|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Helt husmorhappy
Hun var på Puls også, faktisk. Får kanskje litt ekstra oppmerksomhet fordi hun har vunnet "mammabloggpris"? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helt husmorhappyJeg har en 90 % stilling, kunne godt tenkt meg å jobbe 50 %, men det får jeg ikke av sjefen, da det er vanskelig å få inn noen i min stilling. Jeg trives godt med å være hjemme, men er ikke så glad i alt husarbeidet da |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Helt husmorhappyJeg skulle gjerne jobbet mindre nå mens jeg har små barn, og jeg kjenner mer på det nå når jeg har skolebarn enn jeg gjorde da de gikk i barnehagen. Jeg skulle gjerne jobbet så lite at de bare var på SFO en times tid etter skoleslutt og så kom hjem, men det er dessverre lite realistisk. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
Sv: Helt husmorhappyJeg blir mest oppgitt/flirete over de som blir så oppgitt over at noen kan velge annerledes enn dem
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
De mennene jeg kjenner til som har hjemmeværende koner jobber mer eller mindre den stillingsbrøken hun ikke besetter i arbeidslivet i tillegg til sin egen jobb. Altså; hvis hun jobber 80 %, så jobber han 120 %, jobber hun 50 %, jobber han 150 %.
|
|
|
#6 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg hører hva du sier. Men hadde du sett likt på det om mannen valgte å jobbe redusert, evet. være hjemmeværende? Likestilling handler vel strengt tatt ikke om hva som er gode eller dårlige valg, men det å faktisk ha den samme valgmuligheten. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Og i de aller fleste familier har man ikke denne friheten til å velge. Fordi mannen nemlig tjener mest og familien er dermed avhengig av hans inntekt. |
|
|
|
#8 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Det har jeg poengtert i et tidligere innlegg og sa at det blir en litt annen sak. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sorry, men denne synes jeg du var på trynet med. Det er det dummeste jeg noengang har lest, skrevet av deg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Helt husmorhappyJeg jobber for tiden 50 % natt, og er mye hjemme. Barna har full plass i barnehage, men får korte dager og en dag hjemme eller på tur med meg i ny og ne.
|
|
|
|
#11 |
|
I mål
|
At det er stille på ukedagene i boligfelt er nok riktig ja, men jeg er faktisk ikke enig i at man får liten tid sammen som familie selv om man jobber fullt begge to jeg. Igjen, det stykket er mye mer komplekst, det avhenger av hvordan man bruker tiden sin og organiserer dagene. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Regnestykket er ikke likt for alle nei. Noen jobber til andre tider, noen har hjemmekontor, noen har spesielle utfordringer i barnas eller andre familiemedlemmers helse, noen har pensjonserte besteforeldre i nabohuset, andre har arbeidende besteforeldre 70 mil unna, noen har noe og noen noe annet, og nettopp derfor er faktisk fasiten forskjellig for ulike familier. Selv om enkelte åpenbart innehar fasiten for alle...
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Men da mener hun kvinnene? For mennene har jo "alltid" jobbet fullt, de fikk jo ikke mer tid med sin familie på 70-tallet, da kvinnene var hjemme.
|
|
|
#14 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Hun mener nok barna.
|
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Åja, selvfølgelig, leste litt vel fort. Men uansett; barna hadde stort sett mer tid sammen med moren, ikke faren. Det blir jo det samme.
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Helt husmorhappyLivet er faktisk her og nå, og hver og en står fritt til å fylle tiden sin med det som oppleves som meningsfullt og riktig. Jeg vurderer å gå ned i stilling for å være mer tilstede i hverdagen til den nydelige lille tassen vår. En barndom varer så kort, og hvis jeg har lyst - og anledning - hvorfor skulle jeg ikke kunne velge å bruke mer av tiden min sammen med gutten vår i noen år? |
|
|
|
#17 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Helt husmorhappyJeg er så lat at jeg veldig gjerne skulle jobbet eller studert bare 50 % og hatt resten av tiden til dill og dall.
|
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Sv: Helt husmorhappyJeg hadde blitt flau om jeg måtte redusere stillingen for å greie å lage muffins.
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå tror jeg at de færreste jobber redusert for å få tid til å lage muffins!
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Helt husmorhappySynes det er litt fjernt å generalisere sånn. Noen kan jobbe redusert uten at partneren må jobbe mer, faktisk, og noen har alt det økonomiske i orden. Og får man ikke pensjonspoeng for å være hjemme med barn under 7 år?
|
![]() |
|
|