Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Er dere opptatt av merke?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-10, 20:08   #121
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Jo, jeg synes overdreven merkebevissthet, eller hva man skal kalle det ikke er sunt, ihvertfall ikke for omgivelsene. Jeg husker godt at man begynte i 4-klasse i min skolealder, sto å pekte og hvisket hvis noen hadde klær eller sko fra billigmerker/butikker og det var åpen kamp om å få rådyre boblejakker og støvletter. Stakkars de ungene som ikke hadde foreldre med god råd eller som ikke ville være med på jaget. Jeg synes vi foreldre kan holde oss for gode til å oppmuntre til dette.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:29   #122
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jo, jeg synes overdreven merkebevissthet, eller hva man skal kalle det ikke er sunt, ihvertfall ikke for omgivelsene. Jeg husker godt at man begynte i 4-klasse i min skolealder, sto å pekte og hvisket hvis noen hadde klær eller sko fra billigmerker/butikker og det var åpen kamp om å få rådyre boblejakker og støvletter. Stakkars de ungene som ikke hadde foreldre med god råd eller som ikke ville være med på jaget. Jeg synes vi foreldre kan holde oss for gode til å oppmuntre til dette.

Men det er da en mellomting mellom å være merkebeviss og å oppmuntre til mobbing? Skal jeg kle ungen min i ytterdress fra Europris fordi naboen ikke har råd til Reima? Må storebror på 16 ha skibukse fra Cubus fordi klassekameratene ikke har råd til Volcom?

Men jeg ser selvfølgelig mote- og merkepress-argumentet og opplever det daglig i forbindelse med jobb. Men det finnes altså en mellomting og jeg tror at vi som foreldre må lære ungene våre å motstå press, både vedr. klær, rus, sex osv.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:59   #123
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Tsja. Jeg liker at guttene skal ha klær som er både bra kvalitet og gøy/stilig design, og jeg har mine favorittmerker. Men det er ikke nødvendigvis det dyreste av det dyreste hver gang.

Til lillebror var f.eks. bomull/ull undertøyet fra Cubus et stort hit. Boden har også vært høyt elsket selv om det ikke er superdyrt. Lillebrors favorittbukser denne vinter var noen fleecebukser fra H&M til 99 kr. Men så var det jo også Molo og andre danske mærker, Ralph Lauren (fra Ebay) og Mulberry (fra Ebay). Regnstøvler fra Hunter.

På noen dager vil folk som ser etter den slags kanskje synes guttene mine har sosseklær på. Om jeg hadde hatt råd og hus & tomt var like store som det jeg har nå, kunne jeg godt bodd på Vindern.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 21:53   #124
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men det er da en mellomting mellom å være merkebeviss og å oppmuntre til mobbing? Skal jeg kle ungen min i ytterdress fra Europris fordi naboen ikke har råd til Reima? Må storebror på 16 ha skibukse fra Cubus fordi klassekameratene ikke har råd til Volcom?

Men jeg ser selvfølgelig mote- og merkepress-argumentet og opplever det daglig i forbindelse med jobb. Men det finnes altså en mellomting og jeg tror at vi som foreldre må lære ungene våre å motstå press, både vedr. klær, rus, sex osv.

Det var heller ikke det jeg sa, men det skal heller ikke være flaut for unger å gå i Europrisdress eller ikke ha den og den buksa i barneskolealder. Og ja, jeg tror mange foreldre, både bevisst og ubevisst oppmuntrer til dette. Og det er lett å si at man skal lære barn å motstå press, men jeg tror ikke det er så lett i praksis når en tiåring står i sko eller bukser som andre unger ler av og de lett blir holdt utenfor grupper.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 21:59   #125
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det var heller ikke det jeg sa, men det skal heller ikke være flaut for unger å gå i Europrisdress eller ikke ha den og den buksa i barneskolealder. Og ja, jeg tror mange foreldre, både bevisst og ubevisst oppmuntrer til dette. Og det er lett å si at man skal lære barn å motstå press, men jeg tror ikke det er så lett i praksis når en tiåring står i sko eller bukser som andre unger ler av og de lett blir holdt utenfor grupper.

Slik jeg ser den problemstillingen handler det om mye mer enn at foreldrene kler ungene i bestemte merker.

Jeg jobber med ungdom og har faktisk aldri opplevd at noen har blitt ledd av eller holdt utenfor pga feile klær. Om noen har blitt ledd av må det være "sossene", de som pakker inn all sin identitet og selvbilde i "de rette" merkene.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 22:07   #126
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Slik jeg ser den problemstillingen handler det om mye mer enn at foreldrene kler ungene i bestemte merker.

Jeg jobber med ungdom og har faktisk aldri opplevd at noen har blitt ledd av eller holdt utenfor pga feile klær. Om noen har blitt ledd av må det være "sossene", de som pakker inn all sin identitet og selvbilde i "de rette" merkene.


