|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Hadde feil baby i ett døgnMannens hovedoppgave under fødselen har vært å tagge og holde oppsyn med unge ...
|
|
|
#2 |
|
fornyet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde feil baby i ett døgnVed min første fødsel måtte jeg rett på operasjonsstua, og var borte fra baby fra ca kl 12- 18 første døgnet. Jeg tenkte i mitt stille sinn at jeg ikke hadde øyeblikkelig kjent igjen min egen baby etter å ha vært i fødsel i over ett døgn, med påfølgende operasjon / postoperativ fase, og pappaen hadde reist hjem. Nå hadde han blåmerker i hele ansiktet, så det gikk greit, men tanken var der.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde feil baby i ett døgn
Begynner å kjenne at å ha ungen hos meg hele tiden under barselsoppholdet kanskje ikke var så dumt...
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Hadde feil baby i ett døgnHuff for en utrivelig historie. Klart man som mor burde sjekke armbånd, reagere på at nesen til babyen er bredere enn i går osv. Men mange barselkvinner er helt i tåken etter en fødsel. Mye kan ha skjedd (narkose etc) som gjør at moren ikke er så "på" som hun pleier. Og i tillegg til at mødrene her har gått glipp av det første døgnet og tilknytningen det gir til babyen, viser mange av kommentarene i denne tråden at skamfølelsen over ikke å ha oppdaget forbyttingen kanskje ikke er så lang unna heller. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Klart dette er et rutinebrudd som ikke burde skjedd. Men det er nå en gang derfor disse babyene HAR navnebånd, da, så man kan lese og sjekke på dem.
|
|
|
#6 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Hadde feil baby i ett døgnHuff, for et mareritt !
|
|
|
#7 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hadde feil baby i ett døgnHe he - urinstinkt eller ei. Da jeg fikk Storebror var jeg både i forkant, og i etterkant, helt ødelagt av lyskestrekk, kunne knapt krøke meg over gulvet uten krykker. Jeg fikk fysioterapibehandling under barseloppholdet, og Storebror ble passet av pleierne så lenge.
|
|
|
#8 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Hadde feil baby i ett døgnMulig jeg er i overkant ikke-katastrofetenker, men det falt meg aldri inn å være bekymret eller livredd for å miste/forbytte babyen min på sykehuset.
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Jeg var borte fra Frøkna noen timer første natten etter at hun ble født; jeg hadde ikke sover på halvannet døgn, og pleierne tilbud seg å passe henne mens jeg sov. Midt på natten våknet jeg og ville ha henne hos meg, og da ruslet jeg inn på pauserommet, der femseks senger sto på rad og rekke med sovende babyer i. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hadde feil baby i ett døgnJeg fikk levert inn feil baby da jeg hadde fått førstemann og skulle amme om natten (hadde hatt keisersnitt og kunne ikke løfte ham opp selv osv med en gang). Oppdaget det da jeg fikk den andre babyen lagt inntil meg, og jeg så jo med en gang at det var feil unge. Jeg kan egentlig ikke skjønne hvordan begge mødrene her ikke har kjent igjen sin egen baby, hvis de har sett dem før liksom. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde feil baby i ett døgnSynes det mest er ei trist sak. Ingen var ungane har lidd noko under dette, men for foreldra må det vere vanskeleg, og ein får sikkert veldig mange tankar.
|
|
|
#13 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde feil baby i ett døgnMed en 8-åring og litt avstand til hele problemstillingen, tenker jeg at feil kan skje og at det ikke hadde hatt all verdens å gjøre for min "mor-barn-relasjon" resten av livet. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
By the Sea
|
Eh, ja.
|
|
|
#15 |
|
Pauset
|
Ja man kan jo diskutere hvem som er sløvest egentlig. Greit å være full av hormoner og være en som nettopp har født osv, men man føder tross alt ikke hver dag. De ansatte på sykehuset derimot... dette er deres hverdag. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
Det er jeg helt uenig i, å ikke sjekke navnelappe, spesielt når du stusser på utseende, hvor dum er det lov å være altså? Jeg blir trøtt av dette at vanlige mennesker skal ha null ansvar for seg selv og sitt, mens den som er i jobb ikke skal ha tabbekvote i det hele tatt. Mennesker er mennnesker og ingen er perfekte, men ingen kan totalt frigjøres for kravet om at man skal prøve å bruke hodet altså. Det er da lov å kunne forvente noe tankegang hos nybakte mødre også.
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hadde feil baby i ett døgnJeg er enig med de fleste her: Om babyene hadde på grunn av slurv fra helsepersonellet sin side, ikke hatt riktig navnelapp: Streng gjennomgang av rutiner og prat med personellet.
|
|
|
#18 |
|
I farta!!
|
|
|
|
#19 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Sv: Hadde feil baby i ett døgnJeg må si saken sjokkerte meg også da jeg hørte om den idag. Babyene hadde jo riktig navnelapp og allting!? Men sett fra den annen side; det er lett å sitte på sidelinjen og si at mor burde sjekket navnelappen. Hun hadde sikkert også sett navnet på lappen rimelig raskt etterhvert iom hun stusset litt på utseende til babyen. Men hvor mange er det som i hele tatt tenker på noe slikt i underkant av et døgn etter fødsel? Jeg leser jo at flere av dere er redde for forbytting. Og det var jeg også, men må ærlig innrømme at tanken ikke streifet meg engang mens jeg var på barsel. Tipper mor var temmelig sliten og ør samt overveldet over gleden ved å ha fått en velskapt baby først og fremst! |
|
|
|
![]() |
|
|