Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Veve lappeteppe av barneklærlapper

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-10, 23:13   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.465
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Veve lappeteppe av barneklærlapper

Det kunne jeg tenke meg, ikke å gjøre, men å få gjort.

Noen som vet om noen som gjør dette, eller som kanskje kunne gjort dette for meg mot betaling?

Jeg tenker å klippe babytøyet etter barna i biter, og få vevet et lite teppe til hver av dem.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 23:22   #2
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Du mener sydd, ikke sant? Eller kan man veve med lapper? :forvirret og sikkert lite hjelpsom:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 10:53   #3
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.849
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Jeg aner ikke om man kan få det gjort, så jeg er ikke til hjelp her. Men ideen er veldig koselig. Jeg kjenner ei som har et slikt teppe, med bla morens kjoler.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 11:18   #4
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Tenker du vevd som i vevde filleryer, eller sydd sammen som lappeteppe?
Hvis man klipper det i strimler og vever, bli mønsteret i tøyet veldig borte, mens et lappeteppe tror jeg funker bedre, hvor man tydelig ser ruter (eller andre "lappefigurer") av det ene eller andre tøystykket.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 23:15   #5
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Skal du få noen til å sy et lappeteppe for deg må du ikke klippe opp klærne selv.
Skulle jeg sydd ville jeg valgt størrelse på lappene selv og klippet de opp selv. Da kunne jeg valgt litt i farger og nyanser osv.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 23:16   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

For en koselig idé!

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 23:18   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.465
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Vel, jeg tenkte egentlig veve, men veving er virkelig utenfor mitt kompetanseområde, så det mulig det ikke går med så små lapper. Noen som kjenner noen som vever som jeg kunne spurt om å gjøre dette (mot betaling selvsagt)?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 23:19   #8
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Hvorfor ønsker du veving? Har du et bilde av hva du ser for deg?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 23:24   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.465
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hvorfor ønsker du veving? Har du et bilde av hva du ser for deg?

Jeg tenkte vel egentlig på en liten fillerye (heter det det?), gjerne av ullklær hvis jeg har nok lapper. Den til datteren min hadde da blitt i rødt, rosa og lilletoner. Jeg tror det kunne blitt både pent og praktisk med en ullfillerye på barnerommet. Men jeg har ikke sett dette noe sted, så jeg har dessverre ikke noe bilde å vise.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 23:45   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Det vil vel kreve veldig mange strimler? Og da altså veldig mye klær?
Jeg ser helt klart poenget og liker ideen. Dumt jeg bare har en Brio-vev.

Du kan jo hekle et teppe av strimler? Så lenge du strimler og ikke lager lapper, mener jeg. Stor nok heklenål, så er det vel bare å hekle frem og tilbake? (Det var heklet et baderomsteppe av fleece i siste S&S Bolig-katalog, derav tanken.) Det kunne jo blitt ganske kult.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 00:04   #11
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.465
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

He he, jeg tenkte også på barneveven på loftet hos foreldrene mine. Men da blir det vel et dukketeppe i stedet.

Hekle?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 11:24   #12
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Jeg vever (men har ikke vev for filleryer nå).

Som sagt lengre oppe, så blir klær ofte ugjennkjennelige når de blir vevd inn i en filleryd, men du sitter jo igjen med fargene da. For en fillerye trenger man ganske mange meter med stoffstrimler i 2 cm bredde, og for at det skal være greiest å veve så bør strimlene ha litt lengde. Helst klipper jeg filler av gamle sengklær, og jeg klipper fram og tilbake så jeg får store nøster av sammenhengde lengder. Så små barneklær er ganske upraktisk. Men altså, det lar seg sikkert gjøre.

Siden jeg syr en del også, så har jeg lettere for å se for meg at det kan bli fint lappeteppe heller. Med en del klær har man kanskje til et lite sengeteppe. Liker ideen godt!

Hvis du googler etter bilder av lappetepper så finner du kanskje noe du liker, så blir det lettere for den som skal sy å se for seg hva du kunne tenke deg.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 17:28   #13
ltb
Superaktiv
 
ltb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
Innlegg: 330
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Jeg husker at min mormor vevde ryer av div filler som min mor hadde klippet til henne. Jeg synes det var veldig koselig å se igjen sengetøy som jeg og mine søsken brukte da vi var mindre. Motivet viste ikke noe særlig, men jeg kjente godt igjen fargene.

Jeg ser for meg at filler av barneklær må skjøtes veldig ofte og det vil ta litt tid å veve. Jeg vever av sengetøy nå, og det må skjøtes ofte det også, for det går så raskt å veve ryer.

__________________
Barn har krav på å bli vist like mye respekt som voksne!
S1 januar 03 S2 november 09
ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 18:32   #14
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

For en koselig idé!



Åh ja.
Ser for meg masse små minner i et deilig pledd, jeg.
Et lappeteppe lagd av stoffbiter fra de kjæreste plaggene.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 19:40   #15
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Jeg ser for meg ett sengeteppe jeg. Laget av lapper. Gjerne i mønster (hjerte?), også går det ann å sy inn noen bilder også.
Såg dette ette sted, men husker ikke hvor. :hjelpsom:

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 19:47   #16
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Ja, eller putetrekk.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 12:42   #17
ltb
Superaktiv
 
ltb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
Innlegg: 330
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Det er veldig koselig med minnene som ligger i et slikt teppe. Det er flere minner i klær med motiv, enn ensfarget. Det er liksom lettere å huske de forskjellige plaggene da!

__________________
Barn har krav på å bli vist like mye respekt som voksne!
S1 januar 03 S2 november 09
ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 12:48   #18
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.465
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Veve lappeteppe av barneklærlapper

Takk for innspill alle sammen. Jeg har lagt fra meg filleryetanken og skjønner at sengeteppe vil være tingen.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no