leste høyt for meg langt inn i skolealder. Han var så redd for at lesing skulle bli et mareritt, og ville så gjerne at jeg skulle glede meg over bøkenes verden og ikke hate de for den utfordringen de ga meg.

Min beste venninne på skolen var en skikkelig lesehest, og hun ga meg Patrick Süskinds "Parfymen".
Denne boken har jeg et veldig spesiellt forhold til som den første "ordentlige" romanen jeg leste. Husker jeg ikke klarte legge den fra meg før den var slutt, og likte godt de makabre beskrivelsene forfatteren leverte. Nå er filmen her, og jeg vet ikke om jeg vil se den. Kanskje den forkludrer tanken om min første "kjærlighet" i bøkenes verden? Hvordan kan de ha klart å gjenskape det bildet jeg har i hodet av karakterene og miljøene fra boka? Umulig.

Uansett står boken fortsatt i bokhylla, og er skikkelig slitt. Tror kanskje jeg skal lese den igjen nå snart

Noen som har et forhold til "Herr Sommer", av samme forfatter?

__________________
Mattis: "Du skal tala til meg som folk"
Edvard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 00:33   #14
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.342
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Patrick Süskinds "Parfymen"

Den boken var helt fantastisk, husker jeg. Klarte ikke legge den fra meg. Jeg tror nok jeg må se filmen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no