At det er mye mer, så kan det vel også være en del av det.

Jaja, at du ikke har opplevd det selv om du jobber med ungdom, er vel ikke et bevis på at problemstillingen ikke eksisterer.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 22:08   #127
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jaja, at du ikke har opplevd det selv om du jobber med ungdom, er vel ikke et bevis på at problemstillingen ikke eksisterer.

Sier du det?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 22:10   #128
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Kun på yttertøy og sko. Ellers fint lite opptatt av merker.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 22:16   #129
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hvordan i all verden vil du unngå det?

Her hos oss er barna en del av familien og vi er ganske like og gjør mye av det samme, hele gjengen. Vi voksne liker å sykle = de blir mange sykkelturer, vi voksne liker fotball = det har blitt mange turer på stadion = to av ungene har blitt bitt av basillen og spiller på fotballlag, vi voksne liker å dra på hytta og bruke helgene til skigåing/kjøring = ungene er aktive på ski, vi voksne lager sunn mat = ungene spiser ganske sunt, vi voksne liker å reise = ungene er ganske bereist, vi voksne er ganske merkebevisst og handler en del på nett = ungene har blitt ganske bevisst på hva de vil ha og hva de ønsker deg.
Som du ser er ungene en del av våre liv og påvirkes av oss voksne. Vi er en aktiv familie og barna våre er med på¨mange fritidsaktiviteter (det har heldigvis roet seg de siste årene.) Nå er ikke jeg så opptatt av økologisk mat, men om jeg hadde vært det, så er det klart at dette hadde påvirket barna. Og jeg kan faktisk ikke se at det er noe negativt i at vi påvirker barna våre, så sant påvirkningen ikke er skadelig? Noe jeg altså mener at merkebevisshet ikke er, selv om jeg aldri har kledd barna mine i verken Dior, Versace eller Burberry.

Det er klart vi er rollemodeller for våre barn, det ønsker jeg å være. Men jeg mener det er en forskjell på det og når man bruker barna til å fremme det man ønsker andre skal oppfatte om en selv.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 22:44   #130
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Sier du det?

Altså, jeg måtte jo bare poengtere det.

Jeg tror nok det er store forskjeller på hvilke landsdeler, type miljøer etc dette gjelder, men jeg tror fortsatt mange foreldre ikke helt skjønner hva de videreformidler eller så driter mange i det, så lenge de har råd til å la ungene sine være på den "hippe" siden. At det før eller siden dukker opp, er jeg klar over, men man må ikke dytte det på småunger.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 22:47   #131
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.420
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

Det er klart vi er rollemodeller for våre barn, det ønsker jeg å være. Men jeg mener det er en forskjell på det og når man bruker barna til å fremme det man ønsker andre skal oppfatte om en selv.

Men hvor går grensen mener du for når det skjer? Er det noen spesielle merker som signaliserer "status-barn"? Merker som Troll, Bergans og Ecco, er de godkjente?

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 23:05   #132
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Mest på yttertøy (kjeledresser) og sko. Og så er jeg blitt veldig glad i Molo-gensere. De kan vaskes i det uendelige og mister ikke passformen. Er veldig glad i dansk barnetøy, men jeg handler gjerne på H&M også, evt på markedsplassen her.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 09:54   #133
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.799
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Nei.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 10:29   #134
Sandy81
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 54
Sandy81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Nei vi er ikke opptatt av merke, men barna våre har likevel mye merkeklær.
Det er vel gjerne litt generaliserende å mene at foreldre som tar seg råd til dyre merkeklær vil at barn skal være utstillingsvindu, videreformidle hva de selv står for osv osv.
Finnes nok sikkert noen som mener det på lik linje med foreldre som bare skal handle rimeligere ting fordi de vil signalisere det motsatte.

Nå kan jeg bare snakke for oss, men her er grunnen til at de har mye merklær det enkle faktum at vi liker utseende på klærne og kvaliteten.

Sandy81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 20:12   #135
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Men hvor går grensen mener du for når det skjer? Er det noen spesielle merker som signaliserer "status-barn"? Merker som Troll, Bergans og Ecco, er de godkjente?

Jeg vet ikke helt om det er en entydig grense, men jeg synes det er drøyt å kjøpre en jakke til 3000 kr til et barn som passer den en sesong. Men så kan det jo på en annen side være fornuftig hvis man har en flokk unger som kan bruke den etterpå.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 20:31   #136
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er dere opptatt av merke?

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

Jeg vet ikke helt om det er en entydig grense, men jeg synes det er drøyt å kjøpre en jakke til 3000 kr til et barn som passer den en sesong. Men så kan det jo på en annen side være fornuftig hvis man har en flokk unger som kan bruke den etterpå.

Ja hvis den blir brukt ja. Men hvis den blir hengende som en reservejakke uten å bli brukt kunne den jo like godt vært kjøpt på Sparkjøp.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no