Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-10, 17:31   #1
Medusa_83
Nybegynner

Medusa_83 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bærum
Medusa_83 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Asker, uten tvil

Definitivt!

Medusa_83 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 21:06   #2
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er jo forsåvidt enig med Teofelia, men det er så kjedelig at jeg likevel velger meg et sted:

Lillestrøm.

Nærme Oschlo, så foreldre står relativt fritt til å skifte jobb hvert år av barnas oppvekst om de ønsker, uten at familien trenger flytte av den grunn. Det er lite nok til at man som forelder har grei oversikt, men stort nok til at ikke alle vet hva man gjør. Man har natur og bygd i umiddelbar nærhet, samtidig som stedet kan matche en by langt på vei når det kommer til fritidstilbud, skoler og action. - Men med lavere kriminalitet.

Det finnes andre småbyer som har de samme fordelene, men for at de skal falle inn under det jeg mener er det beste stedet å vokse opp, bør de ligge sentralt på østlandet. Ikke fordi jeg mener at resten av Norge ikke duger, men fordi jeg har inntrykk av at østlandet prioriteres når det gjelder utbygging og forbedring av kollektivtilbud og fordi det er et bredt tilbud av arbeidsplasser og skoler her.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 21:07   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Lillestrøm.

Oslo!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 21:08   #4
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Oslo!

Næh... Oslo er dit jeg drar for å drikke og spy.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 12:54   #5
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Næh... Oslo er dit jeg drar for å drikke og spy.

Å jasså! Hva med å besøke kusiner da? Heh? Heh?

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 13:11   #6
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Å jasså! Hva med å besøke kusiner da? Heh? Heh?

Har man kusiner som mine, utelukker ikke det ene det andre.
Dog befinner mine seg i Bergen.
Der har jeg for øvrig aldri spydd.
Foreløpig.

Gammel 30-03-10, 14:06   #7
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Altså, det er mulig jeg bor i en svært selvopptatt bydel, men det er virkelig ingen som sladrer om naboene her. Vi snakker jo knapt MED naboene.

Sånn opplever jeg det også. Vi bor i et rekkehusområde, hvor jeg kjenner igjen ansiktet på ikke flere enn fire-fem naboer. Jeg ville blitt meget forbauset om naboer snakket om oss til noen andre. Hva i alle dager skulle de sagt? Det måtte vært noe om fargen på gresset vårt eller noe sånt, de vet ingen verdens ting om oss. Vil jeg tro. Hadde vi derimot hatt barn som lekte med hverandre ville det vært annerledes.

I bygda hvor jeg vokste opp visste alle alt. Alltid. Det var til å bli sprø av. Det er det verste med bygda for meg, at man mister anonymiteten. Den er veldig, veldig viktig for meg.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:23   #8
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo forsåvidt enig med Teofelia, men det er så kjedelig at jeg likevel velger meg et sted:

Lillestrøm.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 21:11   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror Oslo er et fint sted å vokse opp, men for meg, som ikke kjenner byen, er det litt skummelt. Jeg ville gjerne gitt barna mine mange av tilbudene Oslo har å by på, men jeg vet at da måtte jeg ha endret på mye i livet mitt som jeg synes er viktig. Jeg ville aldri bodd i Oslo med 3 barn, det tror jeg hadde vært kjipt for oss både plassmessig og økonomisk. I tillegg måtte jeg ha brukt mye tid på å bli kjent med og sette meg inn i byen, og med oppfølging av 3 barn hadde det blitt et ganske travelt liv. I tillegg til at jeg ikke kjenner byen har jeg ingen nettverk der, så selv om Oslo i seg selv nok er et fint sted å vokse opp, så føler jeg at det ikke er rett for meg. (Og dertil mine barn.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 21:11   #10
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Statistisk sett er det jo Sogn og Fjordane. Lite kriminalitet, god helse, og visstnok høg livslykke. Har aldri budd der sjøl

Kan ikkje hugse kva undersøkelse dette var, men var nokså nyleg.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 11:53   #11
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Statistisk sett er det jo Sogn og Fjordane. Lite kriminalitet, god helse, og visstnok høg livslykke. Har aldri budd der sjøl

Statistikk juger noe så inderlig.

Gammel 29-03-10, 11:55   #12
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Statistikk juger noe så inderlig.

ja, det er sant - og kan godt hende denne er tynn.

Gammel 29-03-10, 12:03   #13
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

ja, det er sant - og kan godt hende denne er tynn.

Jeg tror så gjerne at voksne innbyggere der har høy livslykke. De er jo nødvendigvis De Som Ble Igjen, de må jo trives der. Resten av oss flyttet så fort vi kunne.

Gammel 29-03-10, 12:06   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, det har selvfølgelig ingenting med integreringspolitikken i Oslo å gjøre. Hvis de ville, kunne selvsagt innvandrere bosette seg i akkurat hvilket nabolag de måtte ønske.
tilbake.

Hva i alle dager snakker du om? Innvandrere kan selvsagt bosette seg akkurat hvor de vil og har råd, akkurat som alle andre. Det er da ikke asylmottak vi snakker om her.

Sitat:

Vi har ikke Opera, den er grei, men hvor mange av dere som skryter av operaen har egentlig vært der?

Du tror du skyter blink med den der på FP? Det er optimistisk på grensen til det søte.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 12:08   #15
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg tror så gjerne at voksne innbyggere der har høy livslykke. De er jo nødvendigvis De Som Ble Igjen, de må jo trives der. Resten av oss flyttet så fort vi kunne.

Ha ha ha godt sagt!

Gammel 29-03-10, 12:05   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er selvsagt enig i at kulturtilbudet i Oslo er det beste, men for barn har jeg aldri savnet noe i Trondheim.

Jeg er glad for at jeg ha disse tingene tilgjengelig for barnet mitt. At vi bare kan stikke på en av de nevnte institusjonene uten veldig mye planlegging.

I Oslo kan det virke som om det er rom for det meste, bare du holder deg på ditt eget rom. Det er vel ikke fordi menneskene der er så inkluderende at brorparten av alle innvandrere er trykket sammen i enkelte bydeler?

Hvorfor man man har getthofisering er mer komplekst enn det, og man har da bydeler med større innvandrertetthet i Bergen også. Og ja, Oslo kan bli mye mer inkluderende på mange områder, men jeg vil allikevel påstå at det er mer rom for å være seg selv her enn veldig mange andre steder i Norge.

Og Bergen har naturhistorisk museum.

Det vet jeg, men byen har ikke samme kulturmiksen som Oslo. Hvorfor er det problematisk å inrømme at Bergen ikke har alt som Oslo har når de har mye annet fint?

Og ja, vi benytter oss av Operaen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 12:11   #17
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg stemmer også for Stavanger. Liten by, men med internasjonal atmosfære. Det er gode jobbmuligheter, utdanningstilbudet er ikke så verst, fritidstilbudet til barn er bra. Man har de flotte jærstrendene rett i nærheten, det er ikke så langt å kjøre om man vil gå/stå på ski om vinteren, flyforbindelsen til utlandet er heller ikke så verst.

Negativt er selvsagt været og kulturtilbudet kan selvsagt ikke sammenlignes med Oslo.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 12:02   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan ikkje hugse kva undersøkelse dette var, men var nokså nyleg.

Jeg har vært mye i de sørlige delene der. Kunne aldri falt meg inn i måneskinn å bodd der.

Men det beste må vel være et landlig område med nær tilknytning til større sted. Jeg bor på bondelandet, i mine øyne, nå. Det er helt fantastisk med natur, strand, fjell og alt rett utenfor døra. Men jeg savner å bare kunne svippe inn til byn på 15 minutter. Så lenge det er god tilgang til tilbud og aktiviteter, gode skoler og barnehagetilbud, så vil jeg tro at et sted som jeg bor på er best. Men det er ikke best her, men det kunne vært det. Nesten.

Gammel 28-03-10, 21:13   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Jeg er jo selvfølgelig fullstendig objektiv. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 21:15   #20
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

(Jeg er jo selvfølgelig fullstendig objektiv. )

Bøtt åff kårs.
Noe annet skulle tatt seg ut.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.